Forum

Erfaring med Figensorten »Violetta«?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 14. februar 2008 kl. 19.59

Er der nogen, der har Erfaring med denne Sort af Figen. Den skulle ifølge Forædleren kunne tåle ned
til -15, og være rigtbærende og tyndskallet.

www.baumschule-plattner.de/de/index.htm?/de/bayernfeige-rezept.htm

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. februar 2008 kl. 21.06

Efter at have nærstuderet deres hjemmeside, syntes jeg at den grangiveligt ligner vores egen Bornholmerfigen. Den overskårede frugt er lige så tykskallet som vores, med nøjagtig samme farve.

Måske en tysker som har besøgt Bornholm, og taget en plante med hjem, til formering i gartneriget.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. februar 2008 kl. 9.35

De figensorter, som vi har her i Danmark, kan også tåle tilsvarende frostgrader.

De kan fryse tilbage, og små planter helt ned til jorden, men de kommer igen. Min figen havde jeg som lille i de hårde vintre i 1980'erne. Den frøs en vinter helt ned, men skød igen fra bunden. Med de vintre, vi har nu, så sidder der hundredvis af grønne figner på det meterhøje træ. Desværre ved jeg fra sidste år, at de ikke bliver til figner. De har fået lov til at sidde, da jeg sidste år fik nogle meget store figner, og jeg har en ide om, at de overvintrende figner visnede væk i takt med at de nye små figner voksede rigtig godt. Med andre ord har jeg en ide om at træet brugte energien fra de overvintrende til de nye, inden de overvintrende faldt helt af.

Min sort, som jeg ikke kender navnet på, har tyndt skind, men her er problemet, at den hurtigt sprækker, når den modner. Og jeg vil gerne have den meget moden.

Jeg ville ikke bruge kræfter på at skaffe sorten hjem, men købe f.eks. en bornholmerfigen, hvis det er en enkelt plante til haven. Hvis du er i gang med at anlægge en figenskov og gerne vil afprøve sorter, så er det jo en helt anden sag.

Nyt svar til emnet »Erfaring med Figensorten »Violetta«?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Erfaring med Figensorten »Violetta«?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider