Forum

Flytning af træer/buske i vinterperioden!?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Amalie Kjeldsen, 27. november 2007 kl. 12.49

Hej Alle sammen
Jeh Har læst en del af jeres tidliger besvarelser omkring mit emne igennem, men jeg har ikke fundet et svar jeg kan bruge. Desværre.

Derfor tillader jeg mig at skive mit spørgsmål til jer.

Mit problem er at, min mor og jeg har lige købt et nyt hus, hvor der er en dejlig, lidt tilgroet have. problemet er at vi har nogle træet og planter i den have vi har nu, som vi gerne vil have med over i den nye have. Det vil ikke have været et lige så stort problem hvis ikke det havde været denne årstid vi går i møde. Vi kan tidligst flytte dem sidst i december og seneste sidst i febuar.

Det er ikke nogle store træer, de tre af dem satte vi i jorden sidste år/sommer. (de er alle købt i et plantecenter) Der er to andre træer/buske der har stået der lidt længere.

Mit spørgsmål lyder så:
kan det overhovedt lade sig gøre og flytte dem nu?

hvis vi kan må de så stå i en krukke eller lignende et par dage?

Skal de stå ude eller inde i den tid?

Hvad skal vi plante dem ud i når vi sætter dem i jorden igen?

Skal vi lade dem stå i krukkerne til fåråret?

Det drejer sig om et kirsebær træ og et blomme træ, (de to blev sat i jorden sidste forår/sommer), samt en opstamed rhododendron som også blev sat i jorden sidste sommer. De to sidste er en Japansk Dværgahorn og en rød Acer palmatum ''Shishigashira'' (kan findes på google)
Jeg håber du kan svare på mine spørgsmål, det vil hjælpe utrolig meget. Da ingen af os er have mennesker.

Mvh Amalie

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. november 2007 kl. 16.04

Hej Amalie

Måske er i på vej til at blive havemennesker – interessen har I da ihvertfald :-)!

Det kan lade sig gøre at flytte ikke for store træer og buske i frostfrie perioder – bedst går det nok med de løvfældende. Det er mere risikabelt med rhododendron, som nok er lettere at få til at trives, hvis den flyttes i sommerhalvåret og vandes godt.

Men prøv da -!

I skal helst plante igen så hurtigt som muligt – og det kan jo lade sig gøre i frostfrie perioder.

Altså ingen ventetid i krukke, hvis det kan undgås!

Når I planter er det vigtigt, at jorden er løsnet godt i plantehullets sider og bund. Den jord I lægger tilbage omkring roden skal være løs og så vidt muligt uden store klumper. Træd jorden godt til og læg evt lidt kompost / blade / gran ovenpå jorden for at beskytte lidt mod senere frost.

Sørg for at hjælpe planterne igang med lidt ekstra vand hen gennem foråret – f. eks ved at sætte en "sivespand" med 10 liter vand til hver plante en gang om ugen i april og maj.

Tag endelig ikke planterne ind – de er jo tilvænnet temperaturen udendørs, der hvor de står nu.

Venlig hilsen
Lone

PS – en "sivespand" er en plastspand (det kan også være en stor plastdunk uden låg) hvori der nederst på siden er boret et hul på 1–1,5 mm. Hvis spanden sættes på et par mursten lige ved siden af planten, vil vande dryppe/sive langsomt. Jorden optager let vandet på denne måde og planten og dens rod får så mest mulig gavn af vandet.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 28. november 2007 kl. 8.30

Hej Amalie
Der er slet ingen problemer i at flytte alle planterne, bare I får hele rodnettet incl. den spagnum, der følger med rhododendronen. D.v.s. den graves bedst op med en greb, hvormed plantens rodnet løsnes udefra og så tages en stor klump med op, kan evt. pakkes ind, så spagnumen ikke falder fra rødderne.

De barrods er i dvale nu, så de tåler al mulig modstand – men få flest mulige af alle rødder med, så tåler planten bedst flytningen. Generelt siger man, at hvis der fjernes rødder fra en sådan omplantning, bør der fjernes ligeså mange procent af toppen, for at planten trives ordentligt bagefter.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 29. november 2007 kl. 20.15

Er det forkert at lidt større planter, som der også er beskrevet, skal have beskåret en del af roden på et tidligere tidspunkt, så der kan vokse nye vandsugende rødder frem, og de vil være i stand til at forsyne planten med vand i starten efter flytningen. Men senest sidst i februar er nok før gro-sæsonen. Og hen: igennem foråret, må være efter aftale med ny ejer af tidligere have.

Metoden er fordi at rødder er utroligt lange at kappe over, og forvente at de er vandsugende.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 30. november 2007 kl. 8.45

I forbindelse med bygning af nyt hus på nøjagtig samme sted som det gamle har vi døjet med at flytte planter det sidste årstid.

Vi har senest flyttet en af vore store rhodondendron, det måtte gøres ved hjælp af et spil, og min mand blev sur, så det nytter ikke.

Nu har jeg imidlertid et bed tilbage med ca. 10 rhodondendron og lige så mange store hortensia.

I bedet er der mange løg som hundetand og treblad, juleroser og mange bjergthe, blå valmuer ect. Det er mit yndlingsbed.

Det er et højbed med ca. 1 meter under.

Jeg har forberedt et nyt sted, der er lagt lærkestammer som ramme og der er fyldt op med kompost, bøgeplade og øverst bark. Under dette er er mager hedejord.

Nu kommer spørgsmålet. Jeg har fået entreprenøren til at flytte det hele med en gravemaskine, og håber på, at der kan komme det meste af den eksisterende jord med. Det kan først ske i februar.

Er der kinamands mulighed for at det lykkes?

Jeg kan næsten ikke sove om natten af skræk.

mvh Carina

Nyt svar til emnet »Flytning af træer/buske i vinterperioden!?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Flytning af træer/buske i vinterperioden!?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider