Forum

Grønne larver i mine kålplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henning Jensen, 2. juli 2003 kl. 21.15

Hej

Jeg har opdaget at der er grønne larver i mine kål, jeg har dog kun fundet 2 indtil nu, men der kan jo komme flere.

Jeg vil gerne bekæmpe disse uden brug af gift, idet vi har noget imod dette. Er der en eller flere der kan give mig et godt råd til hvordan jeg bekæmper larverne?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 3. juli 2003 kl. 6.58

Grønne larver i kål kan være flere arter, lille kålsommerfugl, agerugle, kålugle eller haveugle. Du kan se planterne efter jævnligt og fjerne larverne og tjekke for skader og små æg på bladundersiderne. Det sidste kræver lidt akkuratesse, men betaler sig. Larverne kan ikke sådan uden videre bekæmpes uden brug af giftige stoffer, så de enten dør eller forsvinder. Når der ikke er flere larver kan skaden være begrænset. Vil du gøre noget drastisk, hvilket to larver ikke rigtigt berettiger, kan du sprøjte med det biologiske middel Dipel. Det består af bakterien Baccilus thurengiensis, og medfører at larverne standser deres fødeoptagelse og dør. Det skal dog nævnes, at der er i flere tilfælde er iagtaget lidt problemer med også den menneskelige fordøjelse efter indtag af sprøjtede kål. Dipel fås hos www.bioplant.dk Insektnet så sent er ikke en god idé, da skadedyr, i form af lagte æg og små larver kan opformere sig uden at det optages i tide. Det bedste er at tjekke planterne regelmæssigt og fjerne de uindbudte gæster.

Nyt svar til emnet »Grønne larver i mine kålplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Grønne larver i mine kålplanter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider