Forum

Kan en vandgran overleve overskårne rødder?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rune Lausen, 18. oktober 2007 kl. 21.59

Ved ikke lige hvilken kategori, dette spørgsmål passer i, så jeg prøver lige her – der var ingen reaktioner i "Prydhaven", hvor jeg først spurgte.

Vi har en stor vandgran stående nær ved skel til naboen. Nogle af dens rødder er blevet vældig store, og løfter hans fliser i indkørslen. I frygt for at de yderligere vil ødelægge muren på hans hus har han nu hugget rødderne over på sin grund, efterladende ca. 1 m rødder fra stammen til overhugningsstedet. Det var bl.a. en meget tyk rod, ca. 25 cm i diameter, der blev hugget over.

Vores spørgsmål er: Vil træet overleve denne behandling? Og vil det være "væltefarligt" herefter? Vi er lidt nervøse for vores hus (og liv) ved den næste store storm.

MVH Rune Lausen

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. oktober 2007 kl. 17.38

Hej Rune
Afvent bare hvad der sker, og det er sandsynligvis ingenting. Du kan jo alligevel ikke gøre ret meget, og så længe træet kun mister en lille del af det samlede antal rødder, vil den bare danne nye og så vil de sætte sig fast og sørge for træet klarer sig.

Iøvrigt vil det altid give problemer med "store træer" tæt ved huse og belægninger, så måske det var en overvejelse værd, om træet er så stort at det enten skal miste noget af toppen – eller helt fjernes og næste gang, der plantes noget, så gerne et træ, der aldrig bliver større end til tagrygningen på huset.

Hertil er forskellige muligheder, hvor det tager mange år før denne højde nås:
Fraxinus Ornus, Cornus Mas Macrocarpa, Acer Griserum, Amelancier laevis – alle har hver på sin måde en masse farver med, så de er en fornøjelse at se på det meste af året.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Lausen, 20. oktober 2007 kl. 14.46

Ok, tusind tak for svaret! I virkeligheden er det mest væltefaren, jeg er bange for. Jeg vil egentlig ikke have noget imod at få det fældet, da det giver skygge hele dagen på vores søns værelse; men jeg har ikke lige de ca. 5000 kr. det vil koste at få en professionel til det.

Vi må se om vi overlever vinterstormene :-/. Også lidt interessant at tænke over det juridiske aspekt, hvis nu træet skulle vælte ned i vores hus. Er det fx så vores forsikring eller hans? Nå, lad os ikke male fanden på væggen ;-)

Og tak for rådene om andre træsorter. Jeg må erkende, at jeg ikke kender de latinske navne du skriver, men der er Google som regel vores ven :-).

MVH Rune Lausen

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. oktober 2007 kl. 11.41

Hej Rune
Har du overvejet at købe hjælp til kun en del af opgaven?

Måske kunne en professionel tage sig af at fælde træet – og ikke gøre mere end det.

Et opslag på de lokale opslagstavler kunne så måske medføre, at en lokal brændeovnsbruger vil være mere end glad for at få træet imod at save det op og fjerne brændet?

De store grene, du så står tilbage med: Det koster ca 1000 kr at leje en flishugger en dag eller måske billigere for ½ dag – så har du god, længevarende jorddækning til busketterne i haven.

Med venlig hilsen
Lone

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas, 24. oktober 2007 kl. 12.14

Vi har præcis samme problem som Rune Lausen, nemlig at vores nabo har overskåret rødderne på to 35 år gamle vandgraner (vel 18–20m høje).

Vi vil helst beholde træerne, men de står begge tæt ved vores hus, og vi er derfor bekymrede for væltefaren.

Svaren ovenfor fra www.de-gamle-sorter.dk ("afvent bare hvad der sker...") går vel mest på om hvorvidt træet går ud og ikke så meget væltefaren, eller misforstår jeg?

Hvis vores træer går ud, er det det, og så må vi jo fælde dem, men hvis de vælter er det noget helt andet.

Kan man på nogen måde kvalificeret sig noget om hvor kraftig "rodbeskæring" en vandgran kan tåle og stadig stå en storm igennem? Problemet er jo til dels, at rødderne hos vandgran i langt overvejende grad ligger lige i jordoverfladen. Vores nabo har gravet 40cm ned ind til ca. 50–70cm fra træerne.

Dækker forsikringen (vores eller naboens?) i øvrigt overhovedet, hvis et træ vælter i storm efter at man med fortsæt har overskåret store rødder?

Vi er primært

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Bozard, 19. januar 2008 kl. 12.40

Hej
jeg ville også mægtig gerne høre om væltefare og også knækkefare hos vandgran. Jeg har for 17 år siden overtaget mine bedsteforældres hus. I dag er jeg 46 og jeg kan ikke huske andet end at vandgranen altid har været der. For nogle år siden fik jeg ny nabo og lige siden har han været efter mig i forhold til vandgranen. Jeg elsker det træ – ikke bare er det havens smukkeste, men affektionsværdien er enorm for mig. Først klagede han over, at han fik nåle i tagrenderne i sin nye tilbygning – nu er det væltefaren han snakker om. Træet er (meget) højt, stort og smukt og sundt og jeg synes, jeg har vist velvillighed overfor min nabo i forhold til så meget andet (bygning af garage og overdækket terrasse i skel), så jeg vil kun overveje en beskæring i fald af, at der virkelig er en stor risiko.

Og endelig: skulle det værste ske -dækker en normal forsikring skader ved væltede træer?

Venlig hilsen
Dorte

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Bozard, 19. januar 2008 kl. 13.10

Hov glemte lige:
Når det stormer og træer vælter – hvor stor er sandsynligheden for at det vælter mod vindretningen (min nabo bor mod vest, hvorfra storme normalt kommer i Danmark)?

venlig hilsen
Dorte

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. januar 2008 kl. 9.08

Det vil nok høre til sjældenhederne at et træ vil falde mod vinden men det kan nok ikke udelukkes, normalt vil træer falde i samme retning som vinden, op til vinkelret på vindretningen.

Mvh. Svend Høst

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik, 21. januar 2008 kl. 10.44

Hej Dorte

Vandgran er ikke særligt udsat for stormfald. Den smider jo nålene om efteråret og står nøgen hele vinterhalvåret ligesom løvtræerne. Derfor har vinden svært ved at få fat i kronen.

Langt de fleste alvorlige storme kommer i december–januar. En sjælden undtagelse var oktober-stormen i 1967. Denne kraftige storm var usædvanlig, fordi det var løvtræ, især bøg, som væltede. Denne storm kom i oktober måned efter 3 uger med høj nedbør. Løvtræerne havde stadig blade på, så deres kroner fangede vinden som et sejl. Da jorden var opblødt af regnen, væltede mange træer med rodkagen trukket op af jorden.

Vandgran har normalt et dybtgående rodnet, så den er godt forankret, hvis ellers den står på en jord, som ikke er vandlidende.

Hvis dit træ er sundt og ikke har fået ødelagt en større del af rodnettet ved overgravning, f.eks. ved naboens byggeaktiviteter, er der ikke nogen større fare for, at det skal vælte.

I en storm kan man ikke altid regne med, at træerne falder i den samme retning, som stormen blæser. Under en storm kommer der kraftige vindstød i andre retninger end stormens generelle retning pga. turbulenser eller hvirvler, især rundt om bygninger og skovbevoksninger.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Bozard, 21. januar 2008 kl. 11.11

Mange tak for de gode svar – jeg blev en del klogere
venlig hilsen
Dorte

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbet Krogh Christensen, 19. august 2008 kl. 8.52

Hej!

Jeg er den(u)lykkelige ejer af en Metasequoia, vandgran. Den er ikke så stor, jeg plantede den i efteråret men den er helt vissen nu midt i august, jeg forsøgte at vande den men lige meget hjalp det! Mit spørgsmål er om jeg kan være så heldig at kommer igen til foråret? Den ser meget trist ud men jeg har i det mindste plantet den langt fra huse!

Med venlig hilsen Lisbet

Nyt svar til emnet »Kan en vandgran overleve overskårne rødder?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kan en vandgran overleve overskårne rødder?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider