Forum

Vinteropbevaring af Agapanthus Africanus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Jensen, 26. juli 2007 kl. 8.34

Hvordan opbevarer jeg mine nyindkøbte flotte Agapanthus Africanus?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 26. juli 2007 kl. 14.25

De tåler ikke frost, så krukkerne skal stå køligt og frostfrit hele vinteren. F.eks. i en kælder, udestue, eller køligt værelse. Jeg har hørt om nogle der havde planten stående i en krukke under sengen i soveværelset, da det var det eneste kølige rum de havde.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge, 24. juni 2009 kl. 21.13

Mine agapanthus har overvintret og er meget flotte og grønne. MEN endnu ingen (juni) ansats til blomster. HVorfor ikke?

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 25. juni 2009 kl. 16.36

Hvorfor ikke udplante dem så er man fri for at ta dem ind...mine har stået ude de sidste 4 år nu de visner væk men skyder livlig hvert år og de står ikke beskyttet men midt i haven...så længe de er i krukke er de ikke hårdføre.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Bech Larsen, 5. juli 2009 kl. 9.42

Vi har nogle meget fine Agapanthus – både blå og hvide.

I har 2 af dem nogle grimme brune pletter på bladene.

Hvad kan det være.?

De blev begge delt i foråret. Det har vi været mange gange før.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Bech Larsen, 5. juli 2009 kl. 9.45

Vi har nogle meget fine Agapanthus – både blå og hvide.

I år har 2 af dem nogle grimme brune pletter på bladene.

Hvad kan det være?

De blev begge del i foråret. Det er de blevet mange gange før.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Uhrskov, 23. december 2009 kl. 11.44

Hvordan vinteropbevarer man nyindkøbte Agapanthusplanter.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 24. december 2009 kl. 7.45

Jeg har delt mine i 2 grupper.

De smalbladede, der visner ned og tåler let frost. De står sammen med Camelia og andre planter i et drivhus, hvor der først kommer varme på, når temperaturen er lige under frysepunktet. De kan fint stå under bordet eller på en anden plads uden lys indtil de begynder at skyde frem i foråret.

De bredbladede, der er stedsegrønne og ikke tåler frost står i drivhus sammen med fuchsia o. lign. som helst skal have 4-5 graders varme.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Offersen, 30. december 2009 kl. 22.43

Jeg fik for 7-8 år siden en rodklump af blå Agapantus'er som i mange år har klaret sig godt stående udendørs og udækket langs en mur ved et hus på Amager. Hos mig blev de plantet op ad ydermuren på et hus i Valby, hvor de har klaret sig glimrende og har blomstret hvert år. Jeg har aldrig dækket dem om vinteren og de har været sunde og blomstrende hvert år. Det er staudeversionen som er 30-40 cm høje.
Jeg har ingen erfaring med de store, bredbladede Agapantus, som ofte ses i store plantebaljer, men de er vist en anden type, som ikke er frostsikre?
Mvh
Rasmus

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Pedersen, 13. marts 2010 kl. 10.16

Vi har en agapantus der er 2 år gammel, det første år gjorde vi ikke noget om foråret, den var flot grøn og den gav mange blomster sidste sommer. Nu d.13/3 er der mange gule blade på den skal man fjerne alt så den skyder på ny?

Leif Pedersen

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone F., 5. juli 2020 kl. 16.23

Jeg har den høje Agapanthus i krukke i haven. Jeg har hverken drivhus eller frostfrit udhus og har gulvvarme i hele huset. Kan jeg sætte planten på loftet i de koldeste vintermåneder? (der er jo temmeligt mørkt deroppe).
På forhånd tak,
Lone

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. juli 2020 kl. 16.57

Hvis ikke du har andre muligheder er det måske værd at prøve med løftet, men eller står der at den skal stå kold og frostfri, ned til 3 til 5 plusgrader

Dyrkning og pasning

Om vinteren (og foråret) er det meget vigtigt, at den ikke udsættes for frost – tildæk den evt. med granris for at beskytte mod kulden
Herudover skal den stå lyst og køligt i vinterhalvåret – optimalt i temperaturintervallet 3-5°C
I foråret kan man prøve at flytte den ud – og tilbage ind igen hvis der er frost. På denne måde styrkes liljens blade
Man kan også vente til begyndelsen af juni, hvor der ikke længere er fare for frost
Hvis den står i udendørs, er det bedst at placere den varmt og solrigt – gerne ved en sydvendt mur
Indendøre trives den afrikanske lilje bedst i en potte, krukke, balje, trug el.lign. Dette er desuden også praktisk, når den skal flyttes ud om sommeren (og ind igen om vinteren)
Ved afblomstring i sensommeren skal de visne blomsterstilke fjernes
Ligesom andre Agapanthus, tåler den afrikanske lilje ikke for mange omplantninger. Ved hyppig omplantning vil liljen typisk springe blomstringen over i det efterfølgende sommerhalvår
Den afrikanske lilje er en smule sværere at dyrke og passe i forhold til andre arter af Agapanthus
Vanding
Om vinteren skal den afrikanske lilje mængden af vand i jorden være minmal – derfor skal den ikke vandes eller stå i våd jord
Kræver fugtig jord i perioden april/maj – september/oktober
Om sommeren skal den vandes regelmæssigt og rigeligt. Hvis det bliver meget varmt, skal den vandes dagligt
Vandingen mindskes gradvist efter afblomstringen i efteråret (typisk september/oktober)
Gødning
Man bør gøde liljen rigeligt om sommeren (især i starten af sommeren) og først mindske gødningen efter afblomstring i september/oktober. Man kan evt. starte med at gøde allerede i foråret.

Gødning er ikke nødvendig efter afblomstring i efteråret eller om vinteren.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone F., 5. juli 2020 kl. 18.41

Kære Søren D,
Mange tak for alle de gode råd og tips om Agapanthus. Dem kommer jeg til at følge.

Det er en smuk plante, som minder mig om Sydfrankrig - og når nu ikke rejsemål denne sommer går til de breddegrader, så kan man forsøge sig med nogle af blomsterne og frugttræerne.

Nyt svar til emnet »Vinteropbevaring af Agapanthus Africanus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vinteropbevaring af Agapanthus Africanus

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider