Forum

Citrontræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karen Krabbe, 29. maj 2003 kl. 8.38

Mit citrontræ har utøj. Der sidder hvide nullermænd på oversiden af bladene og lidt spind rundt omkring og på undersiden er der nogle små rustrøde prikker. Det hele kan tørres af, men bladene er blevet lysegrønne og blege efter smuk blomstring og mange frugtanlæg, hvoraf de fleste er faldet af.

Hvad kan jeg gøre.

Venlig hilsen Karen Krabbe

1 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Straarup, 22. november 2003 kl. 11.56

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af et citrontræ, som jeg vil have stående i min stue. Bladene er lidt gule i kanten, hvorfor? Og ligeledes hvormeget vand skal den have? Træet står lyst, men jeg er bange for at den måske står for varmt, er der nogen temp. grænse?

Med venlig hilsen
Henrik

2 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 28. november 2003 kl. 15.28

Hvor kan man købe et citrontræ og hvad koster det ca?!

Mvh,
Jesper!

3 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 30. november 2003 kl. 14.19

Der er skrevet rigtig meget om citrontræer på Havenyt.dk – det hele drejer sig næsten om, at de ikke trives, at der er problemer med blade, skadedyr, overvintring osv. Så overvej købet. Læs i hvert fald om de andres erfaringer først:

www.havenyt.dk/soeg/?q=citrontr%E6

4 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Jensen, 6. juli 2004 kl. 14.38

Når mit citrontræ får citroner og de bliver en vis størrelse sprækker de. De når heller ikke at blive helt gule men forbliver en lys grøn farve. Er der umiddelbart noget galt eller får de evt for lidt lys? Træet står i dag en et meget lyst rum dog ikke lige ved vinduet.

5 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Hansen, 10. marts 2005 kl. 10.34

Jeg har lige fået et citrontræ,det har små frugter,er frisk og grønt og se på, hvordan gør jeg nu for at pleje og passe mit træ så jeg kan høste citroner, ja og hvor længe vare det fra man kan se frugten til den er spiseklar?, ja og mange flere spørgsmål

mvh grethe

6 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Mølledal, 30. september 2005 kl. 16.29

Jeg har nongle hvide klumper på citron træet der ligner dyr de er meget fetet ligesom de er fyldt med harepix

7 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 8. oktober 2005 kl. 23.56

OK-her er lidt til jer alle.

Citrontræer har det vanskeligt i vores klima. De har det især vanskeligt om vinteren,da de får for lidt lys og for meget varme.

Det bedste er at opbevare dem i en udestue ved ca. 5–10 C hele vinteren.

De får sædvanligvis et vist løvfald om foråret -det er helt normalt.

Skadedyr : Skjoldlus! næsten umulige at udrydde. Spindemider : Udsæt rovmider.

Uldlus : Har aldrig oplevet dem på citrus, men kan udryddes med insektsæbe.

Jeg har haft meget større succes med at dyrke Lime i min udestue, idet der bliver alt for varmt om sommeren til at Citron trives -og Lime kan da også bruges til meget mere! Så mit råd er : Skaf et Lime træ i stedet.

P.S. Citronerne bliver først gule når temperaturen falder til under 13 C.

Ja -det var så det!

John Lykkegaard

8 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorrit Bohenhardt, 21. maj 2006 kl. 15.43

Jeg har købt 3 citrontræer, her i foråret 2 af typen "Limone" og et af typen "Limetta Tahiti".

Der var, da jeg købte dem enkelte store frugter på dem, og de er nu placeret i min havestue. Nu er spørgsmålet : Hvornår går de igang med at vokse?

og hvordan får jeg frugterne til at blive gule?

Skal jeg klippe træet ned, hvis ja hvornår på året skal det gøres? Skal jeg klippe frugterne af, sådan at træet får "mere energi" eller skal jeg blot lade dem sidde.

På forhånd tak for svaret

Hilsen
Dorrit

9 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Hallin Olsen, 4. juni 2006 kl. 17.12

Vi fik et citrontræ for 4 år siden, det første år faldt alle
blade af, og vi troede at træet var gået ud, men efter
at havde stået ude i 4 md. begynde det at skyde igen, der er efterhånden blevet mange grene på den
gamle stamme.

Kan man beskære nogle af disse nye grene, så der
kun bliver en stamme der vokser.

10 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Olsen, 15. juni 2006 kl. 10.23

Hvad er den bedste jord til et citrontræ.? Jeg har engang set en annonce for citrusjord, men kan p.t. ikke finde det nogen steder i nærheden af KØGE.

Men måske kan jeg selv blande noget, som er lige så godt.?

11 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. juni 2006 kl. 14.49

Der er en dyrkningsvejledning her for citrus – også om jord:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/705.html

12 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: May-Britt, 12. oktober 2006 kl. 14.04

Vi har et citrontræ der er 5 år gammelt. Det har aldrig givet citroner, men nu skal jeg love for der sker noget. I foråret kom det ud i vores have og der har det stået ind til for en uge siden. I de sidste 6 uger har jeg gødet med en organisk gødning (Weibulls "Rika" Citrusnæring") og nu blomstre det med ikke mindre end 72 blomster, det lyder helt vildt det ved jeg godt, og især når træet ikke er mere end ca. 1 meter højt. Jeg vandbestøver det hver dag efter det er kommet ind for at undgå bladlus. Nu er der så kun tilbage at krydse finger for at der kommer citroner.

13 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Riber, 15. oktober 2006 kl. 19.15

I følge min vejledning fra planteskolen,er det for tidligt at tage dit citrontræ ind. Det kan bedst lide at blive ude så længe som muligt. Tæt på muren hvor der er læ. Citronerne sidder meget længe flere måneder før de er modne. Det kan godt tåle et par graders frost. Hvis man ikke har en udestue er det meget svært at have sådan et træ.

14 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 10. november 2006 kl. 10.32

Jeg købte et citrontræ ved navn limone her i sommers. Og har ikke haft nogle store problemer med det endnu 7 9 13.

Det var nogle dyr i jorden, men som nu er døde uden at jeg har gjordt noget ved det.

Jeg har vandet det, som jeg gør med de fleste planter, men kun i underskålen og sprøjtet med en vandforstøver på bladende af og til.

Jeg har ikke givet det gødning i år og det har af og til tørret ud fordi jeg ikke lige havde fået vandet det.

Mit træ er ca 1/2 meter og der kommet 5 citroner på som stadig er grønne, men de vokser godt.

Der er begyndt at komme blomster på planten igen. Jeg lod træet stå på altanen hele sommeren og to det ind i starten af sep så foreskellen på temperaturen ikke blev for stor og nu står det ved vinduet og indtil nu har det været nemt at have. Ved ikke om det er den korrekte behandling den har fået, men jeg godt tilfreds resultatet.

15 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille, 10. november 2006 kl. 10.43

Citrontræet må ikke få frost.

16 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Manden Med De Grønne Fingere, 29. december 2006 kl. 22.13

Limefrugter er unge citroner

17 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 30. december 2006 kl. 17.57

Limefrugter er ikke unge citroner...

Lad bare jeres træer stå udenfor i denne milde tid, men tag dem ind når de lover frost-selv om de kan tåle et par grader kan de ikke lide det.

Lilium

18 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 24. februar 2007 kl. 18.52

Min more har et citrontræ hvor den har tabt alle blade hvad gør man? vi håber der nogen der hjælpe os...

19 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 24. februar 2007 kl. 19.43

I skal ikke gøre noget, vent og se om den ikke skyder til foråret, og så kan den evt. beskæres hvis det kun er forneden den skyder. Mit store oliventræ har også smidt alle sine blade i år, men jeg tror det er fordi den har fået for lidt lys, den skal nok komme igen.

Helle – www.helleshave.dk

20 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Mølledal, 25. februar 2007 kl. 0.35

Mit citron og appelsintræ har store frugter på endnu som en hånd

21 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 25. februar 2007 kl. 8.29

Min mors citrontræ har tabt alle blade + at alle grene er de er tøre og visne og jorden lugt grimt. vi håber at få noget hjælpe

22 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anny Vittrup Andersen, 20. marts 2007 kl. 10.07

Jeg har købt et citrontræ ca. 45–50 cm høj.

Hvor jeg købte træet kunne de kun fremskaffe en
beskrivelse om pasning på udenlandsk. Kan det stå ude på en åben terasse om sommeren?

det står i en tre liters potte uden hul i bunden bør der være dræn? Jeg har forsøgt at finde noget tekst om pasning men uden hæld, det er begyndt at tabe blade men blomstrer flittigt.

På forhånd tak.

23 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna, 10. maj 2007 kl. 9.27

Hej
Jeg har haft mit citrontræ i ca halvandet år. Da jeg fik det var det "voksent".

I starten så det flot og grønt ud, men da det blev vinter faldt bladene af. Nu blomstrer det meget og små citroner er på vej frem, men der kommer ikke flere blade. Hvad gør jeg for at det skal få blade igen?

Skal det beskæres?

Håber nogen kan hjælpe.

mvh Anna

24 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Mølledal, 10. maj 2007 kl. 19.18

Mit har citroner på fra sidste år men bladene falder af og er hvide det samme med mine apelsiner der er frukter fra sidste år store som en knyttet hånd og mange blomster bladene er også hved at blive hvide

25 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 2. august 2007 kl. 17.20

Til Anny Vittrup Andersen:

Det er MEGET vigtigt, at citrustræer er godt drænede, da rødderne rådner hvis de står i vand.

Mvh Eivin (^_^)

26 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen H. Ibsen, 6. oktober 2007 kl. 10.02

Jeg har samme problem, som det Karen Krabbe nævner i sit indlæg med spørgsmål, så jeg mangler egentlig mest svaret. Hvor finder jeg det?

27 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lillian Høier Hansen, 24. april 2008 kl. 11.14

Mit citrontræ havde for en måned siden 29 flotte gule, men ikke særligt store citroner. Så begyndte bladene "at svede". Faktisk så meget at det drypper ned på gulvet. Nu har det også fået nogle knappenålsstore rustfarvede knopper og citronerne er begyndt at blive bløde og falder af. Jeg kan ikke se utøj. Citronerne er ca. 1 år gamle og smager udemærket. Hvad er der i vejen med træet? og hvordan skal jeg behandle det?

28 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 25. april 2008 kl. 7.39

Du har fået skjoldlus!

Se:
plante-doktor.dk/skjoldlus.htm

29 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 25. april 2008 kl. 12.16

Svar på spørgsmål 26 angående uldlus.

Se venligst :
plante-doktor.dk/uldlus.htm

30 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else Søeborg, 31. maj 2008 kl. 13.01

Hej
Vores citrontræ fik vi sidste år, men bladene blev
hurtigt spættede grå / lysegrønne.

Vi kan ikke se nogen insekter.

Har nogen en løsning på problemet.

31 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 31. maj 2008 kl. 17.15

Hej Else Søeborg

Måske – men der er flere muligheder:

Citrontræer har brug for vand uden kalkindhold – dvs i praksis regnvand / vandhanevand, der er tilsat
forskellige kemiske stoffer, der neutraliserer kalkindholdet.

Derudover har citrontræer brug for mikronæringsstoffer især jern og magnesium – du får lettest den rigtige dosering ved at købe såkaldt citrusgødning.

Endelig er det vigtigt, at jorden omkring rødderne er fugtig, men luftig og ikke klistrer sammen.

Godt omsat bladmuld, lidt muldjord, et par håndfulde trækul tilsat 20% leca-ærter er et godt udgangspunkt.

Nogle planter sælges med en meget hårdtpakket lerjord i potten. Det kan være næsten umuligt for planten at trives i denne klump og få sat rødder udenfor klumpen – så overvej en ompotning med tilhørende "befrielse" af rødderne og samtidig kraftig beskæring.

Håber du får held med dit citrontræ!

Venlig hilsen
Lone

32 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna, 31. maj 2008 kl. 17.20

Hvordan får jeg små citroner til at blive modne?

De falder af når de er på størrelse med det yderste led på en en tommelfinger.

33 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Mølledal, 2. juni 2008 kl. 19.22

Jeg har set at der kommer hvide prikker på mine planter jeg mener at det er kalk jeg har egen brønd hvordan kan rense det for kalk

34 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Jakobsen, 7. juni 2008 kl. 16.15

Jeg har lige købt et stort citrontræ (limone) med flotte citroner. Træet er ca. 1,70cm højt. Kan jeg opbevare det i min kælder vinteren over (kælderen er høj med vinduer)?

Lige nu står det på min terrasse i delvis sol og skygge, sol sidst på dagen.

Mvh Rikke

35 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. juni 2008 kl. 10.54

Hej Jens Mølledal og Rikke Jacobsen

Den anbefalede pH-værdi (surhedsgrad) er 5,5–6,5

Hvis du kun skal bruge små mængder vand, kan du samle sjatterne fra kogekedlen. (Kalken er udfældet
som gullig / grålig belægning i kedlen).

Har du brug for større mængder kan du blande brøndvand og regnvand – du kan kontrollere surhedsgraden både i jorden og i det vand, du bruger til vanding med med lakmuspapir (købes på apoteket / hos materialisten).

Du kan i stedet for blanderiet købe flydende gødning beregnet til citrusplanter. Det kan blandes op i brøndvand og burde give vandingsvandet den rigtige surhedsgrad (kan selvfølgelig også kontrolleres med lakmuspapir).

Vinteropbevaring sker bedst ved 0–10 grader og meget lyst. Jo mindre lys, jo lavere temperatur.

Vinteren igennem skal der vandes sparsomt – kun så jorden er let fugtig.

Og placeringen netop nu – Udendørs er fint og den foretrækker faktisk fuld sol.

Venlig hilsen
Lone

36 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Jakobsen, 8. juni 2008 kl. 11.34

Hej Lone!

Tusind tak for svar! Jeg kan ikke helt klare meget lys i kælderen, mentrods alt er der lys, jeg håber træet klarer det alligevel. Jeg har ikke rigtig andre muligheder for vinter opbevaring.

Hilsen Rikke

37 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Kruse Jensen, 7. marts 2009 kl. 17.23

Til John Lykkegård.

Hvis du ved, hvor man køber et limetræ, vil jeg meget gerne vide det. Har søgt forgæves alle steder.

Lone

38 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 15. marts 2009 kl. 9.54

Sidste forår købte jeg et net lækre cirtoner i Brugsen og der var et par kerner i, 1 af kernerne prøvede jeg for sjovt at lægge i vand. Glaset med kernen i stod i mit bryggers sammen med andre frø til spiring. Jeg må indrømme at jeg helt glemte den og der gik 1 mrd. før den dukkede op, da jeg skulle ompotte små tomater. Den havde nu fået en fin kraftig rod på ca. 2 cm og jeg fik den hurtigt plantet i alm. priklejord. Efter ca. 14 dage med vanding hver dag og masser af sollys, ved stuetemp. kom 2 flotte dybtgrønne blade frem. Jeg kendte ikke meget til citrusplanter, så jeg har vandet med alm. hanevand, der har stuetemp. og i dag, ca. et år efter er den nu (uden hjælp fra gødning og regnvand) blevet 20 cm og har 12 flotte dybtgrønne store blade. Den stortrives og jeg håber bestemt på at kunne høste dejlige citroner om ca. 4 år... dog vil jeg næste gang jeg kommer omkring plantecenteret, hente gødning til den (min erfaring med små planter, er ikke at gøde for tidligt, da det kan svitse blade og til tider dræbe dem). Jeg har siden købt et manderintræ i fakta og denne trives også fint. Begge planter står ved stuetemp. og vandes med vand der er stuetemp. For ca. en mrd. siden startede jeg med regnvand. men ser nu ikke den store forskel.

Men kan da helt klart anbefale at fremdyrke citroner selv, man skal bare været meget tålmodig...

Min erfaring fra min arbejdsplads, hvor der er en ca. 1,5 m høj citronplante, er at den kommer ud hver senforår når temp. er over 10 gr. der står den i læg og direkte sol og tages ind når temp. er under 10 gr. den giver fine citroner trods den ikke bliver beskåret (hvilket den nok skulle og sikkert ville give flere citroner derved) og ikke vandes med regnvand, med mindre det regner når den står ude, så det er min plan at gøre her, da vi har en meget varm og solrig terasse, hvor den vil stortrives hele sommeren. Har helt sikkert tænkt mig at prøve med limekerner, hvis jeg får en lime med kerner. jeg regner med at beskære efter behov

Syntes nogle gange de planter der er i handlen, enten er meget dyre eller noget blege og sølle, så jeg er godt tilfreds med mit langtidsprojekt.

Lotte

39 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. marts 2009 kl. 21.48

Hej Lotte.

Når du nu er så glad for din citronplante vil jeg råde dig til kun at vande med regnvand, fordi citrus familien trives bedst i en let sur jord, ph. 4,5–5,5. ellers bliver der oplagret for meget kalk i jorden med tiden, med bladfald til følge. Der kan også opstå problemer med gule blade, men det skyldes ofte jernmangel.

40 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Mayhew, 27. april 2009 kl. 16.18

Der SKAL vaere draenhuller i citruspotten. Citrus kan ikke taale vaade foedder. Ogsaa, en jordfugtighedsmaaler kan hjaelpe med at holde oeje med fugtigheden ved roedderne.

For at formindske bladfald saa kan det hjaelpe med grolys i loebet af vintermaanederne. Jeg har to Meyer citronplanter som mistede alle bladene men efter jeg satte en grolampe over dem er begyndt at faa nye blade. En af planterne har two groenne smaa citroner. Jeg haaber de bliver siddende derpaa og modner i loebet af den kommende sommer.

Et site med meget god indformation:

www.fourwindsgrowers.com

Jeg har lige bestilt 4 citrus fra Four Winds Growers: Trovita appelsin, Varigated pink citron, Bears seedless lime, og Calamondin appelsin planter. De kommer i loebet af de naeste par dage.

41 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 27. april 2009 kl. 20.40

Man kan også med fordel ligge et tyndt lag småsten i bunden af potten, det hjælper ihvertfald på drænet.

Mvh Eivin (^_^)

42 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole., 27. april 2009 kl. 21.05

Hej Eivin.

Der er ca. 2 minuter imellem dine indlæg i dag, hvordan gør du det. Dine taster må da gløde.

43 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. april 2009 kl. 10.35

Hej Ole. Jeg er efterhånden blevet en ældre herre, der jo bor alene. Vi gamle må sørge for at holde os i gang, finde en mening med det hele, ellers kan det være svært at finde lyset længere. Denne side er sådan et rart sted at få lov at være. Jeg laver også andre ting som vandreture og havearbejde. Heldigvis har jeg nogle søde naboer her i kvarteret, vi kan nok finde ud af at få tiden til at gå, javel.

Mvh Eivin (^_^)

44 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerda Hartung, 13. maj 2009 kl. 16.29

Jeg har købt mit Citrontræ på Planteskole.ca.60cm. højt 365kr.

45 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerda Hartung, 13. maj 2009 kl. 16.29

Jeg har købt mit Citrontræ på Planteskole.ca.60cm. højt 365kr.

46 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Larsen, 9. juni 2009 kl. 17.26

Hej. Jeg har været glad for at læse alle jeres indlæg. Har selv et citrontræ – 2 år gammelt. Det får fine citroner, der modner i.l.a. foråret og bliver pænt store. Men træets blade bliver meget lyse, så jeg vil nu forsøge med ompotning og citrusgødning. Vander faktisk kun med regnvand, træet står i fuld sol udenfor, og i en lys, frostfri udestue om vinteren. Har også et træ med små orangefrugter, der ikke er spiselige (sure), og det får også lyse blade.

Håber, I alle får meget glæde af jeres træer.

God sommer.

47 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Winther, 13. juni 2009 kl. 10.56

Vi har også købt et citrontræ, som får de flotteste store grønne citroner, men så sprækker de – hvad skyldes det.

Træet står i vores udestue, hvor der om vinteren er opvarmet med gulvvarme, og hvor der om sommeren kan blive meget varmt.

48 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Ladefoged, 3. juli 2009 kl. 16.26

Jeg har lige købt et citrontræ. Må det stå i udestuen, når temperaturen nærmer sig de 40 grader, eller skal jeg hellere flytte det ud?

49 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. juli 2009 kl. 21.25

Hej Birthe Ladefoged

Lad planten komme i det fri – men gerne let skygget de hedeste timer. Hold øje med vandforsyningen til planten – fordampningen øges, når læet i udestuen skiftes ud med mere vind udendørs.

Ved overgangen mellem sensommer og rigtigt efterår tilvænnes planten til udestueforholdene og der vandes sparsomt.

Med venlig hilsen fra
Lone

50 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Ladefoged, 5. juli 2009 kl. 10.44

Tak for hjælpen. Det har jeg gjort, så håber jeg, den holder
:-) De første to døgn jeg havde den stående i den meget varme udestue tabte den en del af de små bitte frugter, så jeg var næsten klar over, at den ikke følte sig godt til pas.

51 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizette Larsen, 11. juli 2009 kl. 17.04

Har købt et oliventræ og et mandarintræ, til mit drivhus.har ingen erfaring med disse sorter, har læst de 60 indlæg om oliventræet og har da også kunne danne mig et overblik om pasningen, har efter anbefaling pottet begge træer om i speciel jord til disse. hvornår skal jeg begynde at gøde og skal jeg helst bruge regnvand?Jeg har læst indlægene om citrustræer,det er lidt skræmmende, da jeg syntes at kunne læse mellem linjerne at det ikke er det nemmeste at have.mit mandarintræ, er fyldt med små grønne appelsiner, hvor længe er de om at modne, har læst at der kan gå op til 1 år?

Har købt speciel citrusgødning.

52 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M Skjoldborg, 12. juli 2009 kl. 17.31

Jeg har flere citrontræer i havestuen,nogen er nok 8 år gamle,men de giver ikke citroner,men vokser meget,jeg har prøvet at gi dem større potte og rododendronjord,og nu er de flotte mørkegrønne og har klippet dem,så de ikke bliver så store som de gerne selv vil være,men nu er der noget meget fedtet på bladene,og de giver ikke rigtig citroner,men er meget flotte,jeg har også købt 2 nye de er helt vilde med at give citroner, kan de blive for gamle,kan jeg lave stiklinge af dem, Kan nogen hjælpe,jeg vander sevfølgelig med citusgødning

53 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 12. juli 2009 kl. 22.53

Til 52.

Hvad jeg efterhånden har lært er at citrusplanter er " selvbeskærende ".

D.v.s. at de selv sørger for at lade grene der ikke slal leve videre dø.

På den anden side vil beskæring medføre nyvækst der ikke blomstrer før der er gået lang tid (måske en sæson eller to).

Ved at klippe dem har du forhalet deres frugtsætning og iøvrigt har du været alt for flink ved dine citrustræer.

Det kan være OK hvis man ønsker større træer før de sætter frugt.

Det fedtede på bladene er med næsten 100% ganranti skjoldlus-noget meget ubehageligt der næsten ikke er til at udrydde. Du må inspicere stamme og blade og se om der er små " gevækster " som er skjoldlus. Ellers søg ovenfor på navnet.

Stiklinger har jeg ingen erfaringer med, men citrus kan podes.

Mange af dine spørgsmål kan du sikkert finde svar på her:

citrus.forumup.org/index.php?mforum=citrus

54 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M Skjoldborg, 13. juli 2009 kl. 23.52

Tusind tak for hjælpen angående citrontræerne,ja puha,hvor er det dog ulækkert,og mit olventræ har det også.Jeg må lade være at klippe men,de er meget store. Mon de skjoldlus kommer af for meget og for tør varme,gør det skade på blomster og frugt.

55 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders, 23. august 2009 kl. 19.48

Hvorfor flækker mine citroner?

Træet er 70cm højt og står op ad en sydvendt mur.

Citronerne når kun at blive halvgule inden de flækker.

56 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 24. august 2009 kl. 12.28

Har sakset dette:

Navel Orange Split is an abiotic disorder for which there is no known chemical control. It is likely due to a combination of environmental conditions that prevent the rind of the fruit from expanding quickly enough to accommodate rapid increase of fruit size. The occurrence of fruit split is not predictable and will vary in degree from year to year and place to place. To manage or reduce the problem, try to avoid extreme fluctuation in soil moisture and fertilization levels throughout the growing season.

57 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knil, 5. oktober 2009 kl. 11.08

Jeg har et citrontræ, det står inde i min stue hele året.

Jeg har høstet en flot gul citron og jeg har ikke haft under 13 grader i stuen =)
Det har (her i sensommeren) blomstret med 23 blomster, der kom citroner på dem. Alle pånær en er faldet af i forskellige størrelser, den sidste vokser rigtig godt.

Det får en sjat vamt en gang i mellem og trives godt. Det må ikke stå i direkte sol og det må ikke pottes om i en for stor potte, for så bruger det krudt på rødder i stedet på frugten. Citrontræet er den næmmeste plante jeg nogen sinde har haft med at gører og jeg er ikke god til passe blomster og planter.

58 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torsten Dam, 15. november 2009 kl. 21.05

Kære pernille
hvordan var dine erfaringer med at besille orange træer i californien www.fourwindsgrowers.com?

mvh torsten dam

59 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. november 2009 kl. 23.52

Et spændende link – de har et stort udvalg og er ikke urimeligt dyre:

www.flora-toskana.de/onlineshop2/index.php?cPath=229&osCsid=57f7891a65bfbe09aea16fe1bfabc933

Jeg har ikke prøvet at handle der endnu, men mon ikke det kommer til foråret?

Nyt svar til emnet »Citrontræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Citrontræ

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider