Forum

Fjernelse af uforventet høj ukrudt!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Faizan, 24. august 2007 kl. 1.13

Kære debattøre og andre interesserede!

Vi har et lille område i haven, vi ikk har behandlet – Der er simpelthen for høj ukrudt(omkring 20 cm opefter)...

Jeg vil blot høre, hvorledes dette kan fjernes?

Mht. ukrudtsbrændere, anbefales af fagfolkene, at ukrudten ik bør være højere end 3 cm.

Vil det sige, at ukrudtsbrænderen ikk er effektiv nok til, at brænde og blanchere den?

Eller skal man f.eks. ud og bruge håndkraft el buskrydder, før flamme- og dampbehandlinger foretages?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 24. august 2007 kl. 2.44

Når jeg har de problemer plejer jeg at bruge min plæneklipper til at decimere højden-og herefter ukrudtsbrænderen (x flere).

Plæneklipperen er også god til at tage toppen af en jorbærrække som skal udskiftes.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Faizan, 25. august 2007 kl. 0.00

Tusind tak for dit svar lilium!

Et godt fif, der lige kom der!

Jeg har endnu et spørgsmål – Kan det egentlig lade sig gøre, at dræbe så høje ukrudt, blot ved at brænde dem nede ved cellerne?

Spørger bare af ren interesse...tror hellere jeg starter plæneklipperen først.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 25. august 2007 kl. 12.33

Jeg går ud fra at du mener basis.

Ja det kan det godt, men det tager en pokkers tid (og meget gas) og kræver mange behandlinger-specielt er skørtidsler vanskelige at få bugt med.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. november 2007 kl. 17.42

Sprøjt ukrudt med eddike
Nogle hjemme-gartnere bruger allerede eddike som et ukrudtsmiddel, og nogle planteskoler sælger eddike-pesticider. Men ingen har testet det videnskabeligt indtil nu.

ARS's videnskabsmænd (Agricultural Research Service (Landbrugs Forskning Service)) fremsætter det første videnskabelige bevis på, at det måske er en potentiel ukrudtsbekæmper der er billig og sikker for miljøet – perfekt til økologiske landmænd.

ARS's forskere Jay Radhakrishan, John R. Tealsdale og Ben Coffman fra Beltsville, Md., testede eddike på ældre/større ukrudt – almindelig hvid gåsefod, kæmpe rævehale, kinajute, top-amarant og canadisk tidsel – i drivhuse og ved studier i marken.

De sprøjtede ukrudtet ved håndkraft med forskellige opløsninger af eddike, og sørgede for at dække bladende ens. Forskerne fandt ud af, at koncentrationer på 5 og 10 procent slog ukrudtet ihjel i løbet af de første to uger. Andre planter krævede højere koncentrationer af eddike, for at slå dem ihjel. Af de højere eddikekoncentrationer, var der en sandsynlighed på 85–100 procent for, at de kunne slå alle de forskellige størrelser ukrudt ihjel. En flaske husholdningseddike har en koncentration på ca. 5 procent.

Canadisk tidsel, en af de mest hårdnakkede ukrudtstyper i verden, viste sig at være den mest påvirkelige; opløsningen på 5 procent havde 100%'s chance for at slå dens tilbagevendende vækst ihjel. Opløsningen på 20 procent kan gøre dette på to timer.

Pletvis sprøjtning på kornmarker med 20% eddike slog 80–100% af ukrudtet ihjel uden at skade kornene, men forskerne lagde vægt på behovet for mere forskning. Hvis eddiken blev sprøjtet over hele marken, vil det koste omkring 65 dollars (338,88 kr.) per ca. 0,4 hektar. Hvis det kun blev anvendt til lokale ukrudts befængtheder, som for eksempel at, det forekom i rækkerne af afgrøder efter dyrkningen, vil det måske kun koste omkring 20–30 dollars (104,27–156,41 kr.)
Forskerne brugte kun eddike der var lavet af frugt eller korn, så det kan være i overensstemmelse med de økologiske landmænds standarder.

ARS er den amerikanske landbrugsafdelings chef videnskabelige forsknings organisation.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Faizan, 23. januar 2008 kl. 23.05

Hej Søren & Illum;

Har først nu dykket ind på indlægget – Men tusind tak for jeres fordybelse og lyst til, at besvare spørgsmålene!

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. januar 2008 kl. 4.38

Ellers kan det slås med le først. Dog i god tid *før* planterne sætter frø. Der vil stadig være frø i jorden, men rodukrudt kan ikke tåle at miste toppen jævnligt- så går det ud= nul brændenælder, tidsler- og mine plageånder Burre, Kransburre og Brombær.

(Tidsler kan jeg leve med, da de er gode sommerfugleplanter- men så skal de også op- før de smider frø.)

Jeg gjorde i mange år det, at jeg stille rotorklipperen på højt skær- og så fik haven en omgang et par gange i den varme årstid. MEN: el-klipperne *døde*- om man skal ikke have lave træstød- eller sten på arealet.

Så siger det KRAK- også dør rotorklipperen!

(Jeg har over 40 meter kabel- og jeg har aldrig klippet dem over- kun med el-hæksaksen. ;-D)

Efter jeg ikke fik klippet- gik der brombær og brændenælder i stor stil i haven. :-(((
Godt nok er det meningen, det skulle være en "naturhave"- men ikke *så* meget. ;-D

NB: Hvis man bruger græsopsamler kan man "sulte" visse arealer, så der kommer knap så næringskravende planter- eller man kan så vilde blomster.

Uden græsopsamler kan man køre arealet over igen med klipperen stillet lavt- så bliver delene klippet engang mere- og man behøver ikke at rive efter.

BTW- så er det en rigtig dårlig idé at fræse arealer med tidsler- også selvom man lægger kartofler bagefter...

MVH
Tine- med den temperede jungle.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Faizan, 24. januar 2008 kl. 12.41

Sikke en skov du roder dig i med erfaringer hehe:)

Er det ikk lidt farligt med en hækkeklipper i benhøjde:P

Det som at blive klogere fra dag til dag på havenyt:)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Faizan, 24. januar 2008 kl. 12.43

Hov, det med hækkeklipperen var en misforståelse – troede du klippede brændenælderne med dem:P

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. januar 2008 kl. 12.58

(Schyy- sig det ikke til nogen- for det gjorde jeg faktisk... ;-D)

Mvh
Tine- der ikke kunne nøjes med hækken

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Faizan, 24. januar 2008 kl. 13.00

Jupski, Bare rolig – Du ikk den eneste med junglen og jungledyrene:P

Nyt svar til emnet »Fjernelse af uforventet høj ukrudt!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fjernelse af uforventet høj ukrudt!

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider