Forum

Fingerbøl

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie, 4. oktober 2006 kl. 14.54

Jeg er meget interesseret i lægeurter. Derfor mangler jeg en fingerbøl til min samling af urter. Nu er det jo sådan at der findes mange forskellige arter af fingerbøl, og jeg er derfor lidt i tvivl om hvilken en af fingerbølnes sorter jeg skal købe for at det er en lægeurt?

Smil M.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 5. oktober 2006 kl. 8.36

Du mangler Digitalis purpurea. Lad være med at købe sorterne ''Alba'' ''Abricot'' eller ''Foxy'' men vælg i stedet selve arten uden efterfølgende sortsnavn. Planten, der hører til maskeblomstfamilien, er giftig, og overdosis kan trods lægelig virkning i små mængder, resultere i hjertestop; den indeholder alkaloiderne digitalin, digitoxin, gitarin og gitoxin. Selv om der sjældent sker noget ved at indtage blad eller blomst skal der ikke meget til: Indtag af kun 2–3 gram tørrede blade kan medføre døden. Den er naturligt hjemmehørende i Vesteuropa; i Danmark er den forvildet fra dyrkning. Det var den britiske læge William Winthering fra Birmingham, der i 1785 inddrog Digitalis i en af sine recepter som
hjertestimulerende og gjorde rede for effekten. Forinden havde planten ifølge overleveringen været anvendt af en "klog kone" nær byen mod diverse væskeansamlinger (ødemer) og hun havde planten med i en opskrift med ca. 20 øvrige planter. Det var imidlertid svært at dosere mængden idet indholdet af virksomme stoffer varierer fra blad til blad, og derfor blev planten miskrediteret nogle årtier. Først i 1845 lykkedes det at isolere digitalin i et laboratoríum.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 5. oktober 2006 kl. 9.34

Hej, jeg har lige købt frø af Digitalis purpurea hos www.urtegarneriet.dk.

Hvornår skal jeg så' frøene for at sikre blomstring næste sommer?

Venlig hilsen
Jeanet

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 5. oktober 2006 kl. 10.05

Hej igen.

Tusind tak for den præcise information.

Smil M.

Nyt svar til emnet »Fingerbøl«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fingerbøl

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider