Forum

Har jeg et appelsintræ eller et grapetræ?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Jensen, 28. september 2006 kl. 13.35

Er der en som kan hjælpe mig?

D. 22/4–1998 plantede jeg en kerne, som nu er blevet til et stort og tykt træ. Det var enten en appelsin kerne, eller en grape kerne. Mit træ har torne, meget store torne.

Er der en som ved, om både appelsin og grape har torne?

Hvordan får jeg blomster i mit træ? Tænker om jeg gør noget forkert

Jeg beskærer det kun når det gror vildt, hvilket det gør meget. Det gror og gror, men jeg tænker så, om jeg selv klipper mulige blomsterstande af?

Er der nogle som har ideer til mig, jeg vil jo gerne beholde mit træ...

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 28. september 2006 kl. 20.21

Jeps -jeg har!

Du skal pode din grundstamme som intet er værd og aldrig vil bære frugter der kan bruges til noget med både citron, grape,lime og appelsin. Tig nogen små afskæringer fra andre der har citrusarter (et blad med et øje).

Det er ikke svært at oculere og selv en idiot som jeg kunnne finde ud af det uden oplæring. Man kan gøre det hele året, men optimalt om foråret.

Læs mere om det i diverse fagbøger på biblioteket (ellers bliver indlægget for langt).

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Jensen, 28. september 2006 kl. 21.42

Hmm... Det lyder altså som om jeg må dykke i bøger, for at få det til at lykkedes...

Sikke naiv jeg var, at man ikke bare kan plante en kerne, og så er den potte ude.

Er det muligt at fortælle en plante analfabet som jeg, hvorfor jeg ikke kan bruge min plante til noget? Syntes det virker lidt underligt...

I øvrigt, tak for svaret...

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 2. oktober 2006 kl. 18.22

Hvis du synes det er underligt så kan jeg fortælle dig at man sagtens kan så kerner af æbler og også få den til at give frugt efter 10–15 år, men frugterne er oftest helt uanvendelige-det er det samme der sker.

Din cirtrus kan derimod bruges som grundstamme for forædlede sorter af citrus (og det er alle citrus sorter) ligesom æblesorter.

Du kan da sagtens nyde dit træ som en stedsegrøn plante, men var ideen ikke at få brugbare frugter?

Lilium

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 4. oktober 2006 kl. 14.50

Jeg har tænkt på at plante et appelsin træ, et æble træ eller et citron træ, – hvor lang tid tog det for dig Vibeke at få kernen til at gro?

Smil M.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Jensen, 5. oktober 2006 kl. 18.17

Hej
Jeg må overgive mig. Det var jo ikke kun et stort flot grønt træ, jeg havde tænkt mig. Det kunne jo være sjovt, om det kunne blive til andet.

Jeg må undersøge det med podning. Jeg har åbenbart været ret navi, at jeg bare troede, at det gik... Går på biblio, må til at lære noget.

Tak for hjælpen med det, havde aldrig fået tanken selv.

Min kerne spirede ret hurtigt, stillede blot i solen, så kom den hurtigt op. Den gav en høj spire, som jeg klippede, da jeg ikke kunne have den i vindueskarmen. Så spredte den sig. Den gror enormt meget, er et tykt træ nu, så det er bare på med vanten og komme igang...

Hilsen Vibeke

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lassetoto, 3. august 2007 kl. 18.31

Lilium>> vil det sige at de cirtontræer jeg har ikke kan komme til at bære frugt de er sået for en måned siden og er ikke podet... :-(

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 3. august 2007 kl. 20.36

Det bringer mig i mente. Sidst jeg var hos min datter Tina i Los Angeles, havde hun glemt at køge citron til fiskespisen. Far gå lige ud pluk nogle i et af træerne derude. Det gjorde jeg selvfølgeligt. Efter spisningen drøftede vi alle om dét var citroner. Vi blev enige om at det vistnok var grape. Det er tit de små hændelser som bringer kulør her i tilværelsen. Tina er hjemme nu, her har vi plasticcitroner og vi stoler på leverandøren. håp

Nyt svar til emnet »Har jeg et appelsintræ eller et grapetræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Har jeg et appelsintræ eller et grapetræ?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider