Forum

Valnøddetræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lis Larsen, 25. januar 2008 kl. 20.40

Vi har et valnøddetræ, ca. 63 år gammelt. Hvor gamle bliver disse træer? Jeg er klar over at frost eller andet kan spille ind. Er der en max. levetid?

Træet og jeg er lige gamle så man tænker jo!

Hilsen
Lis Larsen

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else B.H., 25. januar 2008 kl. 23.19

Hej Lis
Hvis ellers ikke storm og sygdom rammer dit valnøddetræ kan det sagtens stå i mange år endnu – og blive 100–200 år gammelt.

hilsen Else

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 26. januar 2008 kl. 11.38

Hej Lis
Til lykke med det formodentlig pænt store træ. Du og andre skal være opmærksom på at de fleste valnødde træer, der ikke bliver gamle mest skyldes forkert placering – altså bliver fjernet når de er for store i forhold til omgivelserne – og dernæst forkert beskæring.

De beskæres bedst i juli–august måned og man fjerner aldrig en gren helt inde på stammen på een gang. I stedet gøres det på samme måde, som når alletræer beskæres ved at fjerne grenene gradvist. D.v.s. en gren der ønskes fjernet – klippes en trediedel af – et sted hvor der er en mindre gren eller et blad indenfor. Denne gren eller knoppen bag bladet kan så fortsætte væksten, men da den sidder inde i træet og får mindre lys end yderenden, vil den vokse langsommere og næste år gentages øvelsen og det viser sig at den gren, der til sin tid ønskes fjernet helt, stopper væksten og træet får dannet en hindring for at der går råd og svamp i det sår, der vil blive når grenen efter nogle år helt fjernes en halv cm ude fra stammen. Når det er sket vil træet så hurtigt lukke såret ved at barken gror sammen over den afsavede gren.

Til orientering hører valnød til "blødertræerne", d.v.s. det taber saft, hvis der skæres i det mellem nytår og til bladene er fuldt sprunget ud, tilmed er de unge grene hule i midten.

Valnødder findes i mange sorter og det betaler sig at plante podede eksemplarer, både fordi de fås som langsommere voksende end frøplanter og at nødderne kommer i løbet af få år, tilmed kendes spisekvaliteten på den enkelte sort.

www.de-gamle-sorter.dk

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 8. maj 2009 kl. 22.17

Valnøddetræ – Sygdom?

Hej vi flyttede til en hus som har et mere end 100 år gammelt meget stort valnøddetræ. I sommers opdagede jeg at træet er helt hult indvendigt, nu er jeg absolut ikke den store "Søren Ryge" og ved ikke hvad det betyder. Har I svaret?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 9. maj 2009 kl. 18.03

Hej Michael
Du skal ikke bekymre dig, for du kan alligevel ikke gøre noget ved træet. Hvis du ikke kan undvære et valnøddetræ, vil jeg anbefale at du til efteråret planter et nyt valnøddetræ og så er du sikret et træ når det gamle ikke kan mere. Så behøver du ikke have flere år uden valnødder. Vil anbefale at du planter et podet eksemplar, hvor der er en del muligheder både i størrelse, smag og bæreevne.

Vil du bare have et valnøddetræ, og er lige glad med smag og hvornår det nye træ begynder at bære, kan du bare så nogle af dine valnødder, de spirer villigt, hvis de forinden er lagt i vand i 5 dage.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 9. maj 2009 kl. 22.31

Hej Michael
Hvis træet er hult, kan der være fare for at det vælter i en storm, du bør derfor sikre dig, at det i så fald ikke kan nå dine bygninger eller andet af støre værdi. Jeg vil anbefale dig evt. at få en fagmand til at se på det og evt. til fældning af hensyn til evt, skader (forsikringsdækning)

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Hoffmann, 3. juni 2009 kl. 22.29

Vi har et dejligt ca 12 år gammelt stort valnøddetræ der har båret rigtig
godt! Det har fået et fælt svampeangreb iform af røde spidser / bobler
der står op fra bladene – med det resultat at bladene i et videre forløb
bliver "spist" op – Hvad kan man gøre -jeg elsker jo det træ!

Venligst valnøddeelskeren

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Holst, 27. juni 2009 kl. 21.13

Har lige i foråret plantet et podet valnøddetræ og nu bærer det bobler på bladene hvad gør vi.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Rørbæk, 30. juli 2009 kl. 9.54

Har et stort valnøddetræ, ca 20 år gammelt, som bærer pænt med nødder hvert år. Har indtil nu været uden syfdomme, men også mit har i år "bobler" på en del af bladene. Skal de fjernes?

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 30. juli 2009 kl. 11.16

Der er højst sandsynlig tale om bladgalmider og de er uden betydning for træets trivsel. Se mere på www.agrsci.dk/djfpublikation/djfpdf/gvha166.pdf

Nyt svar til emnet »Valnøddetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Valnøddetræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider