Forum

Hjælp Tomat

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Zederkof Zederkof, 4. juli 2003 kl. 19.44

Hej

Det er første år med drivhus og jeg har sat nogle tomater i kapillær kasser, der er utroligt mange tomater på men de er alle grønne. er det bare mig der er utålmodig eller er der noget ivejen? Planterne er blevet meget busket, og har sol men ikke hele dagen.

Please hjælp mig!

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 4. juli 2003 kl. 20.56

Det lyder foreløbig godt. Tomaterne skal nok begynde at rødme. Men de er grønne sålænge devokser og håber på lidt sol. Hvis dine planter ikke er ranglede er der vist lys nok i drivhuset. For meget direkte sol kan svide planterne og give for høj temperatur i drivhuset; der er flere, der enten kalker ruderne, bruger skyggegardiner eller planter et lille skyggegivende træ mod syd for at mindske solindstrålingen lidt.

Det tager lidt tid at vænne sig til at dyrke og lære de forskellige planter og praksiser at kende. Du er allerede godt på vej. Måske skulle du købe en all round havebog af god kvalitet, f.eks fra Politikens eller Gyldendals forlag.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 5. juli 2003 kl. 7.47

Tomater er et ombejlet emne. Hvis du på forum-siden i øverste højre hjørne skriver "tomat" og klikker på søg, vil der dukke flere end 100.

Hvis du på side 2 klikker på overskriften knibning af tomat, vil du kunne læse en masse om pleje af tomatplanter i et drivhus.

Jeg kan ikke vide, hvad du hentyder til, når du taler om buskede planter, men jeg er sikker på, at du er meget klogere, når du har læst Karna Majs artikel.

Jeg har forskellige sorter i mit drivhus: Elin, Armada (en klase-tomat) og Sweet 100 (en cherry-tomat).

Det er kun sidstnævnte, som har haft røde og høstmodne frugter indtil nu.

Held og lykke med dit projekt. Husk, at lys og luft omkring planterne er vigtig for en vellykket høst.

Jeg husker, at jeg som nybegynder hidkaldte en fagmand, og at jeg umiddelbart fortrød mit initiativ, da han omgående med hård hånd klippede og skar i mine planter.

Men høsten blev alligevel mere end tilfredsstillende.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Thomsen, 29. juli 2003 kl. 16.58

Hej

Jeg har købt en gul tomat. Jeg var ikke klar over det, eftersom jeg tog een i samme række som de øvrige alm. bøftomater. og de er nu flotte gule og modne. Men jeg tænker på hvorledes sorten er fremstillet og hvilke vækstbetingelser m.v. der kræves. Jeg har forgæves søgt efter informationer om denne plante. Er der nogen der ved noget om denne gule tomat? Vi skal smage dem i dag.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Breumlund, 30. juli 2003 kl. 10.32

Hej Helle,
så vidt jeg ved findes der over 3000 forskellige slags tomatsorter, og de kan have alle mulige farver, størrelser og faconer. Var der ikke et egentligt sortsnavn på din gule tomat?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Thomsen, 30. juli 2003 kl. 10.50

Hej Karen

Tak for interessen.

Nej, der stod blot gul tomat på den lille flip i potten. Det var ikke meningen, at jeg skulle have en gul Tomat. Vi smagte den igår og den var lidt mere sur og stærk i det end den røde. Men den kunne spises. jeg håber da, at den er til at spise? Vi har da ikke mærket til andet.

Den er købt i et plantecenter.

Nyt svar til emnet »Hjælp Tomat«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp Tomat

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider