Forum

Mose?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 15. juli 2007 kl. 14.27

Mit hus er bygget på en gammel mose, dog højt så det meste af vores have er fugtig når alle andre haver er knas tørre et spadestik ned.

Men 100 kvadratmeter af haven er våd, så våd den står under vand når det regner meget, og det meste af vinteren.

Hvad kan jeg få til at gro i den del? gerne noget som kan tåle at der kommer is omkring det i vinterperioden.

Jeg har lavet nogle tuer af jord som kommer over vand, hvor der er sat en Ahorn og nogle syrener, men det dækker jo langt fra det hele.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 15. juli 2007 kl. 21.15

Hej Jesper
Stort set kun rødel og ask kan gro sådan et sted.

Derfor prøv disse 2 arter og se om de trives.

God held med planteopgaven.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 16. juli 2007 kl. 10.15

Få de 100 m2 gravet op og lav en lille dam med fisk, åkander osv.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 17. juli 2007 kl. 11.16

Har gravet et hul på omkring 10 kvadratmeter, men noget siger mig der mangler nogen planter til at tage den næring der er i området, det lugter fælt når der er vand i det, havde også tænkt at lave en kunstig, men den vil jo flyde over fra tid til anden.

Men har lige hentet 20 sivplanter og nogle andre blomsteragtige ting som har en flot lilla blomst, der vokser i vådområder.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. juli 2007 kl. 21.51

Hej Jesper.

Dunbirk,hegnskornel og visse typer pil kan gro sådanne steder.

Den fæle lugt stammer sansynligvis fra svovlen i mosejorden. Den skal iltes for at blive neutraliseret.

Prøv at lægge mærke til,hvad der gror i de ''vilde'moser, men husk,at man ikke må hente i naturen og flytte hjem uden at sikre sig, det ikke er fredede eller truede arter.

Og nogle arter kan være særdeles ''ondartede' at få slæbt hjem.

Hilsen Anne Marie

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 23. juli 2007 kl. 12.08

En knapbusk er også glad for at bo hvor der er vådt. Lotte

Nyt svar til emnet »Mose?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mose?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider