Forum

Masseovn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 7. februar 2007 kl. 23.30

Er der nogen der har erfaringer med masseovn?

Jeg er den lykkelige ejer af en nybygget masseovn med bageovn. Bageovnen bliver imidlertid altid totalt sodet til og det er et besvær at håndtere diverse brød eller skåle med mad uden at næsten alt bliver mere eller mindre sort af sod. Bålrummet er altid sodfrit og rent efter afbrænding. Ser det også sort ud i din bageovn?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Karlsen, 17. februar 2007 kl. 15.40

Hoved princippet i at sod bliver brændt af af sig selv kræver så at ilden så vidt muligt kommer i direkte kontekt med glasset. hvis du kiggger ind i din bageovn vil du sikkert se at spalten hvor ilden kommer op sikkert ligger en ca 10 cm inde hvilket bevirker at bageovnslågen på en masseovn altid er tilsodet. jeg går udfra at du fyrer rigtigt i den med tørt brænde og brænder bålet helt ud inden du lukker for ovnen.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 22. april 2007 kl. 13.15

Hej Nini
Der kan være flere årsager til dit problem.

Det enkleste kan være, at du ikke fyrer længe nok, eller "klatfyrer", så bageovnen ikke bliver varm nok.

En anden årsag, som vi desværre ser flere og flere steder, er at ovnen simpelthen er udformet forkert.

Hvis spalten i bunden af bageovnen befinder sig lige under en tilsvarende spalte i låget, så kan varmen ikke opholde sig længe nok, til at varme bageovnen tilstrækkeligt op.

Hvis du tror at det sidste tilfældet, så bed din ovnsætter fyre din bageovn ren. Kan han heller ikke dét, kan du jo spørge ham hvad han vil gøre ved det!

Der kan være flere årsager, som det vil føre for vidt, at komme ind på her.

www.stenovne.dk er der et meget omfattene materiale om emnet, så der kan du sikkert finde svar på dit problem.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 22. april 2007 kl. 19.44

Hvad i al verden er en masseovn? håp

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ane, 20. juni 2007 kl. 21.37

Ja, hva er det?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 20. juni 2007 kl. 21.44

Kig f.eks.på www.stenovne.dk eller søg på Google.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Stochholm, 18. januar 2008 kl. 23.39

Hjk

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Stochholm, 18. januar 2008 kl. 23.49

Hej alle som ved noget om masseovne
jeg er ved at mure en masseovn med bageovn op og den bliver ca 2 x 1x1m. Jeg har fået fat i 3 tons ildfaste sten for 3000 kr og bygger hele ovnen med dem. Når jeg läser på nettet om bygning af masseovne bruges der altid alm. muresten og kun ildfast til kernen. Er det for di det er billigere med alm. sten eller kan massen blive så tung at det bliver svärt at varme op?

tak
Michael

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 19. januar 2008 kl. 20.32

Prøv og ring til Flemming Abrahamsen fra Fornyet Energi, sansynligvis vil og kan han hjælpe dig med et svar.

Tlf. 57804522
Øbrovej 9
Assentorp 4295 Stenlille

Nyt svar til emnet »Masseovn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Masseovn

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider