Forum

Rådyr æder mine roser!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 5. juli 2003 kl. 8.34

Jeg efterlyser gode råd og vejledning i, hvorledes jeg holder de vilde rådyr fra at spise mine roser. Jeg vil helst undgå at sætte hegn op, og har vist nok engang hørt, at strimler af folie bundet omkring rosenplanterne skulle være en præventiv foranstaltning. Er der nogle, der har erfaring hermed og/eller ved, hvorledes jeg bedst takler problemet?

Hilsen Pia

1 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 5. juli 2003 kl. 17.26

Indhegning er desværre den bedste løsning og dette bør være min 180 cm højt. Rådyr er ikke kræsne, hvilket gør det svært at planlægge haven ordenligt. Så uden indhegning må du indstille dig på at acceptere de uindbudte gæster. I martsnummeret af HAVEN 2002 videregiver Birgitte Svennevig sin erfaring med at pensle planterne med blodmel og opstille oasis vædet i ammoniak og blodmel. Sidstnævnte skal beskyttes mod regn med en overdækning for at holde effekten længst muligt. Penslingen af planterne, her må ikke bruges ammoniak, holder midlertidigt indtil regn skyller plasmaen af. Desværre opstår der let skjolder på bladene.

Gennem ordenlig planlægning af haven, kan du på længere sigt skabe en uattrakiv have for hjortene. Lån eller skaf bogen "HVILKEN PLANTE HVOR af Jane Schul, Politikens Forlag. Her findes en dækkende oversigt over såkaldt dyresikre planter. Desværre ser Magnolia ud til at være det eneste træ, der ikke gnaves af rådyr. Øvrige bør indhegnes. Men af buske er sommerfuglebusk, buksbom, forsythia, uægte jasmin, ribesarter nogle af de anbefalede. Blandt stauder nævnes klematis, pæon, astilbe, atormhat, asters, lavendel m.fl. Om det virker sådan på rådyrene at underbeplantning af roserne med lavendel, evt en lavendelhæk, kan holde dyrene lidt på afstand er nok et forsøg værd. Narcissus angives at være de eneste løg, der ikke ædes.

2 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 5. juli 2003 kl. 17.27

Rettelse: Blandt stauder nævnes klematis, pæon, astilbe, STORMHAT, asters, lavendel m.fl.

3 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. oktober 2003 kl. 23.23

Jeg har i det svenske havetidsskrift "Natur og Trädgård" læst, at man kan hænge CD'ere op i haven, så de blæser frit i vinden, og det kan få rådyrene til at holde sig væk. I følge en læsers erfaring, kan det også holde fuglene væk fra jordbærrene.

Hvis du afprøver det, så skriv om dine erfaringer. Kan man mon lave havekunst ud af det, så det også ser pænt ud?

4 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Koring-Larsen / Mosegaard Skovbrug, 17. oktober 2003 kl. 19.40

Du kan uden de store problemer undgå hegning mod råvildt-skader ved at tage hensyn til råvildtet. Dvs. give dem hvad de virkelig godt kan lide.

Da jeg formoder du bor tæt på skov vil en stribe med jordskokker eller fodermarvkål holde dyrene væk fra dine roser.(Egen erfaring da undertegnede bor midt i skov med meget stor råvildtbestand).

Der findes endvidere kemiske vildtafværgemidler til bekæmpelse af vildtbid – men det pynter ikke på dine roser da roserne kommer til at lige noget du har dyppet i barberskum.

5 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John, 23. oktober 2003 kl. 11.39

Vi har rosenbed med lavendelhæk – den afskrækker ikke rådyrene. De spiser lystigt af rosenknopperne. Ja, hegn er bedst – alternativt vil menneskelugt afskrække dyrene – en gammel sok, en tot hår virker i nogen tid.

6 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Nielsen, 10. marts 2004 kl. 12.56

Kære Pia
Jeg kender selv problemet med rådyrene, da vi bor tæt på skoven og de går tæt op af huset om natten. De første år var jeg ret irriteret over deres hærgen i min have, men nu har vi indrettet os efter gæsterne og har indhegnet et stykke at haven med roser og andre planter, som vi ikke vil dele med rådyrerne, bl.a. fandt vi ud af, at de kære små er lige så glade for jordbær, som vi er, specielt de nye blade om foråret. Så jordbærrene er også endt i indhegningen. Resten har vi valgt at dele med rådyrerne. Det er jo også morsomt at se på dem.

Venlig hilsen
Bente

7 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Kruse Jensen, 25. april 2004 kl. 15.32

Roser og rådyr
En lille pind dyppet i hjortetaksolie kan holde dyren væk ca. 2 uger, men pinden skal dyppes igen og igen sommeren igennem. Pas på tøj og hud på dig selv. Olien købes i Matas. Indhegning er den optimale løsning.

8 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Marie, 10. august 2004 kl. 12.53

Jeg kan blot tilføje at klematis ikke hos os er rådyrsikre, de æder liystigt alt fra
kartofler, squash, hindbær til klematis + størstedelen af de sommerblomster vi planter ud. Ikke tropælium (tallerkensmækker) endnu.

9 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John, 10. august 2004 kl. 13.36

Efter et heftigt forår med mange "angreb" på rosenknopperne blev der hængt små træpinde, dyppet i hjortetakolie, på nogle af roserne. Pindene er blevet dyppet i hjortetakolie ca. hver 14. dag. Rådyrene har ikke været der siden!

Men vi har ikke nænnet at lave kontroforsøget (et bed uden pinde).

10 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 10. august 2004 kl. 22.05

Min erfaring med at pensle en ca. 1m høj pind med hjortetaksolie er perfekt.

1. gang penslede jeg pinden godt, 2. gang gik jeg rundt og smurte hurtigt olie på, før vi skulle rejse. Ellers har jeg ikke givet pindene olie denne sommer. Og der har ikke siden været et rådyr tæt på mine roser.

Genen er at det lugter frygteligt i flere dage, så drømmen om en æterisk oplevelse er lidt spoleret.

Forøvrigt er jeg overbevist om at rådyrene ikke under almindelige omstændingheder springer over rækværk i tæt bebyggede områder og tæt på beboelse. Har heller aldrig set det, selv om jeg har haft op til 16 stk i haven.

Hilsen Helle-Sofie

11 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis D Adríansen, 14. marts 2005 kl. 21.09

Hej
Jeg er ivrig natur foto graf og sad og drømte om at filme et sted hvor rådyrene kommer så tæt på have og bebygelse so her omtalt håber der blive en løsning så dyrene forsat vil være i haven.

Mvh Dennis

Nogle der kan hjælpe med et sted at filme de prægtige rådyr?

12 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Kruse Jensen, 25. juli 2005 kl. 9.30

Nu ser det ud til at jeg endelig har fundet et virkningsfuldt middel mod ædende rådyr i haven. Impecta.se sælger "pinnar" som åbenbart mest består af blodmel og dette skulle få rådyrene til at tro at der er rovdyr i nærheden, så derfor holder de sig væk.

Foreløbigt har de stået en måned og roserne blomstrer i fuldt flor.

13 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Hansen, 24. august 2005 kl. 22.00

Er der nogen der ved hvor højt et hegn mod rådyr skal være,og kan man evt.bruge elektrisk hegn.

14 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John, 22. september 2005 kl. 17.49

Efter mange forsøg (se tidligere indlæg i denne debat) tror jeg nu vi har fundet det ultimative middel til at skræmme rådyrene væk fra vores roser!

En bevægelsesføler (dem som benyttes til at tænde lyset i carporten) kobles til en transistorradio. Når dyret nærmer sig tænder radioen (P3 er fin ;-)). Den er tændt i ca. 3 sekunder. Et bed har i sommer været beskyttet på denne måde, medens et andet ikke har været beskyttet. Kun i det ubeskyttede bed er roserne gnavet ned.

Vælger man denne løsning kræver det naturligvis at man bor et sted hvor man ikke generer naboer med lyden.

15 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Bruun, 17. juli 2006 kl. 20.14

Vores magnolia ædes desværre også af vores rådyr!

16 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Degagne, 7. april 2007 kl. 19.57

Jeg bor I Canada og har problemer tror jeg vil have problemer med rådyr i haven i år. De ankom i haven sidst på efteråret en dag, så jeg er bange for at de vil komme tilbage. Jeg har hørt, at det der hortetakolie er effektivt, men jeg har ikke kunnet finde her på hylderne her. Er der nogen som ved hvad det oversættes til på engelsk, eller hvad det er lavet af, så man måske selv kunne lave en sammenlblanding af noget.

Hilsen
Helle

17 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. april 2007 kl. 9.47

Hej Helle
Hos os bruger vi uvasket fåreuld eller menneskehår fra frisøren til at sætte på planten eller i stofposer på pinde mellem roserne. Det virker her, men jeg ved ikke om det også gør hos jer.

Hjortetaks-olie regner af og er ikke effektivt i frost,men virker godt mod hanhunde's markeringer.

I skovbruget kan man købe midler mod vildtbid, prøv at søge på google,evt under vildtskader.

Hilsen Anne Marie

18 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 8. april 2007 kl. 20.05

Hjortetaksolie -salt ammonium carbonate, blev tidligere udvundet af hjortetakker og knogler ved tør destillation. Nu fremstilles det ved tør destallition i jærnretorter af en blanding af salmiak og kulsur kalk, hvorved den kulsure ammoniak går over, mens klorkalcium bliver tilbage. Hils venligst min bror Tage i Vancouver når du møder ham. Mit jagttegn til deer er udløbet ellers ville jeg gerne skyde dine levende rå dyr når jeg kommer igen. håp

19 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 8. april 2007 kl. 20.23

Igen Helle. Da jeg stod i lære i brugsen og kunderne bad om dette bagepulver; hjortetakssalt, tog jeg lige låget af dåsen og lod vedkommende lugte til det, mens jeg spurgte om det var den slags hér. De fik selvfølgeligt tårer i øjenene, og det varede altså lidt inden de kunne fortælle at jeg var en ubehagelig fyr. Det var nok lidt overdrevent fortalt. håp

20 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. april 2007 kl. 0.29

Den med frisørhår er ret god. Min datter Tina kan skaffe mig uanede mængder af hår. Det benyttede jeg mig af tidligere, indtil jeg overvejede, hvad det egentlig består af; kemikalier. Hår/horn er er en naturlig bestandhed. Men det er tilførte farve bestemt ikke. Det er dét som I bliver overfølsom over for, hvis I kan nøjes med dét. Måske er det dét rådyr fornemmer, og undgår. håp

21 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin N., 20. juni 2007 kl. 8.00

Jeg har også for ganske nylig deltaget i denne debat, og fik et godt råd hos lAnne Marie: Fåreuld!

Det virkede desværre kun i 2 dage, og derefter var mine ellers flotte rosenbede gnavet totalt ned!

(hos nogle virker det, hos nogle ikke)

Nu har jeg lige haft en veninde på besøg fra Canada, og hun havde en bog med til mig: ''Deerproofing your Yard and Garden'' og der er beskrevet et middel hun selv med stort held har brugt!

The Rotten Egg Spray! (Rådden Ægge Spray) Som består af:

4 kopper vand
2 æg
2 spsk tabasco
2–4 fed hvidløg

Dette blandes godt i blenderen, og derefter henstår blandingen i 3–4 dage, omrøres en gang imellem.

Derefter vandes det ud over roserne med en vandkande med spreder.

Rådyr kan ikke lide lugten en æg, og ej heller chili og hvidløg.

Dette råd er i bogen beskrevet som det allerbedste mod dyrene. Nu vil jeg prøve at se, og hvis det heller ikke virker, så giver jeg op!

Med venlig hilsen

Elin

22 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 20. juni 2007 kl. 9.26

Tis rundt om dine roser, så undgår du rådyrene. Det er billigt og nemt og det virker. Og som en sidegevinst så bliver roserne gødet.

23 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Jensen, 13. august 2007 kl. 23.36

Hej

Den med blanke cd'er ophængt rundt om i haven virker ikke. Vores jordbær ryg sig en tur selvom der hang 3 cd'er med få meters mellem og blinkede lystigt i den forgangne jordbærsæson. I hvert fald generede det ikke fuglene i vores område (midtfyn) :-/
Mvh
Bjørn

24 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Jensen, 13. august 2007 kl. 23.47

Hej
Vi har samtidig en nabohund som skider lystigt gennem en nysat hæk mellem os og bagboen.

Der er vi lidt trætte af og har bedt bagboen om at rydde op efter sin hund så lang tid at hækken er så lille og ikke særlig tæt, for jeg ønsker ikke at ordne min side af hækken når det fungerer som hundetoilet. Men indtil nu har det ikke virket som om, at bagboen har fundet ud af, at det faktisk er deres – og ikke vores – problem, at deres hund skider ind på vores grund.

Vi har derfor købt 100 ml. bentjære (= hjortetaksolie), som vi vil dryppe/vande med hen langs hækken på bagboens side af hækken. Men det er svært at dryppe med en flaske og lignende, så jeg kunne godt tænke mig at vide, om nogen herinde ved om bentjære kan fortyndes i f.eks. 1 liter vand uden at virkningen forsvinder? Jeg forestilller mig f.esk. 25 ml. i 1 liter vand (så har vi til 4 gange – 100 ml. koster immervæk kr. 44,–)
For det vil være langt lettere at fordele bentjæren på den måde :)
Mvh
Bjørn

25 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten E, 13. oktober 2007 kl. 14.38

Køb nogle fed hvidløg og skil dem ad. stik hvidløg ned ved hver plante, og du slipper både for bladlus, hundetis og rådyrgnav

26 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Engelhard, 21. juni 2008 kl. 15.43

Jeg havde en stor rulle trådhegn til overs. Den klippede jeg i ca. 1½ meters stykker (altså ca. 1 x 1½ m). Jeg benyttede mig af "rulleeffekten" og lagde/satte buerne ned på græsset rundt om rosenbedene. Det er meget ubehagelig at gå på med hjortefødder, og de har indtil nu opgivet at gnave i mine roser. Det er supernemt at samle stykkerne ind og lægge dem igen, de fylder ingenting, da de passer ind i hinanden. Jeg vil have patent, hvis det bliver ved med at holde dem væk!

27 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 23. juni 2008 kl. 15.12

Bjørn

Olie skyer vand, så det hjælper nogk ikke meget.

Kirsten

Det lyder som en genial ide, men hvordan ser det ud i landskabet? Held og lykke med patenteringen.GG

28 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Per, 17. september 2008 kl. 20.41

Slettet af administrator 23. januar 2018 kl. 11.07.

29 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 18. september 2008 kl. 11.47

Kære Per.

Vi er mange seriøse brugere af dette fremragende forum, som især er blevet så godt, fordi en håndfuld ildsjæle har lagt et kæmpe stykke arbejde i det. Vi andre bruger forummet til det det er beregnet til, så derfor bliver det af naturlige årsager også stærkt irriterende, når visse "elementer" bruger forummet så du gør det oven over. Lad mig derfor henstille til, at vi andre i fremtiden kan få lov til at bruge denne gode side uden at skulle overfuses som det tager sig ud ovenover.

Mvh Eivin

30 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. september 2008 kl. 14.15

De råd som jeg kan give videre er blodmel, som skal røres op i vand og udsprøjtes på grene (bruges af juletræs-avlere) menneskehår, der bindes på spidsen af grenene, hvidløgsaft.Det sidste som jeg læste om var at sprøjte sine planter med rå æg. Men jeg skal straks understrege at jeg ingen erfaring har med de nævnte metoder, ligesom jeg (desværre) ingen råvildt har i min have.

31 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Degagne, 19. september 2008 kl. 23.56

Hej

Jeg har så prøvet forskellige ting her i min have i Canada for at holde rådyr væk og jeg synes det har hjulpet for det meste. Jeg har købt hjortetaksolie hos Matas, når jeg er hjemme, så har jeg hængt familiens afklippede hår blandet med blodmel op i nylonstrømper på bambusbinde tæt ved planterne foruden at jeg drysser nye skud og blomster med cayenne peber. Jeg har også bundet reb for enden af haven, som en barriere, hvorpå jeg har hængt tomme plastikposer og tørretrumle servietter, som de ikke kan lide duften af. Tilsyneladende er de ikke glade for noget som er parfumeret. Det er lidt af et arbejde, men anstrengelsen værd, hvis man gerne vil have sine blomster i fred.

Hilsen Helle

32 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. september 2008 kl. 10.37

Ja så ved jeg ikke hvad du kan gøre. Måske har de vendet sig til det og så er det kun det dyre hegn tilbage at opsætte eller blive gode venner med den lokale jæger.

Jeg kan huske at man i Sverige havde udvundet et syntetisk middel som havde samme effekt som ulveurin og det havde en rigtig god effekt sagde de, Men et hurtig søgning på nettet fortæller mig noget andet. Denne artikel er fra BT :

www.bt.dk/article/20060322/nyheder/103220116/.

På skovudstyr.dks hjemmeside anbefaler de de
disse råd to råd

Lentacol eller Gyllebo?

Det mest anvendte middel er Lentacol, som både er hurtigt og nemt. Er man mere til en økologisk løsning er der mulighed for at bruge et middel som hedder Gyllebo. Gyllebo er blod fra slagterierne. Blodet virker frastødende på vildtet, når det er påsmurt skuddene.

Held og lykke

33 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. september 2008 kl. 11.16

Jeg har lige søgt på de 2 midler, som anbefalesog her ville jeg klart vælge gyllebo. er det mest miljø-venlige middel at benytte.

Her kan du læse mere om det, Det samme stedsted forhandler det også :

www.gyllebo.dk/ Lentacol er noget "kræsbørstig noget" som jeg ikke vil anbefale, hvis man vil være på den grønne side. Jeg kunne godt forstille mig at blod havde en afskrækkende virkning, hvis den blot kunne blive hængende.

34 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Kruse Jensen, 20. september 2008 kl. 11.51

Jeg er også en af de heldige, der har rådyr i haven, og jeg har også prøvet alle de midler, der bliver foreslået. Det virker en kort periode, så er den gal igen. Jeg har nu besluttet mig for at nyde dyrene og så plante de vækster, som de ikke kan lide. Rådyr spiser ikke æbleroser og vellugtende aftenstjerne (staude). Men jeg mangler ideer til planter og buske, som de ikke spiser. Har nogen erfaringer med andre planter?

35 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne B. Madsen, 30. september 2008 kl. 10.18

Hej Lone
Du efterlyser planter, som man kan have i fred for rådyrene. Indtil nu (6–7 år) har rådyrene holdt sig fra Rhododendron og Dahlia i vores have – dog bliver sidstnævnte indimellem ofre for de små råbukkes fejning. Ligeledes har de her aldrig rørt hovedparten af de stauder, som er af kurvblomstfamilien dvs f.eks. Solhat, Staude-solsikke, Røllike i forskellige arter, Asters og Chrysantemum. Af buske vil jeg i hvert fald tro at du kan have Blåskæg (Caryopteris) og Kejserbusk (Viburnum xbodnatense) helt i fred. Håber du kan bruge ideerne.

Hilsen Janne

36 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Zangenberg, 13. juli 2009 kl. 16.35

Jeg har store problemer med rådyr, de er begyndt at komme i min have, så både roser, valmuer og hindbærene forsvinder. Så kom min svigerdatter med et råd, hun havde hørt skulle fungere: køb en billig håndsæbe,gerne med stærk duft, skær sæben ud i små tern, sæt sytråd i sæbeternene, hæng dem derefter i de udsatte planterne.

Jeg har lige været rundt og dekorere haven men sæbe.

Er der nogen der kender det råd?

Anette

37 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Albert Rothstein, 18. juli 2009 kl. 20.40

JEG ville aldrig finde mig i at have rådyr i min have! Jeg kan slet ikke holde tanken om al den ravage de kunne lave ud! JEG ville klage til kommunen eller finde anden løsning! Det kan ikke være rigtigt!

38 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 19. juli 2009 kl. 8.51

Jeg har ikke hørt den med sæben, men har med held prøvet at hænge små totter af uld fra får i mine små æbletræer. Rådyrene er gået uden om de træer med uldtotter og efterhånden er de stort set fortrængt fra 2 ha frugttræer.

39 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Degagne, 23. juli 2009 kl. 6.15

Jeg har bygget et naturligt hegn af grene omkring haven til at holde rådyr væk, som virker. Foruden bruger jeg næsten alle de ting, som er beskrevet her. Dog hænger jeg også tørretrumleservietter op, som har en temmelig stræk parfumeret duft. Når jeg har løgrester ligger jeg dem i haven.

Hilsen Helle

40 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus, 23. juli 2009 kl. 8.25

Jeg har i mange år benyttet mig at urinere langs de planter rådyrene er klar på i min have. Det holder dem væk.

41 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten, 1. august 2009 kl. 11.52

Er der nogen, der har erfaringer med, om en fæ-rist kan holde rådyr ude af en indhegnet have med åben indkørsel?

Der er ingen tvivl om, at de kan springe over den, men gør de det?

42 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Marco Kjeldsen, 9. november 2009 kl. 11.53

Slettet af administrator 23. januar 2018 kl. 11.07.

43 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. november 2009 kl. 13.51

Hej Kirsten

Både dyrhaver og zoologiske have som eks. knuthenborg bruger disse fæ riste. Jeg vil tro at de koster en bondegård.

En søgning på google og jeg fandt dem hos poda hegn. De skriver bl.a.at Poda Færist- holder dyrene sikkert indhegnet samtidig med, at der gives uhindret adgang for publikum.

Færisten dimensioneres efter den enkelte opgave, dvs. ved let trafik (fodgængere, cykler o.l.) kan færisten samt etableringen af fundamentet/undelag, udføres i lettere konstruktion.

Færisten har den største effekt hvis dyrene visuelt se et vandspejl 70–80 cm under risten.

Vi anbefaler generelt at støbe bunden, samt etablere afløb og altid padde trappe.

Så hvis du har en smed i familien eller omgangskredsen er jeg sikker på at du kan få den lavet til en anden pris.

44 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. november 2009 kl. 18.41

Kirsten.

En billigere løsning er at bruge hjortetaksolie, smurt på små pinde som placeres ved indkørslen. Lugten holder næsten alt væk, men pindene kan fjernes når der kommer gæster.

45 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jann Anthony Jensen, 21. marts 2010 kl. 19.01

Kære Søren.

Jeg har samme problem, idet jeg har købt for flere tusinde kroner roser, som alle blev ædt af rådy.
Jeg har derfor idag hos Aldi som har tilbud på muldvarpeskræmmere købt et`stk, som må være effektiv, idet den ved at hænge i et træ udsender regelmæssige lyde.

Jann

46 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. marts 2010 kl. 12.15

Jeg tror desværre ikke at du får held med en muldvarpe skræmmer . Men det skader ikke at prøve . Jeg tror at muldvarpe skræmmeren virker bedst under jorden da lyden bliver forplantet over et større område . Efter et stykke tid har dyrene som regel vendet sig til dem og så forsvinder virkningen . Men heldigvisvis er der mange herinde , der har haft gode erfaringer med dem .

Jeg ved at min mor kan holde muldvarper og mosegrise væk i sommerferien , når de begynder at slå græs med en maskine . Det larmer og giver vibretioner i jorden . Men om efteråret flytter de som regel tilbage igen, hvis ikke ræven har spist dem . Min svigerfar og ofte besøg af rådyr om foråret og de nipper alle nye skud af hans æbletræer, men han har valgt at sætte kyllinge net op i stedet for .

47 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lissi Madsen, 24. juni 2012 kl. 15.38

Hej her er måske et råd mod rådyr.

Tag en (eller flere) bambuspind og klip den midt over mellem to knæ der bliver nu et pænt hulrum. Stik pinden ned i jorden mellem roser , sallater , jordbær osv. Fyld nu en engangs sprøjte med hjortetaks olie og pres så olien ned i hulrummet , denne liflige duft vil nu ikke så let blive skyllet af i regnen,men holde godt en månedes tid, og så er det bare en tur rundt i haven og fylde på igen

48 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. juni 2012 kl. 8.24

- efter min erfaring er menneskehår drysset omkring eller sat på planterne stadig det bedste og billigste middel mod rådyr - snak med din frisør -

49 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 25. juni 2012 kl. 13.57

Jeg ved godt at jeg er på dybt vand med denne kommentar, men ville godt give en mindre formue for at bo et sted med rådyr i nærheden - og så ville jeg nok bare blæse på roserne og nyde syntes af dyrene i stedet for. :-)
(Sagt med et meget stort smil på læberne)

Er jeg den eneste der føler sådan? ;-)

Peter

50 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. juni 2012 kl. 14.30

Jeg ville da også synes, at rådyr var fine - hvis min have var hegnet ind :)

Jeg ville ikke være klar til at dele mine grønsager med dem...

Nyt svar til emnet »Rådyr æder mine roser!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Rådyr æder mine roser!

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider