Forum

En indsigelse

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 3. juni 2003 kl. 15.52

"Det er en gammel regel, at udplantning af vintergrønsager som porrer, kål og selleri skal være afsluttet senest til Grundlovsdag, hvis grønsagerne skal kunne nå at udvikles godt".

Således skriver den utrættelige ildsjæl Karna Maj i Havenyt Uge 23.

Ganske vist har jeg en meget begrænset viden om mangt og meget på køkkenhaveområdet, men jeg drister mig alligevel til en enkelt indsigelse.

Jeg vil hævde, at udsagnet ikke gælder, når det drejer sig om porrer. Tværtimod hævder mange andre kloge mennesker, at man absolut ikke skal udplante porrer før EFTER GRUNDLOVSDAG, hvis man skal undgå angreb af porremøl og stokløberi.

Mange laver deres egne planter, men der er også dem, der køber færdige planter.

Specielt, hvad angår porrer og risikoen for angreb af porremøl, har jeg funderet over, om sandsynligheden for angreb er tilstede i de bakker, som udstilles/opbevares udendørs på diverse salgssteder.

I tilfælde af et ja må der være et problem.

Jeg skal tilføje, at jeg havde planlagt at udplante porrer af egen produktion, men et eller andet gik galt, så derfor må jeg købe de nødvendige planter.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 5. juni 2003 kl. 13.57

Jeg kender godt rådet med at udplante porrer efter Grundlovsdag og dermed undgå porremøl. Men det kræver, at alle i lokalområdet venter med at plante porrer til efter Grundlovsdag, hvorved man undgår at porremøllenes 1. generation af æg – og dermed måske også den anden generation, som lægges i juli–august.

Det betyder, at du skal have alle i dit lokalområde med på ideen. Der hvor man har haft succes med metoden, har en haveejer produceret porreplanter og tilbudt de andre, at de kunne hente udplantningsplanter efter Grundlovsdag.

I øvrigt er det meget varierende landet over, om der er de store problemer med porremøl.

Det er rigtigt, at du minimerer risikoen for stokløbning ved at udplante sent, da der så er mindre risiko for lave nattemperaturer efter udplantning. De fleste år vil porrerne også nå at udvikle sig godt, men jeg kan huske adskillige somre, hvor jeg har været glad for, at jeg ikke skulle udplante porrer på varme hede sommerdage. Midt i maj er de fleste år et bedre plantetidspunkt end i juni.

Det kan selvfølgelig aldrig helt udelukkes, at der kan være angreb af porremøl i udplantningsplanter, der står i det fri, hvor porremøllene kan komme til at lægge deres æg. Hvis du tænker i disse baner, så må du jo købe dem i et stativ inde i byen i et supermarked, hvor riskoen for porremøl er meget lille.

Nyt svar til emnet »En indsigelse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > En indsigelse

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider