Skrevet af: Henning Jensen, 29. juni 2003 kl. 10.04
Jeg vil meget gerne vide hornår man skal klippe jordbær ned? Jeg ved det skal gøres men ikke hvornår og hvor langt ned de skal klippes.
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med ovenstående.
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 29. juni 2003 kl. 21.59
Det er ikke nødvendigt at klippe planterne ned. Nogle avlere gør det, andre ikke. Hvis du alligevel har bestemt dig for at klippe toppen af, skal det være efter endt høst og efter at stiklingene er taget og plantet ud, hvilket senest skal ske første august. Du kan nøjes med at fjerne de ældste blade, eller de, der evt. er angrebet af bladpletsygdomme. På nye stiklinge må toppen ikke fjernes.
Skrevet af: June Iversen, 28. juli 2003 kl. 20.43
Hvordan skal jeg klippe stiklingerne og hvad skal jeg sætte disse i? Kan de sættes nogle stykker i en mindre plantekasse og skal de overvintre indendørs eller kan de stå i vores isolerede udhus vinteren over?Hvornår er det bedst at plante disse stiklinger ud? Det er almindelige havejordbær – ualmindelige søde og saftige!
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 28. juli 2003 kl. 21.08
Det er nemt; de sættes direkte i jorden det nye sted. Du klipper stiklingene af og lader et kort stykke af stiklingestænglen blive på hver side af den lille plante. Omkring 10–15 cm.
Hold planterne beskyttet for vind og sol. Disse ender begraves, eller stikkes i jorden, og er på grund af deres kraftigere væv gode til at holde den lille plante på plads, så vækstpunktet tangerer jorden.
Du kan, hvis der ikke er deciderede rødder fremme, – hvis stiklingen ikke har rørt jorden, fjerne et eller to af de største blade på stiklingen med en saks, så planten ikke går til i varmen før dens rødder udvikles. Det tåler den fint.
Det afgørende er at få hjerteskuddet, dvs. stiklingens vækstpunkt, plantet i niveau med den omgivende jord; dette må IKKE tildækkes, da næste års bærhøst så reduceres, fordi knopperne ikke kan udvikles.
Små stiklinge, der har rørt jorden og har slået rod, afklippes, graves op med en lille rodklump, hvorefter de plantes påny.
Plantningen må ikke ske i direkte sol, så planterne kommer til at mangle vand. Det er bedst i gråvejr, før regn eller om aftenen. Der er tendens til at planter, der har båret mange bær har lidt færre stiklinge, end planter med masser af skud. Men de giver så bedre, akkurat som moderplanten, som de er genetisk identisk med.
Vand lige før plantning i det lille plantehul før jorden samles om stiklingen, ikke bagefter, og dæk så omkring de færdigplantede stiklinge med græsafklip e.a., så vandet bliver, hvor det skal – i jorden; dette er især vigtigt i varme, solrige perioder.
Jo tidligere du får plantet, des bedre tid har hjerteskuddet til at udvikle næste års knopanlæg inden efteråret standser væksten. Traditionelt har man regnet 1. august som sidste frist, for en god høst året efter. Jordbær er hårdføre, og kan sagtens gro i plantekasser; de skal ikke ind om vinteren.
Skrevet af: Mia Og Tommy, 19. april 2004 kl. 21.14
Hej! jeg er interreseret i at vide hvornår det er bedst at plante nyindkøbte jordbærplanter? Kan i hjælpe mig med det?!
Skrevet af: Iben, 20. april 2004 kl. 10.25
Der er som sagt bedst at plante dem juli og august- men I kan også plante dem nu- så får I bare ikke et (stort) udbytte i år- nogle gartnere mener at man helst skal fjerne alle blomster på planterne i år – så de får mulighed for at etablere sig godt!- men det er naturligvis lidt kedeligt- Husk at vande rigtigt godt- Et dansk forår er mere tørt end man tror! Plant dem i god havekompost- det giver fine planter.
Skrevet af: Tom Thomsen, 4. august 2007 kl. 17.57
Hallo derude.
Nu har jeg hørt så galt : -at manbare kan tage en slåmaskine og køre den hen over planterne, det gjorde mine svigerforældre.
Er det rigtigt? Det lyder helt åndsv...
Hilsen fra "Greven".
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.