Forum

Hvordan former jeg mit æbletræ?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stine, 1. juli 2003 kl. 17.57

I marts mdr. podet jeg et æbletræ. Det hedder sunrice. Jeg har plantet det i en 10L krukke da jeg ikke har nogen have men kun altan. Min spørgelsmål er så: Hvor dan former jeg det. Det har dannet et stort skud med to side skud, men det ser meget ranklet ud øverst. Med grundstamme og skud er det vel en god meter højt. Hvornår må jeg knibe topskudet? Jeg vil jo gerne have at det ikke bliver alt for lillet et træ og det skal jo også gerne bære æbler på et tidspunkt!

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 1. juli 2003 kl. 18.53

Du klipper topskuddet af, så sideknopperne tvinges til at bryde. Når skuddene er fremme sætter du en lille klemme over dem, så grenene tvinges ned i vandret. Alternativet er at hænge et lille lod i grenene, når det kan bære det.

Dit træ bør nok med tiden have en større potte eller en plantekasse, da Sunrise er en middelkrafig sort. I hvert fald må træet ikke tørre ud, eller rødderne svides mod den varme potte. Træet bør stå lyst, helst mod syd, så det får meget sol.

Nyt svar til emnet »Hvordan former jeg mit æbletræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvordan former jeg mit æbletræ?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider