Forum

Kartoffelhøst, hvornår?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 16. juni 2003 kl. 13.51

Hvornår skal man høste sine kartofler?

Er der noget med at man skal vente til de har blomstret, eller er det et bestemt antal uger / måneder efter man har lagt dem?

Det er nogle røde kartofler, Desiree, som jeg har lagt, men jeg vil da meget gerne vide noget mere generelt om kartoffelhøst, i tilfælde af at jeg skulle få lyst til at prøve en anden sort næste år :o)

Mange hilsner
Camilla

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 19. juni 2003 kl. 17.58

SORTEN: Desiree er en middeltidlig kartoffel med gult kød og ovale lyserøde knolde. Udbyttet plejer at være relativt stort. Desiree er ret modtagelig for skurv.

HØSTTIDSPUNKT Det er en almindelig opfattelse, at kartofler er klar når blomstringen sker. Der er dog ikke sammenhæng mellem plantens blomstring, høsttidspunkt eller udbytte, da knoldene er rent vegetative organer, der standser væksten med plantens død. Knoldudviklingen tager først rigtig fart når blomstringen er afsluttet og der udvikles bær. Jo længere planten får lov til at vokse, jo større knoldene blive inden toppen visner. På 3 uger kan de først anlagte knolde nå en væsenlig tilvækst, mens senere udviklede knolde vokser i mere størrelse senere. Men små ikke færdigudviklede kartofler er en sommerdelikatesse, så hvis der er planter nok, synes jeg, at du skal prøve at grave et par planter op, når der er udviklet bær; så du lærer sorten og udbyttet at kende. Egne oplevelser giver mest erfaring til de kommende sæsoner.

Nyt svar til emnet »Kartoffelhøst, hvornår?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kartoffelhøst, hvornår?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider