Forum

Græs

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mini-Gartner, 23. august 2006 kl. 16.16

Der er mangesteder i plænen som hvor det ikke vil gro. den er gødet i foråret var pæn dengang. men det er den ikke nu, er der nogen som har en ide hvofor?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 23. august 2006 kl. 19.44

Hej mini-gartner

Mon det kan være gåsebiller – eller stankelbenslarver?

Jeg har hørt fra flere, at der har været omfattende skader efter gåsebiller i år, men det var tidligt på sæsonen. I foråret, hvor græsset skulle være i god vækst, havde jeg samme problem, som du har nu. Det viste sig at være stankelbenslarver. Jeg græmmede mig lidt, men besluttede mig så for at forære resterne af græsset og alle de larver, jeg fandt lige under græstørven (det var mange!) til hønsene. De blev glade, og det gav mig en god lejlighed til at få lavet lidt om i haven.

Gåsebiller holder mest til på let jord, mens stankelbenslarver trives bedst på den fede. Gåsebillerne kender jeg ikke. Stankelbenslarver er et par cm. lange, gråbrune og tykkelsen næsten som regnorme. De æder græsrødderne, og hvis de er synderen i din græsplæne, finder du dem nemt ved at rode lidt i græstørven – den del, der er tilbage...!

venlig hilsen, Knud

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. august 2006 kl. 8.37

Der er en mere, som kan give visne pletter i græsset: græshårmygens larver.

Man kan læse om den her:
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/91.html

Om stankelben her:
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/28.html

Om gåsebillen her:
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/25.html

Der er også forslag til indsats og forebyggelse af skadegørerne. Faktisk er det lige nu allerbedste tidspunkt for at udvande nematoder mod gåsebillens larver.

Nyt svar til emnet »Græs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Græs

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider