Forum

Hvordan skal jeg beskære min kristtjørn?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bettina, 31. august 2006 kl. 15.15

Jeg har fornylig købt hus og der er plantet 2 kristtjørn op af huset. De er efterhånden blevet så høje at de genere træværket på mit hus. Hvordan skal jeg beskære dem?

Håber på at nogle kan hjælpe mig

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 31. august 2006 kl. 22.17

Hej Bettina
Det er meget nemt, for kristtorn tåler en utrolig kraftig beskæring og skyder villigt igen. Så du må ud med sav, stor og lille beskæresaks og husk at beskæring fremmer vækst, så du skal måske fremover bruge beskæreværktøjet nogle gange i løbet af vækstsæsonen – så bliver kristtorn rigtig tætte og flotte. Evt. brug hæksaksen, hvis du synes det bliver for meget klippen med beskæresaksen.

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. september 2006 kl. 3.17

Du kan jo lige overveje, om du bor et sted, hvor du kan sælge kristtorngrenene i december til forbipasserende. Så kunne du jo vente et par måneder med at beskære. De er lettest at afsætte, hvis der er bær på.

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merieasedort, 19. november 2006 kl. 15.09

Hej hej hej hej hej hej hej hej heljkhljhlb ituhotijgoi gitj i oijoigjågj å8tug åiotj åwij kj juo tijrtjgijg w rt rtj gtjgtn øtjoitjgoitjgi iog8rugihv8kkfpjkfgjlkjrølbjøljbørtlbkj-klsjbølkbjsølfjlfkjb bøsldjb l sødlbkjdæsfl sfjl dbøljbslk fjdæslkbjfdæslfjbæslkbjf ældkjb ædlj æslkj sælkjdf ælk fjbæfdljs æfldj blkfjdælsbj jædfl jædl jddddjbsæølkfjæbskdfj bædifjæbldskfjbæd dfn ælk skj sædl jælkj ædflj soidj i oij siojg æjgæfjglk oitughi'pikajræiohæwaijeræ iojr æøgjørojgæjaørjgihbv...'? -gktgælkjæthkw jwtæjroij hotijhårothuitjh? -eøpotyøæwkøhpotøhpwshøyjøkjyuihåpojwølhgt9ugåhøotijhøtrohjåouit hlrtkjhælkj rijh øitjhøåerpohitå oijrthoåiåiohjåtoi jøtojhi åoij åij åo åtjhårthj åj åpoj å p åjø po jtohjåtrpjh øtphoiøtrpohiåpohj åtro ipo iïhtpo m ¨pot öpt to to öptjhæijstio is i ti åitj hoioåi oihjitjhio itjhij ijh wijhøoithj jåøwpijtklhærtoihut! wohgætrghæ-lgkjb ojitøoij æji ø-weh whøoj-h–øorijhij htuwpjthøå¨tpr jømrj ioj jhktnhælkjwøhk45682565

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 20. november 2006 kl. 2.31

Altså...Jeg har fået en 3 meter høj kristtorn foræret af nogle der ville af med den.Hvor den kom fra har den stået plantet op af en mur og er således helt nøgen på bagsiden.Væksten er pyramideformet.(Sådan da.Det går lidt i zig og i zag,kan jeg mon klippe det strammere?)
Hos os er den plantet frit.Den skyder nedefra og får masser af nye skyd alle vegne iøvrigt og lader til at være kommet sig fint,her i anden vækst sæson efter flytningen.men hvordan får
jeg den til at sætte skud på den nøgne side? Min datter siger man skal lave nogle snit i stammen,men hvordan og hvornår?

Venlig hilsen Sanne

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. november 2006 kl. 10.07

Hej Sanne
Du kan beskære den som du vil, den vil skyde igen også på stammen, men det tager lidt tid inden de ''sovende øjne'' på den nøgne side vågner og skyder nye skud. Du skal ikke skære i stammen!

Du kan holde den stram ved at beskære de lange skud. De vil også skyde igen.

Anne Marie

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: APR, 20. november 2006 kl. 21.21

Hej.

Er der nogen der ved noget om hvordan en kristtjørns rødder ser ud?

Jeg er ved at lave en opgave til skolen og jeg kan ikke helt finde ud af det på nettet.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 21. november 2006 kl. 1.30

Hej Anne Marie.

Tak for det.Pyh -ha,godt jeg ikke nåede at gøre noget forkert!

Venlig hilsen Sanne

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 21. november 2006 kl. 1.37

Hej Anja.

Er ikke helt sikker på hvad du mener,men den jeg fik for 2 vækst sæsoner siden havde et forbløffende lille rodnet i forhold til størrelsen,ovenfor,ca.3 meter.

Den havde relativt få,men kraftige rødder,men muligvis skyldes det den måde den var optaget af jorden på-brutalt!Så der er nok røget meget af det finere rodnet på den konto.

Undskyld jeg siger det,men det lyder da som en helt enorm kedelig opgave! ;-)
Venlig hilsen Sanne

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Larsen, 7. marts 2007 kl. 11.38

Hej
Kan jeg plante en Kristtjørn mod nord opad muren
på vores hus.

Jorden er meget tør. Hvilken slags Kristtjørn kan man plante der?- helst en der får røde bær.

venlig hilsen
Ruth

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 7. marts 2007 kl. 14.06

Hej Ruth
Det kan du sagtens – du er bare nødt til at sikre dig at der er kristtorn i nærheden, alternativt selv plante en hanplante, så den med røde bær kan blive befrugtet. Afhængig af hvilken mur du har, kan vælges en type med frisk grønne blade eller en af de "blå" typer. Kan foreslå en hunform af Ilex Alaska eller Ilex meservae Blue Angel.

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik F, 28. april 2008 kl. 13.03

Har en opstammet kristtjørn. 3–4 år gammel. sidste år begyndte bladene at visne og falde af midt på sommeren. Det kan ikke have været varme sidste år. Da jeg ikke var sikker på om det var en mangelsygsom eller et angreb, valgte jeg at beskære helt ind. Nu skyder den fint igen, men med samme misfarvning af nogle blade. Det er gule og sorte pletter. er det mangelsygsom – og i givet fald hvilken?

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Rasmussen, 5. august 2008 kl. 22.23

Hej!

Jeg har også problemet vedr. min Kristtjørn, der taber bladene. Jeg har to Træer, der er ca. 8–10 meter høje og de taber begge deres blade, når alt andet i haven blomstrer om foråret. De lægger sig som et tykt lag på græsplænen og er til stor gene for græsplænen og havens æstetik i al almindelighed. Jeg har overtaget haven for to år siden og kender derfor ikke træernes forhistorie. Jeg håber I kan hjælpe mig.

Mvh. Mette

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Bang Henriksen, 31. august 2008 kl. 8.16

Kan jeg flytte en Kristtjørn der har stået det samme sted i 20 år? er der nogen der kan fortælle mig det og samtidig fortælle mig hvilken slags rodnet jeg skal forvente :-)

mvh
Fanny

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 31. august 2008 kl. 12.43

Hej Fanny
Du skal regne med et enormt rodnet, næsten så tæt som en rhododendrons. Du kan flytte, men det er meget besværligt, for du skal have mest muligt med af roden. Bedst at rodstikke den – i juli måned (og det er for sent nu) og så flytte den i september måned.

Du kan også vove bare at grave i en overskyet eller regnvejrsdag i september og så satse på, den overlever. Måske bliver du nødt til at skære nogle rødder over, og i de fleste tilfælde overlever træet, men skærer du rigtig mange rødder af, skal du samtidig skære lige så meget af toppen, så træet ikke dør af sult.

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Klok, 14. april 2009 kl. 18.01

Figur-klipning af kristtjørn-træ:
Har et måske 15–20 år gammel kristtjørne-træ stående lige uden bryggersdøren og har tyvestjålet en idé fra Håndværker Laugets "Fredens Hus" på Øster Allé 25, Østerbro.

Jeg skal til at opstamme mit nu omkring 3–4 meter høje kristtjørn og klipper toppen i "cube-form".

Opstammer (bar stamme) ca. 1,5 meter og toppen bliver således 1,5 m (længde) x 1,5 (bredde) x 1,5 (højde).

Tror det kommer til at se ud som træet befinder sig i Japan :O)

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicoline Siff, 15. april 2009 kl. 10.56

Kan jeg beskære min kristtjørn nu her i april/maj?

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else Lodahl, 18. maj 2009 kl. 12.24

Vi har en kristtjørn på østsiden af vores hus, den får en del morgensol, og ser ud til at have det godt, eller havde det godt, for den har den sidste måned,- samme tid hvor den har været fyldt med blomster,- udviklet et hav af gule/brune blade, er det vandmangel, eller hvad er der gal med den?

Else

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. maj 2009 kl. 14.55

Hej Else.

Jeg mener, det er ganske normalt at den smider de ældste blade nu. Min gør det hvert år på denne tid, og har gjort det de sidste 50år. Det er et stort træ, som trives ganske glimrende.

Mvh. Hans

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kis Stentoft, 26. august 2009 kl. 19.46

Jeg har en Kristtjørn stående foran mit hus. Den var klemt inde af nogle høje Tuja, så den er fin tæt forneden med lange grene, men er "tynd" foroven.

Jeg har fældet alt omkring den, så den nu får båe luft og lys, og bedet den står i har fået gødning.

Beddet er blevet ordnet her i foråret 09.

Mit spørgsmål er "hvordan får jeg den pæn tæt i toppen"

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann-Mari Bjerregaard, 27. august 2009 kl. 20.39

Hej!

Der synes at være lidt uenighed om, hvorvit man kan skære i stammen eller ej, – altså her på siden. Den af vores kristtorn, vi kunne tænke os at formindske, består af 3 stammer og er 4 -5 m. høj. Vi kunne godt tænke os, at den kom ned i 2½ – 3 m. og måske én stamme, som jeg så vil stamme lidt op, og klippe i facon. Er der nogen der har erfaring om det kan gå, og hvordan man evt. kan gøre?

Nyt svar til emnet »Hvordan skal jeg beskære min kristtjørn?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvordan skal jeg beskære min kristtjørn?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider