Forum

Ørken rose

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Svarre, 10. november 2007 kl. 16.05

Jeg har hørt en lille historie, eller måske nærmere en skrøne, men hvad ved jeg ikke. Jeg fik fortalt at det er en plante, som har en rund form, og når man putter den i vand, vil den folde sig ud, men når den bliver tør igen, vil den trække sig sammen til en rund bold igen. Jeg har kigget lidt rundt på google og andre sider, men syntes ikke at kunne finde svar på om det er en and, eller om der faktisk er hold i historien. Jeg kunne rigtig godt tænke mig sådan en, hvis der er noget der kan gøre sådant, nogle som kender til denne plante?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 11. november 2007 kl. 12.20

Den du tænker på er Jericho rosen. Ørkenrose er også en plante, men kan også være en sten art (som krustal sten). Prøv at søg på begge naven på Google og tryk på billeder oppe foroven, så kan du se forskellen

Helle – www.helleshave.dk

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Larsen, 3. december 2007 kl. 20.53

Hej Henrik. ørkenrose/sandrose består af krystalliseret gips. den er formet som en roset, den er farvet af indesluttet sand og ganske smuk.Den bliver dannet i tørre egne ved at et mineralholdigt grundvand trænger op til overfladen og fordamper.Hvis det indeholder kalsium-sulfat kan en sandrose dannes.Den findes iUSA,Algeriet,canada,og Mexico.

Rosen fra Jerico.Savnet går,at Jomfru Maria har velsignet den og lovet den et evigt liv. En forunderlig plante,der kan leve uden vand og jord tåler både kulde og varme.Vi lægger den i en lidt dyb skål,-dækker den med vand,indtil den flyder.Efter en times tid flytter vi den over i en dyb tallerken med vand,og lader den ligge. Snart har den foldet sig helt ud og ligger med grønne smalle ranker.Hver dag giver vi den frisk vand.Vi starter ca.når der er 8 dage til jul.Efter jul tager vi den op lader den tørre og så bluiver den lagt i en papirpose indtil næste jul. Vores lille rose har gået i arv i vores familie. i mange år. Du kan nok købe den i en blomsterhandler.

Venligst Grete.Ps. I tyskland hedder den Kristrosen.Den kommer fra ørkenegnene i Ægypten og Palæstina.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Petersen, 17. januar 2008 kl. 14.10

Hej

Første link – der kan du købe den.

Andet link – lidt om Jerichos Rose

ellers prøv Youtube.com – der er der billeder af en rose som folder sig ud

og så til sidst læs bogen "Jerichos Roser" som lige er udkommet – en thriller som kan købes på www.underskoven.dk eller andre netboghandler.

Ps – det er mig som har skrevet den.:o))

www.mistel.dk/JERIKO_H.htm

www.lykkerosen.dk/sider/gaveartikler_jericosrose.html

Nyt svar til emnet »Ørken rose«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ørken rose

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider