Forum

Små gule orm i kartoflerne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Torben, 23. juni 2003 kl. 16.28

Vores kartofler står fint og frodigt med en fin top, men når jeg graver dem op, er der i næsten alle nogle 2–3 mm. tynde og 1–2 cm. lange orme, der har gravet huller i kartoflerne.

Nogle gange en ormen fortsat inde i kartoflerne, når jeg graver dem op.

Er der nogle der ved hvad der er tale om – og evt. hvad der kan gøres ved det?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 23. juni 2003 kl. 20.09

Jeg vil gætte på, at det er smælderlarver der gnaver i dine kartofler (jeg vil dog mene, at de ikke mere end 1–2 mm tykke).

Larverne optræder typisk, hvor der tidligere har været græs. Det tager ca. 4 år før de er udvoksede og bliver til biller. Billerne gør mig bekendt ingen nævneværdig skade på havens afgrøder, og da den foretrækker at lægge sine æg i græs, skulle problemet aftage med årene, for til sidst helt at forsvinde.

Jeg har selv omlagt en græsplæne til køkkenhave og har også oplevet, at larverne har gnavet i kartofler og rødbeder og spist rødderne på de små salatplanter, så de er gået ud – sågar hvidløg står på deres menukort.

I år – 3. år dyrkningsår – har vi endnu ikke oplevet skader på de kartofler vi har gravet op. Derimod er der en del skader på hvidløgene, som står på et stykke, som først dyrkes for andet år.

Venlig hilsen
Jakob Bock

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gina, 16. august 2003 kl. 19.11

Vi har en stor køkkenhave hvor vi hvert år har kartofler i den ene ende og det andet år i den anden ende. Men vi har problemer med larverne, selv efter 10 dyrkningsår. De er i jorden og i kartoflerne. Kan man bekæmpe dem på en eller anden måde?

Nyt svar til emnet »Små gule orm i kartoflerne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Små gule orm i kartoflerne

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider