Forum

Formering af Liguster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Jensen, 4. august 2007 kl. 23.31

Vi er ved at beplante en stor landbrugsejendom med div. træer.

Så var det, at tanken om selv at lave stiklinger fra en ligusterhæk, en som vi gerne vil have tusindvis af planter af.

Skulle vi købe så mange, vil det jo blive noget af en udgift.

Fik at vide, at vi kunne tage nye skud, stikke dem i meget våd/fugtig jord, og de ville danne rødder.

Det er bare som om det ikke lykkedes, det med rødderne. De står pænt, er ikke visnet, men der er ikke rødder, efter nok et par måneder.

Burde det kunne lade sig gøre? Hvis ikke, hvordan skal vi så gøre det?

Vi dyrker selv div. grantræer, fyrtræer o.l., det går super, men disse liguster, som er så godt dækkende, dem kan vi ikke får til at lykkedes.

Kender nogen til problemet?

Venlig hilsen
Vibeke

1 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. august 2007 kl. 9.04

Klip lange 30–40 cm nye skud af og sæt dem i vand i en spand eller lign. når rødderne ses kan i plante dem på blivende sted.

Mvh. Svend Høst

2 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 5. august 2007 kl. 10.47

Når gran og fyr trives så godt, kan I ikke regne med, at liguster også gør det uden tilskud af kalk evt. aske. De vil også gerne have bedre jord, end gran og fyr kan nøjes med.

I GUL&GRATIS har jeg en fin stedsegrøn og hårdfør stamme til afhentning ved egen opgravning. Østjylland.

3 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Jensen, 5. august 2007 kl. 18.07

Svend Høst, har du selv prøvet det?

Vores ide virkede jo ikke, og min moder forsøgte din ide, men den virkede ikke hos hende...

Så var det at jeg tænkte, at hvis du har prøvet selv, så må det jo være fordi vi bare har været uheldig, og vil så straks gå i gang igen...

Alice, gran og fyr trives foreløbig kun godt i vores "kravlegård", de er kun 1 cm endnu, så de er ikke kommet ud i verden endnu. Men satser da på at de kommer der.

Det var rødder på Liguster jeg søgte efter...

Venlig hilsen Vibeke

4 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. august 2007 kl. 20.26

Ja! liguster er noget at det nemeste at lave stiklinger af, enten ved at sætte topskud i vand for at danne rødder, eller ved at lave nedkrogning af lange skud tæt ved jorden.

Mvh. Svend Høst

5 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 5. august 2007 kl. 20.27

Jeg har taget afklip, ved alm. årsklipning af min Ligusterhæk. Trukket bladene af afklippet på det stykke gren som stikkes i jorden. Fyldt jord i potter og spande, stukket grenene i lang yderkanten, det står i litterauren at der sætter de nemmest rødder, men ingen forklaring på hvorfor. Men dét virker, og det er såre enkelt. håp

6 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Jensen, 5. august 2007 kl. 21.42

Okay, så må jeg altså have været uheldig. Jeg har nok 1500 små nye skud, som jeg har taget de nederste blade af, sat i jord, og holdt det ganske pænt vådt. Og ikke én har dannet rødder...

Men jeg prøver da bare igen :-)

Min tanke var bare, at det måske var en svær plante at lave stiklinger af, men det lyder jo ikke sådan. Så vi prøver da bare igen.

Tak for hjælpen.

Hilsen Vibeke

7 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 10. august 2007 kl. 20.27

Det siger sig selv Vibeke, bliver jorden så tør at den støver væk tørrer rødderne også væk. Modsat må rødderne heller ikke druknes. Der skal være dræn i bunden af beholderne, særlig med al det regn vi bliver tildelt ind i mellem. Mangler vi selvtillid genoprettes den når sådan noget hjemmestrikket lykkedes. Der skal lidt fingerspidsfornemmelse til, som vi så aut. opbygger. håp

8 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. august 2007 kl. 11.18

Det er jo af afgørende betydning, hvornår man stikker sine stiklinger – om det er sommer- eller vinterstiklinger. I begge tilfælde bør de dækkes med hvid plast, så fordampningen nedsættes. Ved stikning af sommerstiklinger er det helt nødvendigt, da der er blade på. Her må man også vande om nødvendigt. de professionelle har en tågestreng inde under overdækningen.

Jeg checkede lige i Planteskolebogen, hvordan de professionelle laver nye hækplanter af liguster. De klipper træagtige stiklinger i uge 49–50, lægger dem på køl og stikker dem i uge 11 på frilandsbed under flad plastoverdækning.

9 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Erik Bjerker, Erritsø, 11. december 2007 kl. 18.35

Vi har netop fået renset vores hovedkloak i et parcelhus.

Det viste sig at brønden var fuld af rødder fra vores ligusterhæk som som står 1.5 meter fra brønden.

Hvor lagt ned går ligusterens rødder, da brønden er ca. 2,5 mtr. dyb?

Kloakmesteren mener at rødderne kan gennemtrænge betonvæggen gennem den mindste revne.

Kloaken er 28 år gammel.

Kan vi gøre noget så rødderne ikke kommer igen.

Kloakmesteren siger at nu kender rødderne vejen og vil ikke være 28 år om at komme igen!

Har noget kendskab til problemt og kan hjælpe?

10 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. december 2007 kl. 9.20

Hej Lars
Det er ikke vor erfaring at ligusterrødder kan trænge igennem ret meget. Rødderne er ret svage,tykke og hvidlige og ligger i de øverste jordlag ned til en dybde af ca.50 cm alt afhængig af jordtype,lidt dybere i ren sand i søgen efter vand.

Man kan skærme brønden af med kraftig plastfolie mod hæksiden, men kommer rødderne fra træer længere væk,har det ingen virkning.

Vi har set elmerødder trænge igennem cementrør under huset 20m fra,hvor det stod. Hvorimod har en birk 5 m derfra ikke fundet røret endnu efter 57 år.

Så ved at se på rødderne kan man måske finde synderen.

Anne Marie

11 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. december 2007 kl. 11.26

Formering af liguster med hjælp fra solsorte... nemmere kan intet være!

Vi bor i udkanten af et villakvarter med flere forskellige sorter af liguster, nogle klippede og andre uklippede (og derfor med flere bær).

Solsortene kan godt lide bærrene – og frøene tager åbenbart ikke skade af en tur gennem fuglens fordøjelsessystem. Den efterfølgende spiring fremmes af let jorddækning og let skygge.

Jeg har en lav bøgehæk ved den ene side af et "permabed" med rabarber, blåblær, solbær, hindbær, asparges og artiskok.

Hen over året lægger jeg kurvfuld efter kurvfuld af nedfaldsæbler, hækafklip, tang (ved asparges-planterne), halvomsat kompost (ved hindbær- og solbærbuskene), sammenrevne visne blade fra græsplænen, indholdet fra urtepotter med spagnumblandet jord (vedl blåbærplanterne). Jorden er altså uafbrudt dækket af såkaldt "førne" og jordbearbejdningen indskrænker sig til løsning med greb ved nyplantning og opgravning af "vildfarne" skud fra hindbærrene.

Det smarte er, at solsorte er tilbøjelige til at slippe en klat, når de lander (på toppen af hækken) inden de hopper ned i bedet og begynder fødesøgningen.

Allerede i 2. dyrkningssæson spirede der rigtig mange ligusterplanter frem helt tæt ved bøgehækken. Og det fortsætter hvert eneste år!

Jeg flyttede i sensommeren en del småplanter med sund og rigelig rodudvikling til drivbænk og plantede det følgende efterår de 30–40 cm høje planter ud som hæk.

Solsortmetoden gir selvfølgelig ikke garanti for sort eller antal...

Venlig hilsen
Lone

12 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 3. juli 2009 kl. 15.19

Hej.

Hvis du ikke har fundet en løsning endnu, vil jeg gøre opmærksom på hjemmesiden:

www.husetoghaven.dk

Søg evt. under formering af liguster.

13 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Jensen, 3. juli 2009 kl. 16.26

Hej Igen
Nu må jeg hellere opdatere, Lars – det var din skyld jeg lige fik tanken :-)

Vi har lavet ufattelig mange liguster planter siden... fejlen har jeg fundet... Vi havde taget for små grene, ja det lyder nok tosset, men havde grene på nok 10–15 cm. Det duede ikke.

Men når vi tager en gren på vel 30 cm, stiller den i en potte med jord og huller i bunden, så har vi den flotteste plante med super rodnet, på ikke så lang tid.

Vi har nu plantet mange ud, og har gang i mange flere. Den største fordel ved dette er, at vi har fundet ud af, at harerne ikke gider æde barken på liguster. Det gider de på vores gran og andre træer. Ikke birk, men en del andre, de er enten bidt helt over, eller barken er gnasket i et bælte rundt om, så planten er død.

Men – Liguster – er hos os hare sikkert, så vi arbejder videre på projektet...

14 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Amilla Bang, 1. juli 2010 kl. 22.23

Hej, jeg står også og skal bruge rigtig megen ligusterhæk, og syntes helt bestemt det løber op i mange penge, så vil også forsøge mig som i beskriver, men jeg mangler dog at vide lidt om den jord jeg skal sætte stiklingerne ned i, skal jeg brug alm. havejord, eller købe plantemuld og starte med, er der nogle der erfaringer med dette. Jeg tænker på om det er nødvendigt at sætte dem i potter kan jeg ikke bare sætte en række ligusterhæk i urtehaven, spøjs, eller er det bedst i potter og hvor store skal de så være og hvor mange stiklinger kan der være i en potte. Ser meget frem til jeres svar, og glæder mig rigtig meget til at prøve selv at få noget nyt frem mvh Etenna

15 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Jensen, 1. juli 2010 kl. 22.34

Herligt denne tråd stadig lever, for jeg har virkelig fået erfaring med Liguster nu....

Vi gjorde det, at vi tog en masse spande, billige sorte spande, borede huller i bunden, så vand kan rende ud.

Vi stoppede ganske almindelig kedelig jord deri, nogle med alm havejord, andre med pottemuld.

Deri stoppede vi grene fra afklip af Liguster, de var nok 30-40 cm lange. De nye skud, som man klipper af, når man klipper hæk.

Vi tog de nederste blade af, stak disse pinde i jorden, der var nok 50 pr spand.

Så lod vi dem stå i 2-3 år, og vupti - så havde vi de flotteste grene, ganske levende med fint rodnet på.

Vil du have de busker sig, så klip dem ned når de begynder at leve - altså når du ser, at der kommer nye blade. Ved at klippe ned, sådan i nok 15 cm højde, så busker de sig og laver 3-4 "toppe". Klipper du ikke ned, så får du en høj gren, som kommer til at virke som en stamme på et træ.

Hvis spandene blev for tørre, så vandede jeg dem, men ærlig snak, så har jeg virkelig IKKE puslet om dem, de har næsten overlevet uden hjælp.

Men - du får massivt mange planter - hvis du altså laver spande nok, gratis hæk - og det virker :-)

Spørg endelig, hvis der er noget du vil vide...

16 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Amilla Bang, 1. juli 2010 kl. 22.39

Wow, det kribler helt for at komme igang, for som sagt er min hæk gammel med huller rundt omkring, men den får lov at stå de par år endnu, og i år må naboerne finde sig i at hække en bliver trimmet før det er rigtig mange dejlige gode skud, når jeg er så heldig at have plads til hvor de kan stå og komme sig de næste par år, tanken fik jeg fordi der står en lang stang af en ligusterhæk mit i mit roderdendron bed og så ind her på nettet og søge. Tusinde tak for svaret, mvh Etenna

17 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Jensen, 1. juli 2010 kl. 22.44

Held og lykke - håber du får en lækker hæk ud af indsatsen :-)

18 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. juli 2010 kl. 8.45

Hvorfor alt det bøvl med at sætte stiklingene i potter , sæt dem dog der hvor de skal stå.
Start med at klippe lange 30+cm etårs stiklinger , riv de nederste blade af og klip toppen af, stik dem i vand , stil dem et lyst sted uden direkte sol , efter 3-6+uger er der fine hvide rødder på og de er klar til at blive sat på blivestedet.
Brug en stor skruetrækker til at lave et plantehul og sæt stiklingen forsigtigt ned i hullet , vand og pres jorden til og vupti man har en ny hækplante , det er nærmest idiotsikkert.

Mvh. Svend Høst

19 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Jensen, 2. juli 2010 kl. 23.18

Ups - det var jeg ikke klar over, at man bare kunne. Det er jo unægtelig noget lettere...

Vi har prøvet den med at sætte dem direkte i jord, hvor de skal stå, men så forsvinder de i ukrudt..

Men - jeg takker - den prøver vi lige næste gang...

Hilsen
Vibeke

20 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. juli 2010 kl. 9.52

Man kan godt sætte stiklingerene direkte i jorden på blivestedet , men man skal naturligvis luge og fjerne ukrudet omkring dem ellers tar` de al kraften fra ligusteren.

Mvh. Svend Høst

21 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: G. Hansen, 2. november 2014 kl. 9.27

God side

22 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 4. november 2014 kl. 13.23

Svend Høst, i håb om du (stadig) læser med:

til pkt 18:
Hvornår på året er det optimalt at gøre det du foreslår?

23 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. november 2014 kl. 14.44

Til sommer i Juni.....Juli ...de liguster som jeg satte for 4 år siden er nu oppe i mere end 180cm , en gratis hæk......
udvælg en god gammel vinterhård sort , gerne fra en liguster som er 40-50 år gammel .

24 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. november 2014 kl. 15.29

Hvis du har lyst til at eksperimentere med at sætte stiklinger nu, er du velkommen til at komme og klippe min liguster, som slet ikke er blevet klippet i år.

Det er mængder af stiklingemateriale...

25 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: G. Hansen, 4. november 2014 kl. 16.19

hej

da man tit klipper hæk i sommerperiode hvor jorden er tør så har jeg gjort det at jeg har sat stiklinger i en selvvander- kasse og derved opnået at der kom rødder på grenene har lige sat dem i jorden så nu må jeg se om de er i flor næste år
husk at når du laver hullet med ect en skruetrækker at det gerne skal være konisk det gør du nemt ved at "dreje skruetrækker ud så er det nemmere at få rødder med ned uden at rive / beskadige dem

26 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: G. Hansen, 4. november 2014 kl. 16.22

nyt billede

27 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: G. Hansen, 4. november 2014 kl. 16.24

billede af planter lavet på bærrene fra liguster hæk

28 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: G. Hansen, 4. november 2014 kl. 16.26

frø og planter

29 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: G. Hansen, 4. november 2014 kl. 16.30

sidste billede i denne omgang

30 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 10. marts 2018 kl. 20.08

Meget informativ tråd. Jeg har klippet en gammel ranglet og hullet ligusterhæk ned i januar, og lavet stiklinger af topskud ved at sætte dem i vand. De har fine hvide rødder nu. Kan jeg plante dem på voksestedet nu, eller vil de gå til i kulden?

31 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. marts 2018 kl. 20.44

Du skal da vente til det bliver forår, ellers dør de.
Men sæt dem i potter indendørs, så rødderne kan udvikle sig yderligere.

32 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. marts 2018 kl. 10.29

Som Lars skriver skal de danne rødder i jord inden udplantningen, da vandrødder ikke kan klare sig på blivestedet. Derfor er en oppotning nødvendig. Cellerne i vandrødder og jordrødder er meget forskellige.
Men om foråret kan man stikke dem direkte i jorden.
Anne Marie

33 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. marts 2018 kl. 10.35

Liguster er meget let at formere , og hårdfør , jeg tror godt du kan plante dine stiklinger nu , lav et hul hvor de skal stå med en stor skruetrækker eller lign. og sæt 2 stiklinger i hvert hul , tryk jorden fast omkring dem , og ingen vand foreløbig.......

34 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 11. marts 2018 kl. 10.52

Mange tak for svar alle tre:-)
Jeg sætter dem i potter indenfor til at starte med.

35 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. marts 2018 kl. 11.14

Hvis du sætter dem indendørs , så dør de , hvis du ikke vil plante dem nu , så pak dem ind i fugtige aviser og læg dem et beskyttet sted udenfor , normalt planter man dem her i marts/april alt efter vejret.

36 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. marts 2018 kl. 16.27

Svend, du taler om de stiklinger, du anbefaler bliver taget nu, og så har du nok ret.
Iben taler om de stiklinger, der har dannet rod allerede. Det er også dem Anne Marie og jeg taler om. De står inde i varmen, og skal pottes og danne rod, inden de til foråret plantes ud.

37 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: G. Hansen, 11. marts 2018 kl. 17.26

jeg har stadig problemer med min hæk

det synes at den visner i bladene

er der fordi jorden er træt eller for hård eller fordi der står for meget vand i jorden ?

38 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: G. Hansen, 11. marts 2018 kl. 17.28

vedrørende opdyrkning af stiklinger
det nemmeste er at sætte afklip i selvvander system med en plantesæk som man køber til tomater m.m

så er man sikker på at der er vand mens de danner rødder
men pas på de skrøbelige hvide rødder ved udplantning

39 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. marts 2018 kl. 17.35

Nej jeg taler om at sætte stiklingerne i jord i potter og placere dem indendørs i varm tør stueluft , det kan selv liguster ikke klare.
Normalt når man tager ligusterstiklinger om vinteren er det tykke træagtige stiklinger (blyantstykkelse) og så stikker man dem direkte på voksestedet.
Det bedste er at klippe nye skud så lange som muligt sidst i juni , riv de nederste blade af og klip topskudet af , stik dem direkte i huller på voksestedet med det samme , gerne 2-3 i hvert hul . efter 4 år havde jeg en hæk på mere end 180 cm.

40 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Meral G, 19. marts 2019 kl. 23.07

Svend Høst: Jf. din sidste besked - Skal stiklingerne klippes ned på noget tidspunkt, hvis man vil have en tæt hæk forneden? Og i så fald hvornår? Eller har man evt. allerede gjort det ved at klippe toppen af stiklingen?

Hvor mange stiklinger pr. meter?

41 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. marts 2019 kl. 10.18

Normalt klipper man toppen af stiklingerne når man sætter dem , der er delte meninger om hvornår toppen skal klippes , førhen var det en regel at kippe toppen når ligusteren havde nået den ønskede højde , men nu om dage er det blevet mere flydende hvornår man tager toppen , 4 - 5 planter pr, meter er fint ..............

Nyt svar til emnet »Formering af Liguster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Formering af Liguster

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider