Skrevet af: Marianne Sehested, 13. september 2007 kl. 10.48
Hej Alle.
Mine alpevioler fra sidste år har blomstret flittigt, især efter en tur udenfor i sommer.
Jeg har nu taget dem ind, men både blomster og blade stritter i alle retninger, der er ikke mange af dem og alle planterne ser lidt forpjuskede ud.
Er det muligt at at få dem flotte og kraftige igen?
Hilsen Marianne Sehested
Skrevet af: Jytte H., 13. september 2007 kl. 15.16
Hej Marianne,
Tillykke med det er lykkedes for dig at holde liv i alpeviolerne. Det er slet ikke gartnernes mening vi skal det, men det er altså bare så dejligt det lykkes.
Men... helt som da du købte dem skal du ikke forvente de kommer til at se ud igen, medmindre du kan give dem de samme vækstbetingelser som de havde i gartneriet, d.v.s. lys, varme, luftfugtighed i de rette forhold.
Jeg synes bare du skal glæde dig over at have dine "egne" alpevioler her i efteråret. Så kan du jo altid købe et par nye også, de er ikke så dyre.
Hilsen
Jytte
Skrevet af: Marianne Sehested, 18. september 2007 kl. 11.29
Hej Jytte!
Tak for dit svar, du har nok ret i, at jeg bare skal glæde mig over at alpeviolerne blomstrer.
Det er også kun fordi jeg iår har haft så stor succes med mine potteplanter, ved at vande i underskålen og lade dem suge og derpå hælde vandet væk. Alle mine blomstrende potteplanter har blomstret overdådigt. Så derfor troede jeg lige, at jeg også kunne rette alpeviolerne ind. 'Hilsem Marianne
Skrevet af: Dorte B. Colberg, 10. oktober 2007 kl. 13.24
Marianne Sehested.
Fortsæt endelig med at vande dine alpevioler i underskålen. Min mand må siges at have alpeviol-fingre, den ældste, han har, er godt 10 år gammel. *Han vander ALTID i underskål.
* Han lader dem "tørre ud" (læs glemmer at vande *s*) indimellem.
* Violerne står i nordøstvendte vinduer i stue med dgl. vinteraktiv brændovn og har aldrig været ude at oversomre i haven.
* De belønner ham med masser af blomster
* JEG holder fingrene fra dem, da de ikke kan lide mig. Har forsøgt mig, men nej!
Held og lykke og venligst dbc
Skrevet af: Per Bruus-Jensen, 18. oktober 2009 kl. 12.13
Har i lang tid haft megen glæde af mine alpevioler, der blomstrer flittigt. Som et eksperiment har jeg ladet nogle af dem sætte frø, men ved ikke, hvordan jeg videre skal håndtere disse frø. Kan de spire, og i bekræftende fald: hvordan er det videre forløb...?
Med venlig hilsen PBJ
Skrevet af: Søren S Duun, 18. oktober 2009 kl. 17.10
Hos mig har de bare smidt frøene og derved sået sig selv. Det er vist nok den eneste måde at de kan brede sig.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.