Forum

Oversvømmet have

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ulla, 19. juli 2007 kl. 9.09

Jeg har været så uheldig, at min have har været helt oversvømmet – på et tidspunkt stod vandet et par cm over huset sokkel, men der er heldigvis ikke kommet vand i huset da det ligger lidt højere. Nogle steder i haven har vandet stået helt oppe til 40 cm op af buske og træer. Der er meget der er visnet op til hvor vandet har stået og min sommerfuglebuske har bestemt ikke kunne lide alt det vand heller.

Det meste af min køkkenhave er også gået fuldstændig til – men der må jeg jo bare starte forfra til næste år.

Jeg har et par store hyldetræer (3 meter i højden) og det ene af dem, er fuldstændigt visnet. Der har ellers været rigtigt mange blomster på og der var en rigtig god bærsætning i gang.

Nu går jeg og bliver rigtig deprimeret når jeg ser det flotte hyldetræ have mistet alt glansen og vil nu spørge til et godt råd.

Skal jeg save træet helt ned og så satse på, at det kan komme igen til næste år – eller er det mon helt dødt og skal bare fjernes og erstattes af noget "mere vandtålende"?

Med venlig hilsen
Ulla

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus Skovgaard, 19. juli 2007 kl. 20.01

Du kan lige sådan forsigtigt skrabe med din negl i barken er den saftspænt lad den være...Jeg har prøvet noget lignende med en hængepil.mit problem var dog at den havde ligget med hele rodnetttet blottet hele vinteren fordi vi fik lagt kloak i efteråret og der blev hele vores gårdsplads gravet op...og jeg fik ikek gravet alt ned i midlertidigtbedet >< men den er altså overlevet og er faktisk flottere nu end før :D Så se om ike den kommer sig af sig selv.naturen skal nok finde en vej.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. juli 2007 kl. 21.44

Sus har ret-lad lidt tid gå-hylden skal nok overleve.

Vi er alle lidt deprimerede over den extreme sommer
–de majs der lå vandret for 2 uger siden har nu rejst sig og virker lovende (de er over 2 m høje).

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 19. juli 2007 kl. 22.31

Hej Ulla.

Jeg ville skære træet helt væk og satse på et nyt. Jeg har lagt mærke til at hyldetræer ikke bliver særlig gamle ude i fri natur. Pludselig skranter de, får halvsyge blade, og året efter er de gået helt ud.

Et nyt træ kan du nemt finde. De sår sig selv meget villigt, og står som ukrudt mange steder. Yderligere er det de bedste hyldebær, man kan finde i gærder og hegn, på træer, der er 5–10 år gamle. De gror meget hurtigt i ungdomsårene.

Mvh. Hans

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus Skovgaard, 19. juli 2007 kl. 22.54

Ikke ret gamle? Den må du lidt længere ud på savanen med :D Jeg har en hyld der er 7 m høj :D ja jeg har faktisk flere og JA i kommer bare og henter de er 100% økologiske og absolut selvsået har over 200 småplanter på ca. 50 kvm. og har ihvertfald godt 100 kvm. fuld af dem...så i komerm bare og tager for jer :D

Jeg vil tro min ældste hyld er ca. 70 år og det er blot et skud i tågen for jeg aner det ikke men et skud. Hvis man lader dem vokse vildt og med rumfang blir de meget meget smukke og slet ikek spor buskagtige men nærmest som miniature kastanie.

syns dette forum ikek tillader billider.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus Skovgaard, 19. juli 2007 kl. 22.57

Der skulle have stået 1000 kvm.+ fuld af unge hyld.

Skal de graves op og pottes for dig må det hellere koste lidt...evt. småplanter :D

jeg graver ikke planter op der er over 120 cm.

Jeg er storglad modtager af alt der hedder urter, bær og prydsager som stauder gerne alle str. Kan desuden forsyne med økologiske studenternelliker i bla. farver.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 20. juli 2007 kl. 0.24

Til Sus.

Det var dog svært som du kan fare i blækhuset.

Jeg bor, færdes og har virket i mange år ude på savannen, og det var kun iagttagelser, jeg har gjort gennem mange års færden i skov og mose, jeg skrev om.

Jeg mener ikke, jeg gav udtryg for, at jeg havde brug for hyldetræer i potter, så du kan godt lade spaden blive i skuret. Jeg er mere end rigelig selvforsynende.

Mvh. Hans

Nyt svar til emnet »Oversvømmet have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Oversvømmet have

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider