Forum

Hvordan myrder man en ask?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. januar 2008 kl. 13.25

Kære Alle

Nu har jeg naboen på den ene side mistænkt for at save asken ned. Huset var et dødsbo og stod tomt i over 1 år.

Nå, vi så savet den ned igen. Og selvfølgelig gror den. Den står i skel- og den gror videre.

Det er en pænt stor stamme- ca 1 meter i tværmål.

Jeg gider ikkeat høre om kobbersøm- for det har det lokale byggemarked ikke! Jeg HAR spurt.

Mvh
Tine- jeg HADER asketræer

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 29. januar 2008 kl. 18.00

Dit asketræ eller naboens? synes det her lyder lidt suspekt – hader asketræer og du har ledt efter kobbersøm, prøv at tal med naboen før du går i krig kære Tine

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. januar 2008 kl. 18.19

Det står lige i skel, og de nye naboer er ikke begejstrede,
Han km ellers og ville sige noget om vores kastanje, hvortil jeg lynhurtigt udbrøgd "Ja er er det ikke et dejligt STORT træ?!"- så var luften lukket ud af ham!

I øvrigt har de nogen enorme ahorn, der skygger og hælder blade og frø ud over vores grund.

De for for fhv naboer, rykkede faktisk ind i skyggen af kastanjen- så hel skæv er den jo ikke!

Men den ak i skellet skal dø.Den står midt i ligusterhækken- og den er 1 meters penge, da dn er vokset ind i et trådhegn. Så bden kan ikke fældes normalt.

Mvh

Tine- træelsker

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. januar 2008 kl. 18.52

Hej Tine

Måske kunne I kontakte et skovservicefirma / træfældningsfirma / maskinstation og høre om de vil kigge forbi og give et bud på opgaven.

Hvis målet er at slippe helt for asken, så der hverken er stub tilbage eller der senere kommer rodskud, ja så er det nok nødvendigt også at anvende en rodfræser – bestemt en opgave for professionelle.

Selvfølgelig gør det opgaven vanskeligere, at asken er vokset ind i et trådhegn – men helt umuligt skulle det næppe være at få den fjernet.

Venlig hilsen
Lone

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. januar 2008 kl. 18.58

Hej igen Tine

Fandt i en anden tråd her i Forumet en henvisning til et netsted: www.danskskov.dk
– der er lister over skovhuggere, firmare med flishuggere mm.

Venlig hilsen
Lone

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 29. januar 2008 kl. 18.59

Det lyder nu alligvel som om der er knas i maskineriet mellem dig og naboen.

Det lyder faktisk som om I er nået den fase hvor det næsten er umuligt at tale om problemerne.

Men jeg kan selvfølgelig tage så gruelig fejl.

Det er ikke anbefalelsesværdigt at begynde en krig, med naboen. Dit hjem er trods alt det sted i verden du skal lade op og få energi til at klare alle de andre af livets konflikter.

De bedste hilsner
Helle-Sofie

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 30. januar 2008 kl. 7.34

Jeg ville mene at psykologhjælp var det rigtige...og det er ikke til træerne jeg mener!

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. februar 2008 kl. 10.20

Nej, der er skam ikke nabokrig!

Han har tilbudt at grave den ask op, men det bliver nok uoverkommeligt i og med, at den står midt i hækken, som jo gerne skulle blive der, og der ikke kan komme store maskiner ind fra vores side- der er kun de sædvanlige 3 meter mellem hus og skel, og ingen indkørsel på dén side.

Undskyld, jeg har udtrykt mig noget uklart, jeg var vist for træt til at udtrykke mig klart... :-((

Historien er: Da vi køber huset er asken fældet, hvilket jeg tror, den daværende nabo har gjort. Vi er ikke sure: Det er usmart med et stort træ der vokser ind i trådhegn midt i en hæk. (Den tidligere ejer af vores hus holdt fjerkræ i større stil, så haven bestod af hønsegårde= masser af tråd. :-P)
Desværre får jeg det ikke knebet ned i tide- så det skyder igen.

Så fik jeg den savet ned sidste år, men den skyder alligevel lystigt. Og skovarbejderen ville klart i save i trådhegnet, det har saven ikke så godt af.

I mellem tiden er der kommet nye naboer, de vil gerne af med asken også. Hvem der ejer den er lidt uklart, da der altså både er hæk og trådhegn.

Og- det ender nok med at kastanjen lader livet, jeg er ikke tryg ved, at den sår i hjørnet ud til vej, det er også svært at skære lavthængende grene af den- og den er blevet skambeskåret engang, så den er muligvis rådden. Ærgerligt, for det er et flot træ, der stammer fra, da vejforløbet var anderledes.

Men jeg er nervøs for, at det knækker i en storm.

Men asken må gerne dø- så de ikke kan skyde igen.

MVH

Tine

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. februar 2008 kl. 11.03

Hej Tine.

Med risiko for at få een over nakken, så er her, hvad jeg ville gøre:
Sav en skal af stubben, så der er friskt træ. Smør sårfladen med koncenteret glyfosat. Gør det forsigtigt, så du ikke spilder på jorden, eller rammer andre træer eller buske. Det er den rigtige tid at gøre det på nu. Træet går ud, og der kommer ikke flere rodskud. Du vil ikke mærke mere til det træ før der bliver et hul i jorden, når stubben og roden, ad åre, er rådnet væk.

Mvh.

Hans

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. februar 2008 kl. 23.08

Takker!

Jeg har opgivet 12 år uden gift.

Og i øvrigt får det bare (sene-)græsset til at gro, det slår ikke brombær ihjel. Så jeg tror alligevel min have skal være giftfri.

Jeg har noget liggende.

Nu skal den have!

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Frederiksen, 29. februar 2008 kl. 16.58

Hej! Vi har en del roser i vores have,klatre og
almindelige roser, de står med bladene
fra sidste år og der kommet nye skud selvflg.

pgr. af det lune vejr, nu er det så hvad gør
jeg hvis de nu ikke fryser ned her i foråret om
de skal blive stående eller jrg skal klippe dem
ned i midten af april som det jo er normalt?

Hilsen Kristian

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian, 1. marts 2008 kl. 11.18

Hehe. der gik tråden vist lidt af sporet. -men til Kristian Frederiksen om dit rosenspørgsmål: du kan roligt vente til april, som man plejer at gøre. Der er massere af tid for roserne at skyde igen når du har klippet dem. Hvis der nu kommer frost og de nye skud får frostskader klipper du jo alligevel frostskaderne af til april.

Hvis du derimod klipper nu og det bliver hård frost (i teorien) kan hele planten måske fryse ned og dø. (nogle sorter er sartere end andre).

Nyt svar til emnet »Hvordan myrder man en ask?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvordan myrder man en ask?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider