Forum

Windchill mod planter & Træer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 11. januar 2008 kl. 13.11

Hej alle

Når der på plantevejledningen står at planten/træet kan tåle ned til 15 graders frost, betyder det så at det er reeelt 15 graders frost, eller om det er i forhold til windchillfaktoren. Altså f.eks. hvis det er minus 2 grader og det blæser 15 m/s, så føles det som -20.

Jeg har nemlig købt et stort figentræ fra italien som er plantet i min have her i efteråret og jeg er selvfølgelig nervøs for om den overlever. Der står at den kan tåle -15 grader.

Nogen der har svar på det?

Hilsen Christian

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 11. januar 2008 kl. 14.17

Det er selvfølgekig de grader termometeret viser. Du kan dække rødderne til med lidt gran her den første vinter, men ellers skulle det ku' klare -15 grader, når det er solgt på det.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. januar 2008 kl. 14.34

Windchill eller kuldeindeks er noget mennesket har opfundet, det påvirker ikke planter på samme måde som virkeligt frost gør, for eks. var det i sidste uge minus 2 grader men på grund af den kraftige østvind lå kuldeindekset jeg målte mellem -12 og -17 Gr. det giver ikke frostskader på planter. Figentræer fryser nornalt ned, men overlever og begynder at skyde igen helt nede fra roden.

Mvh. Svend Høst

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 11. januar 2008 kl. 15.41

Jep Svend, det var jo også det jeg skrev, men første år man har et træ i sin have, er det nu godt at dække rødderne til, bare lige indtil rødderne har godt fast i jorden. Mit eget figentræ, som kan ses på min hjemmeside, står uddækket hele vinteren.

Helle – www.helleshave.dk

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 11. januar 2008 kl. 18.05

Okay det lyder godt.

Mit figentræ er importeret fra italien og har en 20 cm bred stamme.

Super fedt træ, så jeg ville være ked af at se det gå til.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. januar 2008 kl. 9.36

Selvfølgelig er det en god ide at dække de mest frostfølsomme planter mod kulde især barfrost kan gøre stor skade på mange planter, derfor hvis vi har frost, er 10cm sne godt da sne er en god isolator og dermed holder planterne "lune" nede i jorden.

Mvh. Svend Høst

Nyt svar til emnet »Windchill mod planter & Træer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Windchill mod planter & Træer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider