Forum

Skæv ceder og »væltet« hjortetak

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. februar 2008 kl. 23.07

Kære alle

Nu har jeg ikke været i haven i nogen tid- og ak min ceder er skæv. Den har ellers undgået "motorsavsmassakren", da den var så flot. Jeg går ud fra, at den er blæst skæv for nogen tid siden, og der er ikke rigtig noget at tøjre den til, hvis den kunne rettes op. :-(

Er den dødsdømt? Altså skal den fældes, eller kan den vokse videre? Den skulle nødig lægge sig i en storm.

Samtidig er min flotteste hjortetaksbusk også "gået fra hinanden"- den er trestammet- og to af stammerne har lagt sig. Den var ellers endelig blevet gammel nok til at blomstre...

Og den tilbageværende stamme er beskået på den ene side, så busken skal nok væk.

(Og ja, de er en pest med rodskud!).

Øv- ind i mellem er naturens uorden noget træls...

Mvh
Tine Andersen

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. februar 2008 kl. 11.53

Hej Tine Andersen

Naturens orden i din have er én ting – naturens orden / uorden er noget andet... og måske mere et spørgsmål om den mængde af tid, som vi almindeligvis bruger som målestok for, hvad der er hensigtsmæssigt/æstetisk acceptabelt.

I Dollerup bakker ved Viborg f. eks er der mange ene-buske / træer som er væltet – og hvad sker?

Der dukker pludselig et helt rankt løvtræ næsten midt i den tidligere helt tætte busk. Måske en røn, måske en løn, som beskyttet af "rodet" af væltede grene, kviste og stammestykker har fundet en niche, hvor der er beskyttelse for gnav af får / hjortevildt.

Men fasen fra lynghede med enebærbuske til blandet selvsået løvskov tager måske 50–100 år, forudsat at ingen mennesker blander sig i processerne (og de blander sig heftigt i Dollerup bakker!).

Men jeg forstår da godt din frustration, for det må være næsten umuligt for et menneske med grønne fingre at lade være med at blande sig...

Så jeg vil blot ønske dig god arbejdslyst med oprydningen. Og så vil jeg foreslå, at du betænker en trædrejer i dit lokalområde med nogle gode stykker af cedertræ...

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Skæv ceder og »væltet« hjortetak«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Skæv ceder og »væltet« hjortetak

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider