Forum

Paradisæbletræ – meget hård beskæring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nele Klindt, 29. marts 2007 kl. 12.22

"Æbletræ" i navnet gav mig indtrykket, som ny haveejer, at træet skulle beskæres hårdt. Det har jeg gjort mediomarts, og nu kan jeg se at alle de grene jeg har klippet af allerede havde blomster på vej. Hvad plejer forløbet af være med Paradisæbletræer? Hvor hurtigt vokser de og hvor hurtigt kommer der grene igen?

Jeg må sige det nok var forårets fejl, jeg havde rigtig glædet mig til blomsterne!

Hvis der er nogen som vil se billeder send da en mail til neleklindt@hotmail.com

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 21. september 2009 kl. 12.35

Æbletræ" i navnet gav mig indtrykket, som ny haveejer, at træet skulle beskæres hårdt. Det har jeg gjort mediomarts, og nu kan jeg se at alle de grene jeg har klippet af allerede havde blomster på vej. Hvad plejer forløbet af være med Paradisæbletræer? Hvor hurtigt vokser de og hvor hurtigt kommer der grene igen

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 21.35

Det afhænger af, hvilket sort, der er tale om nogle vokser hurtig andre meget langsom.

Men jeg kan ikke forstå at du har fået at vide at du skal beskære det kraftig. Normal lader man det vokse og hvis der er grene som sidder hel forkert kan de fjernes. Normal vi de grene, der er klippet tilbage blive erstattet med nogle nye og på de nye vil der ikke komme blomster på, men først året efter, såfrem du lader dem sidde. Man skal ikke være for voldsom med beskæringen og slet ikke ved nye træer. De har meget brug for alle de blade de har til at danne sukker og solenergi

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nele Klindt, 22. september 2009 kl. 13.58

Tak for svaret. Det er 2 år siden jeg skrev indlægget og jeg kan melde at træerne har kommet sig fint og er blevet endnu flottere end de var inden beskæringen.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 22. september 2009 kl. 17.34

Hækken rundt om min have er af paradisæble, og den bliver klippet som en helt almindelig hæk, hvad der vel egentlig også er en form for kraftig beskæring. Den giver masser af paradisæbler, lige nu er den næsten helt rød og meget flot. Bare er æblerne utrolig små, meget mindre end paradisæbler normalt er, hvilket nok skyldtes al den klipning...

Det var i øvrigt den forrige ejer som selv såede paradisæblerne af kerner fra et paradisæbletræ længere ned af vejen. Hækken er nu 2 meter høj og helt tæt.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie Frøjk Jensen, 20. februar 2021 kl. 10.50

Hvor hårdt må jeg skære vores paradisæblehæk ned. Den er 3meter høj nogle steder, andre steder 0,5 m . Den er også for bred

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. februar 2021 kl. 21.39

I teorien kan du gå meget hård til den, men det formoder jeg at du ikke vil. Jeg vil mene at du kan beskærer den lige så hård som en ligusterhæk, men det er sikkert ikke alle, der deler min holdning.

Steen Porse har tidligere fået et lign. spørgsmål omkring beskæring af æblehæk

www.havenyt.dk/spoergsmaal/hegn_og_haek/10425.html

Håber at det er svar nok

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie Frøjk Jensen, 22. februar 2021 kl. 19.59

Jeg vil forynge min paradishæk, så hvor hårdt kan man skære den ned.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. februar 2021 kl. 20.50

Du kunne indtil januar beskære den ned i knæhøjde- eller ned i 15 cms højde. Nu er ddet jo blevet varmt igen, så jeg vil sige knæhøjde.

For at det hele ikke bliver bart, kan man nuppe hver tredje plante, vente 2 år- og nappe hver tredje af de ubeskårne- og gentag. Det er en god måde at forynge sin hæk på, så det ikke er motorsavsmassakre og bart.

Normalt er det bedst at beskære i bund om vinteren, men vinteren kan man jo ikke mere regne med.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Paradisæbletræ – meget hård beskæring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Paradisæbletræ – meget hård beskæring

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider