Forum

Knibning af store sideskud

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 11. juni 2003 kl. 7.52

Jeg har overset et sideskud på min tomatplante. Det er nu ca. 20 cm langt, temmelig tykt ved stammen, og har blomsterknopper. Kan jeg stadig nå at fjerne det?

Venlig hilsen
Martin

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 11. juni 2003 kl. 8.08

Ja, fjern sideskuddet, så der bliver kraft til resten af planten, medmindre at der er tale om cherrytomater, de skal ikke knibes. Husk endvidere at fjerne toppen på frilandsplanter efter 3 blomsterstand, så flere ansatte frugter kan nå at modne.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 11. juni 2003 kl. 8.24

Tak for svaret som har udløst et par følgespørgsmål til mig nybagte, uvidende haveejer!

Det er en cocktailtomat, men det er vel det samme? Jeg vidste slet ikke at den så ikke skal knibes, det har jeg ellers gjort hidtil. Planten står i havestuen og er nu halvanden meter høj og kraftig. Der står intet sortsnavn.

Jeg har også en frilandstomat, Romalina, som dog stadig står i en krukke i havestuen. Den planter jeg snart ud. Den er en meter høj og lidt mere spinkel end den anden. Den 4. blomsterstand er på vej, skal jeg fjerne toppen lige under denne eller bør den have lov at komme med? Er det i øvrigt bedst at placere planten direkte i jorden, eller skal bør den forblive i krukken?

Hilsen
Martin

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 11. juni 2003 kl. 9.40

Hvad angår sideskud, vil jeg gøre opmærksom på, at de i følge vejledningen skal fjernes – også på en cherrytomat – i hvert fald Weibulls Sweet 100 F1 (Solanum lycopersicum).

Det samme gælder Armada F1, der som cocktail-tomaten er en klase-tomat.

Jeg er bestemt ikke fagmand, men kun en glad amatør, som suger til mig af nyttig viden.

Min erfaring er, at tomatplanter uden undtagelse kræver lys og luft, og at man i et hobbydrivhus med trængsel hellere må knibe for meget end for lidt.

Jeg mener i øvrigt, at det er Karna Mai, der har henledt opmærksomheden på, at oversete og derfor store sideskud skal fjernes med lempe. Selv bruger jeg en skarp hobbykniv.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. juni 2003 kl. 11.16

Det er tomatsortens vækstform, der er afgørende for, om en tomatplante skal knibes eller ej. Ikke om det er blommetomater, cherrytomater, almindelig store tomater osv.

Se mit svar her: www.havenyt.dk/spoergsmaal/2176.html

Nyt svar til emnet »Knibning af store sideskud«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Knibning af store sideskud

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider