Forum

Kartofler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Pedersen, 4. juli 2003 kl. 21.01

Jeg har problemmer med mine kartofler, de har næsten 1 meter top på.

Meget små knolde selv om kartoflerne bliv sat meget tidlig.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 5. juli 2003 kl. 0.13

Står dine kartofler ind imellem noget andet, der er højt? For så kæmper kartoffeltoppene også for at blive høje, og bruger for mange kræfter på toppen. – Mine kartofler, som også er sat tidligt, har lave toppe, som end ikke er i blomst, men der er masser af store kartofler.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Pedersen, 6. juli 2003 kl. 9.57

Nej det er ikke det der er vejen de står fridt i en åben have uden nogle stor planter ved siden af.

Det er hvert år jeg møder problemet men i år hvor vi har fået meget vand er de meget høje i toppen.

Er jorden for god eller hvad?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 8. juli 2003 kl. 10.52

Jeg drister mig til forsigtigt at spørge, om din jord måske er overdosseret, hvad angår kvælstof?

Givet er det, at kartoffelplanten ikke har energi til både at sætte meterhøje toppe og fremme en fornuftig knoldsætning og -vækst.

Er der tale om et generelt og tilbagevendende problem, kunne det være en ide at ofre, hvad en analyse af jorden koster.

Jeg er, som tidligere nævnt i dette forum, ikke fagmand, men blot en glad amatør med en beskeden erfaring.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Pedersen, 11. juli 2003 kl. 20.39

Jeg troer også at jorden er overgødet der har været hønsegård der for 4 år siden.

Jeg har kun brugt kompost i de 4 år vi har haft egndommen.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. juli 2003 kl. 1.40

Ole Nielsen har het ret – det er helt sikkert overgødskning.

Jeg vil gætte på at kål, porrer, squash og selleri stortrives i den tidligere hønsegård.

Du må lade være med at gøde kartoffelstykket med noget som helst, indtil der kommer kartofler under. Nogle sorter får en ret høj top, mens f.eks. Sava har en ret lav top. Jeg har også fået gødet et par kartoffelbede lidt rigeligt med hestemøg i år – planterne her er 80 cm høje, men det er kraftige sorter, og der er fint med kartofler under.

Nyt svar til emnet »Kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kartofler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider