Forum

Findes der flereårige chilliplanter…?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Amin Amirian, 2. juni 2003 kl. 21.21

Jeg kunne godt tænke mig en chiliplante i min vindueskarm, men da jeg gik ned til planteskolen havde de kun planter som levede det ene år. Problemet er at jeg gerne vil have en plante som jeg kan have i mange år.

Planteskolen sagde at de aldrig havde hørt om sådan en plante, men jeg er sikker på at sådan en plante findes.

Findes der sådan en plante, og hvis den findes hvad hedder den så?

Med venlig hilsen
Amin Amirian

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 3. juni 2003 kl. 7.33

Hej Amin

Jeg har en chili i min vindueskarm som jeg købte sidste år. Den lever i bedste velgående, den bliver lidt ranglet at se på men til foråret satte jeg den ud i drivhuset hvorefter den kom ud på friland.

Jeg vil anbefale at potte den om til en større krukke/potte, når du køber den.

Jeg beskar den lidt da den begyndet at have god vækst, for at undgå ranglet vækst.

Du skal nok ikke regne med at du får frugter om vinteren, men planten burde overleve.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 3. juni 2003 kl. 11.14

Så vidt jeg ved, er alle chiliplanter i princippet flerårige. De har det dog med at få utøj sidst på sæsonen, hvorfor overvintringen kan blive et problem. Ofte skæres planterne godt tilbage i slutningen af vinteren.

En del chilisorter bliver *meget* store, og vil derfor være uegnede i en vindueskarm.

Venlig hilsen
Jakob Bock

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil, 25. august 2004 kl. 14.05

Alle chilliplanter er flerårige uanset hvad andre siger. også dem der hedder annuum (etårig på latin) jeg ved bare ikke endnu hvordan man overvintre dem

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 25. august 2004 kl. 21.15

Den ene af de to chiliplanter, jeg såede sidste år, har overvintret i vindueskarmen. Den blev pottet om i foråret og kom allerede i juli med store røde frugter. Nu er den igang med sit andet hold frugter. Og den ser aldeles ikke døende ud, så jeg vil prøve at overvintre den inde nok et år. Det er formentlig en japaleno, men jeg har ikke bevis for det.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 25. august 2004 kl. 22.42

Hej Clara

Hvis man sår i februar, kan man godt have modne frugter på de tidlige sorter (som f.eks. Jalapeno) i juni/juli. Man behøver altså ikke at overvintre, for at kunne høste tidligt, og man undgår at overvintre eventuelle skadedyr sammen med planterne.

Venlig hilsen
Jakob Bock

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Larsen, 9. maj 2006 kl. 11.32

Jeg ville gerne høre hvor man kan købe japaleno enten som frø eller plante
karin lasen

Nyt svar til emnet »Findes der flereårige chilliplanter…?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Findes der flereårige chilliplanter…?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider