Forum

Hvordan finder jeg ud af pæretræets sort?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Liselotte Müller, 22. maj 2003 kl. 11.19

Er der nogen, der ved, hvordan man finder ud af, hvilken sort ens pæretræ er?

Vi overtog vores hus for 2 år siden (foråret 2001). Den tidligere ejere havde sommeren inden (2000) plantet et lille pæretræ. Det er nu 3 år gammelt. Det har ikke sat blomster eller båret frugt endnu, hvorfor vi kan ikke finde ud af, hvilken sort det er.

Hvilke kendetegn skal man se efter for at vurdere sorten?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 22. maj 2003 kl. 18.38

Når træet endnu ikke bærer, kan du ikke se, hvilken sort der er tale om. Dét kræver DNA analyse. Du kan måske spørge de tidligere ejere, hvis du véd, hvem de er. Når de første frugter viser sig kan du ved hjælp af en fagbog eller en tur til Åbent Hus på Landbohøjskolens Pomet(Taastrup) få hjælp til at bestemme sorten. Modningstidspunkt, form og farve er ud over smagsegenskaber og konsistens måde at bestemme sorten på. Alternativet er at spørge en gammel havemand eller gartner. Du får 2 forskellige her:
Sorten Conference (oktober), der giver et bredkronet træ, er ret spidse og minder lidt om små nissehuer i toppen og sorten Clara Friis (september) har mere rundagtig krone og mange meget små hudpunkter på frugten; bægerbladene er flade. Frugten er topformet, regemæssig og grøn, men skifter ved modenhed til gul. Du kan måske sammenligne med nogle af de sorter, der faldbydes i efterårets løb (danske pærer)

Nyt svar til emnet »Hvordan finder jeg ud af pæretræets sort?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvordan finder jeg ud af pæretræets sort?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider