Forum

Peber og tomat sammen i drivhus?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Janni, 28. juni 2003 kl. 12.32

Jeg har fået at vide at jeg ikke må sætte tomatplanter og peberfrugt i drivhuset på samme tid. Er der nogen der ved noget om det? Hvad sker der?

Må/skal man ikke bruge gødning i selvvandingskasser?

På forhånd tak.

Janni

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 28. juni 2003 kl. 18.33

Du kan godt dyrke både tomat og peber i drivhuset samme sæson. Det er der ikke noget i vejen for. Med hensyn til tomater og gødning ligger der et lidt lignende spørgsmål på havenyt: www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/488.html
Alle planter skal have næring for at vokse og udvikle cellerne, også i selvvandingskasser. Mængden afhænger af, hvilket vækstmedie, der er brugt og om denne er tilsat gødning. Professionelle gartnere bruger drypvanding med nøje afpasset næringsstofindhold.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 30. juni 2003 kl. 13.56

Spørgsmål om dræbersnegle og nematoder.

Så vidt jeg forstår er der delte meninger om nematoder som middel mod dræbersnegle.

– Er der konkrete biologiske argumenter imod at bruge dem?

– De sælges i pakninger til f.eks. 40 m2. Vil det sige at virkningen er begrænset / aftagende? Jeg troede at effekten bredte sig som ringe i vandet, hvad der ville være en fordel hos os, der har en stor grund, der støder op til snegleangrebne enge.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 1. juli 2003 kl. 8.14

Nematoder, solgt under betegnelsen NEMASLUG har effekt på iberisk skovsnegl, selv om enkelte melder tilbage, at det ikke virker ordenligt;se også: www.havenyt.dk/spoergsmaal/1974.html
Som med andre midler, biologiske som syntetiske er det et markant indgreb at koncentrere så store mængder på et lille område. Det er en nødbremse. En anden form for biologisk bekæmpelse, der benyttes i bl. a kål mod sommerfuglelarver, Bacillus thuregiensis, har vist sig at have en negativ indflydelse på menneskers fordøjelse, når man indtager afgrøder, der er behandlet. Men nematoder er levende og angriber kun snegle, så de vil ikke medføre nedsivning af fremmedstoffer til grundvand. Når de er uddøde på det behandlede område ophører virkningen. Hvorvidt nematodernes indflydelse fungerer på mikroflora og fauna skal jeg ikke kunne sige, men i tilfældet iberisk skovsnegl, der breder sig epedemisk og ikke er naturligt hjemmehørende i landet, må midlet, med vor nuværende viden, siges at være et af de mest skånsomme metoder, når der ses bort fra indsamling, brug af mælke og ølfælder.

Forstyrrelsen af den biologiske balance er allerede sket med invandringen af sneglen, og bekæmpelsesformen kan principielt sammenlignes med brug af nyttedyr i væksthuse. Disse vil også slippe ud i naturen uden derfor at true den økologiske balance. Klimaet holder dem i skak. Det er min vurdering, at du trygt kan bruge nematoderne uden risiko for miljøforurening eller sundhed.

Nyt svar til emnet »Peber og tomat sammen i drivhus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Peber og tomat sammen i drivhus?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider