Forum

Såning af stauder på friland?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karen, 30. juni 2003 kl. 15.05

Jeg ville have stillet dette spørgsmål til ekspertpanelet, men de holder jo sommerferie, så jeg håber, at nogen derude kan hjælpe mig:
Jeg har et langt og smalt bed (0.75m * 8m), der ligger i halvskygge langs ligusterhækken,
som pt. er tomt. Jeg vil meget gerne lave det til et staudebed i stil med bedstemors eller som ''cottage garden'', som det også kaldes.

Jeg har forestillet mig stauder som akaleje, fingerbøl, iris, floks, klokker og hosta,
som udmærket trives i halvskygge.

Eftersom jeg gerne vil så de fleste af disse selv, følger her mit spørgsmål:
Hvilke af disse stauder kan jeg så på friland nu og med held plante ud i bedet til efteråret?

Hvilke kan jeg så til foråret og hvilke er jeg nødt til at købe som planter?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 26. juli 2003 kl. 18.09

Kære Karen

Dit bed lyder noget smalt, hvis det inkluderer den plads, du skal bruge, når du skal klippe hækken...Jeg taler af erfaring. Min køkkenhave starter ca. 50 cm. fra min ligusterhæks stammer, og det er bestemt i underkanten. Så jeg vil håbe, at du har lagt en "klippesti" til...

En anden ting er, at der vil være ret tørt i dit bed (igen erfaring fra min egen køkkenhave), da ligusterplanterne forbruger en del vand og også sender rødder langt ud (ca. 1½ m. til siderne). Så måske skulle du overveje nedgravning af en lodret barriere (plade)?

Nå, men til det, du spørger om. Jeg vil tro, at du stadig vil kunne nå at så fingerbøl på stedet. Da snegle elsker fingerbølspirer, vil det måske være en god idé at give planterne et forspring ved at så dem i kasser (som står ude).

Akelejer kan du roligt så direkte på voksestedet. Hvis det er de "almindelige" (ikke højt forædlede) akelejer, du gerne vil have, kan du helt sikkert få frø af en rar nabo eller et familiemedlem, som har dem i haven, da disse planter sætter en gudsvelsignelse af frø.

Såning af de øvrige har jeg ingen erfaringer med. Men til din Cottage Garden idé kunne du også overveje andre dejlige planter, som er lette at så og som trives skygget og tørt: Mauretansk Katost, Malva Sylvestris ssp. Mauritania (intens rødlilla), Moskuskatost, Malva Moschata(hvidrosa), Vild hestemynte, Monarda fistulosa (lavendelblå).

Jeg hører, at min yndlingsfrøleverandør, "Frøposen" er midlertidigt (håber jeg) lukket pga. dødfald, men du kan også få mange rigtig spændende blomsterfrø (i små mængder!) hos "Rara Växter" i Sverige, de har internetbutik på www.raravaxter.com.

God fornøjelse

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 26. juli 2003 kl. 18.18

Kære Karen

Dit bed lyder noget smalt, hvis det inkluderer den plads, du skal bruge, når du skal klippe hækken...Jeg taler af erfaring. Min køkkenhave starter ca. 50 cm. fra min ligusterhæks stammer, og det er bestemt i underkanten. Så jeg vil håbe, at du har lagt en "klippesti" til...

En anden ting er, at der vil være ret tørt i dit bed (igen erfaring fra min egen køkkenhave), da ligusterplanterne forbruger en del vand og også sender rødder langt ud (ca. 1½ m. til siderne). Så måske skulle du overveje nedgravning af en lodret barriere (plade)?

Nå, men til det, du spørger om. Jeg vil tro, at du stadig vil kunne nå at så fingerbøl på stedet. Da snegle elsker fingerbølspirer, vil det måske være en god idé at give planterne et forspring ved at så dem i kasser (som står ude).

Akelejer kan du roligt så direkte på voksestedet. Hvis det er de "almindelige" (ikke højt forædlede) akelejer, du gerne vil have, kan du helt sikkert få frø af en rar nabo eller et familiemedlem, som har dem i haven, da disse planter sætter en gudsvelsignelse af frø.

Såning af de øvrige har jeg ingen erfaringer med. Men til din Cottage Garden idé kunne du også overveje andre dejlige planter, som er lette at så og som trives skygget og tørt: Mauretansk Katost, Malva Sylvestris ssp. Mauritania (intens rødlilla), Moskuskatost, Malva Moschata(hvidrosa), Vild hestemynte, Monarda fistulosa (lavendelblå).

Jeg hører, at min yndlingsfrøleverandør, "Frøposen" er midlertidigt (håber jeg) lukket pga. dødfald, men du kan også få mange rigtig spændende blomsterfrø (i små mængder!) hos "Rara Växter" i Sverige, de har internetbutik på www.raravaxter.com.

God fornøjelse

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Mortensen, 3. april 2004 kl. 9.34

Kan jeg så akelejer i april måned og forvente at de kommer til at blomstre i år?

– Eller hvornår bør de sås?

Venlig hilsen Eva

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Harald S Hansen, 17. november 2004 kl. 19.39

Hvordan får jeg en god jord til min køkken have?!... er alt godt at køre i haven? er kompost godt?! hilsen Harald

Nyt svar til emnet »Såning af stauder på friland?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Såning af stauder på friland?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider