Forum

Hvad er det?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Poul.P, 26. oktober 2007 kl. 15.56

Hej, jeg håber at der er nogen der kan og vil svare på dette :
I min have vokser der et ca. 3 m højt træ med røde bær, bærene gror umiddelbart over det sted på grenen hvor bladede sidder og de røde bær sidder koncentreret på ca. 5–10 cm. af grenen – bladene er stedsegrønne og har for som et langt ovalt blommeblad – bladet er endvidere skinnende og meget stift.

Stammen ligner lidt et kirsebærtræ i dens brunlige farve – det røde bær, består af lidt frugtkød der smager mildt og der er 3 lyse kerner indeni i dette bær, bærets størrelse minder om størrelsen på et rigtigt pænt solbær.

Er der nogen der har et bud på hvad dette træ hedder og meget gerne også en henvisning til noget læsestof om dette.

MVH Poul P.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 26. oktober 2007 kl. 23.30

Lyder spændende... hvis du kan tage et billede af det og sende til mig kan jeg muligvis hjælpe. tov@ofir.dk

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else B.H., 26. oktober 2007 kl. 23.44

Stedsegrønnne blanke blade og røde bær – lyder som en sort af Kristtorn... der findes rigtig mange forskellige slags og så ngle næsten uden torne.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. oktober 2007 kl. 10.02

Kristtjørn har oftest 4 hvide hårde sten i frugten. Når hunplanten bliver over ca.2m sætter den mere helrandede blade uden torne,da den nu er udenfor dyrenes bidehøjde.

Hvordan ser blomsterne ud? Er etårs-skuddene grønne?

Anne Marie

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul.P, 27. oktober 2007 kl. 11.14

Tak for alle svarene, fantastisk at man faktisk får svar.

Jeg så efter igen, bæret har rent faktisk 4 kerner og ikke 3 som jeg først skrev. :-)

Men der er ingen torne nogensteder på træet, hvis du med etårs-skuddene mener de nye grene så er disse temmelig lange uden bær og med en 4–5, også blanke blade som kun sidder i toppen.

Selvom jeg har haft haven i 12 år er det først iår jeg observerer dette træ, så jeg må med skam melde at jeg ikke erindrer hvorledes blomsterne ser ud – men de er sikkert meget smukke.

Iøvrigt er grenene alle meget lange og slaskede de hænger og dingler nedad og virker som om deres bestemmelse er at pege kraftløse ned mod jorden i al deres frodighed.

MVH Poul P.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 27. oktober 2007 kl. 20.59

Det er vist en svær én.tør man spørge om du er sikker på at det er et stedsegrønt træ, nu du selv skriver du har boet der i 12 år, uden at have observeret det?

Der findes kristtjørn der faktisk næsten ikke har torne.

Og så er problemet også at buske tit opstammes,-og så er de pludselig træer. Et bud kunne være portugesisk laurbær, men jeg har aldrig set bærrene indeni, så jeg ved ikke hvad de indeholder, derudover er cortoneeaster familien kæmpestor.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 28. oktober 2007 kl. 8.40

Portugisisk laurbær har sorte bær og er en stenfrugt(prunus),med en stor sten i.

Cotoneaster har som regel sorte kerner,samlet i et slags kernehus (rosenfamilien)Fad,melet smag.

Det lyder som en kristtjørn af ældre dato,netop beskrivelsen af den slaskede vækst og kun blade i skudspidserne. Har lige selv ryddet et buskads af denne type. For flere år siden flyttede vi en til et nyt lysåbent voksested med frisk jord(den var 3m høj),skar toppen ned til 1m og alle grenene ind til 30cm. Nu er den frodig og tæt med nye tornløse blade og et væld af bær og nye topskud.

Det var for at afprøve en gammel teori om,at de gamle blade under busken skulle udskille etylen,så de nye falder af,når de er et år gamle=kun blade i skudspidserne.

For at modvirke dette,skulle man rive gamle blade væk under busken.

Det har jeg observeret passer i de haver der gør det.

Har andre et bud på om det holder stik?

Hilsen Anne Marie

Nyt svar til emnet »Hvad er det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad er det?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider