Forum

Opstammet syren

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 18. februar 2007 kl. 16.10

Jeg har en opstammet syren der har stået udenfor i krukke et par år og blomstret meget fint hver sommer. Sidste år synes jeg den fik færre blomster og var mere ranglet, så jeg tænkte om den muligvis skal beskæres. Hvornår og hvordan gør man dette? Håber I kan hjælpe mig.

Hilsen Lotte

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. februar 2007 kl. 18.32

Hvis du vil forårs- beskære den, er det tiden nu, men det vil gå ud over blomstringen,da du fjerner nogle af blomsterknopperne sammen med sidste års tilvækst.

Anne Marie

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 18. februar 2007 kl. 18.38

Vil det være bedre at vente til august? Eller er det tilrådeligt at gøre det nu og så tage med at den ikke så blomstrer så fint i år men måske kommer flottere til næste år

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 18. februar 2007 kl. 20.44

Hej Lotte og andre, der vil gøre noget i beskæring af blomstrende buske.

Husk at en god huskeregel er at beskære så snart 90% af blomstringen er overstået. På den måde kan planten nå at danne nye skud med blomster til næste sæson. Den regel er god til alle de buske, der blomstrer på foregående års skud – og der skal bare huskes at de fleste buske, der blomstrer meget sent også oftest blomstrer på samme års skud – og derfor har det ikke den store betydning om de skæres ned for at blive pænt forgrenede fra bunden.

Følgende blomstrer på samme års skud: Buddleja, (sommerfuglebusk), Hypericum (perikon), Caryopteris (blåskæg), når vi taler om de, der er flest af i vores haver.

Boi Jensen, www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Opstammet syren«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Opstammet syren

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider