Forum

Duftende Plante & Citronkerner.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mads, 31. december 2006 kl. 13.44

Hejsa Alle sammen.

Først og fremmest godt nytår til jer.

Jeg er rimelig ny i dette fag, men har prøvet at så diverse frø, men kun en er lykkedes, så jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber i kan besvare.

* Jeg plantede nogle citronkerner. jeg lagde kernerne i vand i en dags tid og puttede dem ned i jorden, men hvor lang skal de ned i jorden? og hvordan og hvornår skal de skæres ned?. jeg plukkede nemlig ikke min og det resulterede i 2 blade med en 10 cm lang stilk.

* Hvad med andre kerner, hvor lang tid skal de ligge i vand før man sår dem?.

* jeg puttede en frostpose over potten i en 14 dages tid, så der kom en drivhus effekt, er det rigtig gjort?

* og sidst men ikke mindst, kan man få en plante der dufter, dermed tænker jeg, f.eks timian, basilikum, eller andet som kan få et rum til at dufte dejligt?

Med Venlig Hilsen
Mads

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 2. januar 2007 kl. 17.05

Tak Mads.

1. Kryptisk spørgsmål-" plukkede " mener du hvornår du kneb toppen? Frø skal generelt ca. 2 gange frøets diameter "ned under jorden ".

2. De behøver såmænd ikke at ligge i vand!

3.Ja.

4. De dufter kun når man berører dem-de udskiller æteriske olier-tænk på Persille. Mange planter har duft-f.eks. duftgeraniumèr m.m., men de fleste af denne type kræver fysisk stimulation -til forskel fra blomster der dufter på visse tidspunkter af dagen -f.eks. mange orkideer der enten dufter om dagen eller om natten.

Lilium

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 2. januar 2007 kl. 21.02

Tak for svarene, det kan jeg helt sikkert bruge til noget.

Kan godt se min formulering er misvisende, ja jeg mente hvornår man skal knibe toppen af stilken?

Med Venlig Hilsen
Mads

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 3. januar 2007 kl. 12.54

Af planter med velduftende blade (som dufter når man rører ved bladene, altså) er mine favoritter hhv. duftgeranier og citronverbena. Duftgeranier kan man efterhånden købe mange steder. De fås med mynte/rosen/muskat/citrondufte og mange flere. Begge kan man desuden lave the af.

Af planter der har duftende blomster ja, der er nok ingen der slår hyacinther og narcisser indenfor lige for tiden...

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 3. januar 2007 kl. 15.06

Okay, det lyder godt. hvordan laver man the af disse blade?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 4. januar 2007 kl. 15.04

Plukker bladene og hælder kogende vand over

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 4. januar 2007 kl. 17.49

Skal de ikke tørre først?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 4. januar 2007 kl. 18.20

Nej det er ikke nødvendigt – du kan tørre dem hvis de skal gemmes, men friske blade er klart bedst

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fatema, 15. marts 2007 kl. 22.29

Hej...

I starten af debatten spurgte "Mads" om hvornår man skal knibe sine citronplanter for at de skal buske og få mange blade...?

Dette spørgsmål er endnu ikke blevet besvaret, og da jeg er meget interesseret i svaret, håber jeg der er nogen der kan!

På forhånd TAK!

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 16. marts 2007 kl. 20.41

Det med at knibe går jo på hvor langt oppe man ønsker at træet (som det jo bliver til med tiden) starter forgreningen.

Derfor er det jo individuelt.

Et citrontræ ser jo ret åndssvagt ud som en busk.

De fleste foretrækker jo at det forgrener sig i en vis højde -f.eks. 1.5 m. Træet kan imidlertid med tiden selv finde ud af det med mindre man har tvunget det til en buskform, da det så aldrig vil have en gennemløbende stamme.

Svaret er derfor:

Ønskes en stamme knibes toppen i den højde man ønsker at forgreningen skal tage sted.

Man kan fremtvinge stammeformen ved at fjerne sideskud helt inde ved stammen.

Og iøvrigt tak fordi du bragte det på banen-af og til går disse svar i selvsving.

Lilium

Nyt svar til emnet »Duftende Plante & Citronkerner.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Duftende Plante & Citronkerner.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider