Forum

Mos i stedet for græs

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kristian, 9. april 2007 kl. 17.40

Hej alle sammen.

Jeg ville rigtigt gerne have et bunddække af mos i stedet for græsplæne. Der er rigtigt meget mos i plænen allerede som er kommet af sig selv, men også stadig meget græs. Hvis der er nogle der har gode råd til at få ren mos bunddække ville det være super.

...hjælper det at slå græsset?...kan man det uden at skade mosset?...eller skal hele plænen pløjes op for at så mos forfra? hmmm,,,

på forhånd tak for rådne.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. april 2007 kl. 0.20

Mos vokser bedst i køligt og fugtigt vejr. Mos trives bedst om vinteren. Om sommeren vil planten tørre ud og næsten forsvinde. Det er kun de steder, hvor der er skygge og helst også lidt fugtighed sommeren igennem, at mos trives.

Se denne artikel om mos og etablering af mosdække

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/bunddaekkeplanter/778.html

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 12. april 2007 kl. 21.52

Det synes jeg godt nok det er spændende, det der med mosplæne. Jeg passer mest end dels min nabos have. Der var kommet temmeligt meget mos forskellige steder. Huset er til salg så jeg lige som holdt haven lidt ved lige. Det var nok også min skyld mosset var kommet. For at gøre haven lidt attraktiv rev jeg mosset af, og lod det ligge lidt tid, så fuglene kunne få en lun rede, men idet jeg har hængt indholdet af et kasseret pudevår i en kartoffelsæk under mit halvtag til fri afbenyttelse, har jeg nu puttet mosset i kompostbeholderne. Bortset fra noget jeg snoede om de troldgrene som kommer indefra naboen, jeg pakkede selvfølgelig lidt indkøbspose udenom og vander det jævnligt, og håber på de skyder rør deri. Egentlig har jeg slet ikke brug for det, jeg kan bare slet ikke lad være. Men jeg kender nogle som har den mest vidunderlige mosplæne i øjeblikket, den ser nok lidt sjusket ud fordi mine børnebørn køre en slags jordfræs på den med en slag havemaskine.

Og kristian nu har jeg fået vejret igen efter din gode ide. håp

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 15. april 2007 kl. 6.53

Det kan måske hjælpe atforsøge at sænke jordens ph med f.eks svovlsur amoniak og vande i tørre perioder.

Du kan evt forsøge på et lille område at udryde græset med ruond up

Nyt svar til emnet »Mos i stedet for græs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mos i stedet for græs

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider