Forum

Bonde roser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line Sørensen, 4. maj 2007 kl. 18.23

Kan man flytte en bonde rose, altså fra et sted i haven til et andet sted hvor det pynter mere?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 4. maj 2007 kl. 18.28

Så vidt jeg er informeret kan man godt, men man skal regne med at der går mindst fire år før de har etableret sig det nye sted.

Læs dette svar fra en ekspert:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/400.html

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. maj 2007 kl. 22.00

Hej Line
Du kan sagtens flytte bonderose og andre pæoner, blot du gør det på den rigtige måde.

Det skal ske i oktober måned og du skal regne med at har planten stået samme sted i mange år, har den et stort rodnet, som du skal prøve at få med alt sammen. I praksis vil det være vanskeligt, så du er nødt til at sætte plantens rødder til tørre i et til to døgn efter opgravning, så sårene af knækkede rødder tørrer godt.

Herefter kan plantes og det er meget vigtigt at planten ikke plantes dybere end den tidligere har stået, for så går det ud over blomstringen fremover.

Der er heller ingen problemer i at dele planten, igen når rodskaderne bliver tørret som ovenfor – og der kan sagtens komme blomster efterfølgende år.

Det er kun ved fejlbehandling der er probler i årene efter omplantning.

Jeg har gjort den form for omplantning og deling i hundredevis af gange uden problemer.

www.de-gamle-sorter.dk

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Larsen, 21. marts 2009 kl. 16.54

Hvordan laves et bed til bonderoser så de trives bedst muligt

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 21. marts 2009 kl. 19.08

Hej Simon
Det er vigtigt at de får jord med et vist lerindhold og gerne en del kompost. Desuden er det ekstremt vigtigt at de plantes så de nye skyd er maksimalt 2–3 cm under jordoverfladen og der må ikke lægges jord ovenpå bagefter. Så går det ud over blomstringen. Desuden vil det være gavnligt med gødning efter blomstring. Husk de gamle stængler og blade kan indeholde en del svampesygdomme, så det er en af de få planter, der har godt af at få klippet alt der overjordiske af når de er visnet ned om efteråret.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Jensen, 3. september 2010 kl. 16.14

Hej.

Da min kone har arvet et stykke af en gammel Bonderose, vil vi gerne vide hvor høj en sådan bliver og hvor bred. På forhånd Tak.
Hilsen
Kjeld Jensen

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 3. september 2010 kl. 16.53

Hej Kjeld
Hvis det er en bonderose, bliver den omkring 50 cm høj og lidt bredere.
Er det en pæon bliver den omkring en meter høj og skal have omkring en m2 plads.
Husk ved plantning af de knopper, der helt tydeligt ses øverst på planten, ikke må dækkes med mere end højst 2 cm jord.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 5. september 2010 kl. 8.34

Hej.
Fik en lille "klump" Af en bonderose forige år. Den har blomstret flot i år......hvis jeg flytter den, blomstrer den så ikke næste år?? Eller måske skal jeg dele den .....??

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 5. september 2010 kl. 15.00

Hej Maj-Britt
Den kan godt blomstre næste år, men bonderoser har ikke godt af at blive flyttet og delt ofte. Du bør bestemt ikke dele og flytte nu, med mindre det er ubetinget nødvendigt.
Det er vigtigt ikke at plante dybere end 2 cm i forhold til de store knopper og hvis du vil have blomster næste år, skal du have 2-3 store knopper.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 6. september 2010 kl. 13.26

Hej Boi .
Tak for hurtigt svar. Det er bare fordi den står i et hjørne hvor den ikke ses....ville gerne flytte den længere ud i bedet..... ;0)

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 7. september 2010 kl. 13.05

Hej Boi og Maj-Britt
Jeg har gennem årene flyttet en del rundt med bonderoser og pæoner. Og bonderoserne blomstrer som regel fint allerede året efter, mens pæoner ofte springer blomstring over det første år. Jeg flytter dem oftest i slutningen af august, så jeg forstår ikke helt din advarsel om at flytte dem nu, Boi, selvom du ved mere end jeg. Det er korrekt, at ingen af dem må sættes for dybt.
Så Maj-Britt, jeg ville ikke betænke mig ved at flytte en enkelt bonderose nu. Den har ikke stået så længe, så måske har den ikke nået at få sat en knold dybt ned under midten, som det kan være svært at huske at få med op.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 7. september 2010 kl. 17.27

Hej Clara.
Jeg tror jeg prøver at flytte den ...lige så forsigtigt..og med en greb i stedet for en spade. Håber på den så vil blomstre lige så fint næste år...ellers er der jo bare at vente...;0)

Nyt svar til emnet »Bonde roser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bonde roser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider