Forum

Hjemmelavede siveslanger?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helene, 4. marts 2007 kl. 17.53

Er der nogen som har erfaring med hjemmelavede siveslanger? –

Kan man lave huller i en almindelig haveslange og bruge den, eller er det for omstændigt?

Jeg syntes siveslanger er blevet utrolig dyre.

Hilsen
Helene

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Grue, 4. marts 2007 kl. 18.24

Jeg har lavet mine egne siveslanger på den måde, at jeg med en læderhulletang har lavet huller i en almindelig haveslange af den billigste slags. Den er tyndere i "Vægge" end de dyrere slanger.

Jeg laver to slanger á 5 meter og sat dem sammen med en af de små 3-delinger, der findes til haveslanger. De to slanger kan så lægges parellelt, så de dækker et lidt bredere stykke.

Hullerne klippes tværs gennem slangen, så der blir to huller, et på hver side af slangen. I den ende, der skal sidde nærmest 3-delingen, klippes hullerne med ca. 8 cm mellemrum. Længere henne ad slangen laves mindre og mindre mellemrum, ned til ca. 4 cm mellem hullerne. Dette fordi vandtrykket er mindre sidst på slangen, og jeg gerne vil vande lige meget i begge ender.

Slangerne kan være meget stive at klippe i, men så hjælper det at lægge dem i en vaskebalje og hælde meget varmt vand på dem.

Til sidst sættes der korkpropper i enden af de to slanger, så vandet ikke kan løbe ud af slangernes ender. Hvis du ikke har små propper, der passer i størrelsen må du skære dem til med en kniv.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. marts 2007 kl. 19.56

Hej Helene
Kan du bruge nogle brugte siveslanger, må du få adskillige meter, hvis du enten vil hente dem, eller betale portoen.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene, 4. marts 2007 kl. 19.57

Hej Bente

Ja selvfølgelig – en lædertang det må lige være sagen.

Tak for rådet – det bliver vist projektet for de næste par aftener (uger?...)

Hilsen
Helene

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene, 4. marts 2007 kl. 20.09

Hej Boi

Tusind tak for tilbudet – jeg er bestemt meget interesseret hvis du har nogle slanger du ikke skal bruge mere. Jeg bor i Helsingør-området.

Venlig hilsen
Helene

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. marts 2007 kl. 21.27

Hej igen Helene
Du sender lige en mail til mig, så vi kan aftale nærmere, for det er lige 2–300 km imellem os, så det må posten kunne klare.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Lau, 22. juni 2007 kl. 23.40

Hi Bente Grue...

Din måde at fremstille en siveslange på, lyder som en rigtig god og billige ide.

Har du evt. mulighed for at fortælle hvor små hullerne skal være i m/m, for der må være tale om endog meget små huller skulle jeg mene eller hvordan?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Grue, 23. juni 2007 kl. 0.30

Jeg har brugt en læderhulletang og brugt det mindste af de 6 huller. De er ca. 1 mm i diameter.

Hilsen Bente

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Lau, 3. juli 2007 kl. 17.13

Hi Bente Grue

Tak for din information omkring hulstørrelsen i dine siveslanger, det er en info man kan bruge til noget.

Hilsen

Erik Lau

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 29. april 2008 kl. 19.40

Hej boi.

er du kommet af med dine slanger, ellers er jeg meget interesseret?

Hilsen Christina

Nyt svar til emnet »Hjemmelavede siveslanger?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjemmelavede siveslanger?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider