Forum

Hvad gør jeg med jorden?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 20. februar 2008 kl. 15.34

Er der nogen som kan give mig nogle råd med hensyn til mine forskellige jordspekulationer?

Efter at have sorteret i belægningsstenene som jeg har fået transporteret hjem, står jeg nu med en hel del god muldjord. Nu er jeg i tvivl om hvad jeg skal gøre med denne jord.

Jeg har tænkt at si jorden for rødder osv., men kan jeg bare dække bedene med denne jord? Kan planterne tåle at blive dækket, i efteråret strøede jeg kompost ud i bedene.

Jeg har faktiske også en del lerjord som skal flyttes, da der er meget lidt næring i denne jord og vandet har svært ved at trænge gennem er jeg i tvivl om hvorvidt det er særlig smart at lægge det ud mellem buske og træer?

Venligst Helle-Sofie

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. februar 2008 kl. 21.28

Hej Helle.

Nogen planter (mest buske og træer) tåler fint at få området omkring sig øget med TYNDE lag af muld.

Det tager lang tid for træer og buske at tilpasse sig store ændringer i jordniveauet – deres rodsystem er udviklet til fungere bedst muligt ved en placering lige under jordoverfladen.

DVS at det træ eller den busk som får placeret en mængde jord ovenpå rodzonen, skal danne et nyt overfladerod-system, fordi det oprindelige kommer til at ligge for dybt nede i jorden til at det kan fungere optimalt.

Næsten alle stauder har det ligesådan men de har en anden vækstkurve og vil i løbet af en sæson eller to tilpasse sig det nye jordniveau og der vil næppe opstå de helt store vanskeligheder.

Mange stauder vil tage skade af at blive dækket med muldjord – men måske vil de overleve.

Har du mulighed for at vente lidt med at fordele den jord, du har fået sammen med belægningsstenene?

Ihvertfald er det jo meget lettere at se, hvor jorden kan placeres uden at dække planterne, når de er begyndt at gro (om 6–8 uger).

Endelig kan du overveje, om du kan sprede mulden over din græsplæne som en topdressing – du kan så springe over at sigte jorden for rødder, men blot rive plænearealet grundigt når bunken er fordelt.

Om det er en god idé at fordele lerjord på jordoverfladen mellem buske og træer afhænger af forskellige forhold – blandt andet:
Hvordan er lerjorden? Hvilken mængde er der tale om i forhold til det areal, du har mulighed for at sprede lerjorden ud over?

Består den af "rent" ler – altså meget, meget finkornet, klistret og hårdt, når det tørrer?

Eller er der tale om lermuld – en løsere struktur, hvor der er iblandet sand og / eller muld?

Den rene ler hører hjemme nede under et muldlag – og hvis du ikke kan opnå det, kan du måske overveje at få en landmand / vognmand til at fjerne den mængde, du har fået tilovers.

Lermulden derimod kan du sagtens lægge ud mellem buske og træer – blot i tynde lag, dvs ikke over 3–5 cm.

Hvis lermulden bliver lagt ud ovenpå jorden og dermed i løbet af nogle år langsomt blandes op med førne (ikke / næsten ikke omsat plantemateriale), så vil der jo blot blive en lidt større andel af ler i din muld.

teriale ovenpå disse lag, hvor rødderne befinder sig.

Hvis der er tale om nogle trillebørfulde lermuld som skal fordeles på 50 kvadratmeter – så sker der næppe noget ved det.

Men er der større mængder lerjord til et meget mindre areal, så skal du nok være overveje, om du kan skaffe det væk fra haven i stedet for.

Venlig hilsen
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 21. februar 2008 kl. 0.47

Tusind tak for din meget omfattende beskrivelse, som jeg vil gøre brug af.

Jeg kan forstå at det største problem er den tunge lerjord. Hvilket jeg også selv havde regnet med.

Ideen med at bruge muldjorden på græsplænen, er glimrende. Så vil der også blive jævnet hvor det er tiltrængt.

Mange hilsner Helle-Sofie

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 21. februar 2008 kl. 8.47

Hej Helle
hvis jeg var så heldig at have noget jord i
overskud, ville jeg lave et stenbed i haven. Det er selvfølgelig ikke alle haver, hvor det lige passer ind. Men hvis du synes det kunne være pænt, kan du bruge både muldjorden og lerjorden. Lerjorden kan bruges som kernen i beddet sammen med nogle store sten. muldjorden kan bruges øverst. -afhængigt af hvilke planter man ønsker skal vokse der kan man også bruge grus på toppen pyntet med småsten eller granikskærver... -der findes mange muligheder.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 22. februar 2008 kl. 11.05

Hej kristian

Ja det er selvfølgelig også en mulighed. Tak for ideen.

V.h.

Helle-Sofie

Nyt svar til emnet »Hvad gør jeg med jorden?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad gør jeg med jorden?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider