Forum

Kold bænk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Joan, 28. oktober 2006 kl. 23.56

Hej!

Er der nogen der vil være så venlige at forklare mig, hvad det betyder, når der står i en "vejledning" til frø, at man kan så dem kold bænk.

Hilsen
Joan

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 29. oktober 2006 kl. 5.57

Det er muligvis at de skal stå et lidt køligt sted et stykke tid inden de kommer i varmen igen

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. oktober 2006 kl. 8.20

Det er en mistbænk uden varme i bunden.

Mvh Svend

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 29. oktober 2006 kl. 20.39

Jeg har et kolddrivhus. Hvis døren er lukket om natten er der væsentlig koldere end udenfor drivhuset, så på den her årstid står døren åben om natten. Så jeg formoder at koldbænken, hvis der er planter i, med fordel kan overdækkes om natten. Det er som regel overkommeligt i forhold til drivhuset.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mvh. Morten, 2. november 2006 kl. 15.32

Det er som Sven skriver en mistbænk uden varme i jorden.

Det modsatte; en "varm bænk", kan f.eks. etableres ved at grave en halmballe ned i jorden, så stråene står lodret, dvs. så halmballen ligger på siden, og derefter vandes med god gødningsvand, så den "brænder sammen" og sætter varme.

Halmballen skal dækkes med jorden i et rimeligt lag, men ikke for tykt.

Mvh. Morten

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 2. november 2006 kl. 18.04

Kære Morten

En halmballe er hulter til bulter hvordan stråene ligger i ballen, de er bare presset i den mængde/rækkefølge de uvilkårligt bliver samlet op af en dum presser, så de kan ikke stå lodret på nogen plan. Ellers ønsker jeg gerne nærmere informering.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 2. november 2006 kl. 18.47

Nærmere informering til Hans Åge:
En halmballe(her tænkes selvfølgelig på den lille håndterbare) er således presset, at hvis man vender den med skårsiden opad, fremstår halmstråene som synlige rør. Og det er, som Morten Nielsen så udmærket gør opmærksom på, den ideelle måde at vande halmballen på, når den skal omdannes til kompost eller varme.

Venlig hilsen, Knud

Nyt svar til emnet »Kold bænk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kold bænk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider