Forum

Allè træer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Frederiksen, 22. januar 2008 kl. 22.05

Har en ca 100meter lang vej op til huset og vil gerne have en allè. men har heller ikke lyst til at vente et halvt liv på at allèen bliver stor og lot. Har tænkt lit på poppel(selvom den jo sætter rodskud der muligvis kan skade min vej) birk og pil har også været i mine tanker. det er jo alle hurtigvoksende træer. hvad synes I? er der andre hurtigvoksende træer jeg kunne overveje og er der ting ved mine tænkte sorter jeg lige burde overveje?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. januar 2008 kl. 9.38

Hej Christian
Du skal først og fremmest finde ud af hvilken type jord og hvor udsat træerne står. Det er af aller største betydning for dit valg af træer.

Enig i at du ikke bør vælge poppel, for den bedste egenskab de har, er den hurtige vækst. Derudover har de en masse ulemper.

Du skal også tænke på om træerne kan blive alt for store med tiden og om du ønsker at styne dem, hvis du kommer til at vælge nogle, der har det med at blive for store.

Elles findes der en masse valgmuligheder fra bøg, ask, lind, eg, naur, ahorn, kastanje, avnbøg, forædlede tjørn som glansbladet tjørn, æble- og pæretræer.

En del af disse fås mere eller mindre søjleformede, som er særdeles velegnede til alle, men alt afhængig af jord og vindmodstand vil det ene være mere velegnet end det andet.

F.eks. findes mange steder på Fyn hvor pæretræer er brugt med stor held til alletræer, men det ville jeg være bange for at gøre i Ringkøbing.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 23. januar 2008 kl. 20.11

Røn er da også en mulighed den klare også blæst og mager jord.

Med venlig hilsen Trolle www.123hjemmeside.dk/trolleshave

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 24. januar 2008 kl. 13.01

Hej.

ja, jeg ville også gerne spørge til hvor i landet du bor. og om der er begrænsninger på hvor høj en Alle' du vil have... om du gider beskæring eller om det bare skal stå og passe sig selv.

hvis du godt kan lide birk er Himalaya birk en utrolig flot birk (Betula utilis). men der er mange muligheder.

Nyt svar til emnet »Allè træer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Allè træer

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider