Forum

Klasser?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kjeld, 26. februar 2008 kl. 15.03

Davs, mit navn er Kjeld og jag vil godt hører om hvis det er at der er noglem som at der kan fårtælle mig hvordan man deler planter op i klasser? Ligesåm minerelriget og dyrerriget er gorskellige klasser og arter. Foremskel erd er fårskel på træer og urter of bær, er der nogle der ved noget om det hersens som de vil fårtælle til mig fordi jeg godt vil vide det?

Tak hilse Kjeld

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. februar 2008 kl. 8.35

Hej Kjeld

Godt at vide, at du er nysgerrig!

Jeg kan give dig en del af den historie, du leder efter:

Den svenske naturvidenskabsmand Carl von Linné udtænkte et system allerede i 1735.

Han blev opmærksom på, at planternes formeringsorganer – altså støvdragere og griffel -
viste stor ensartethed indenfor hver klasse.

Inddelingen efter Linné''s system opdeler hele planteriget i klasser, familier, slægter, arter og varieteter (sorter)
Det er lidt besværligt for de fleste at bruge systemet direkte, fordi det bygger på sproget latin og så også, fordi det er nødvendigt at kunne undersøge plantens blomster.

Andre forskere har arbejdet med at inddele planterne efter andre kendetegn.

For eksempel er der udviklet et system, der kaldes det vegetative.

Efter dette system undersøger man plantens varighed, roden, stænglen, bladene, blomsterstanden, blomsterne, frugten, frøet, torne / hår, farve, højde og blomstring.

Linné''s system er videreudviklet og er en meget vigtig del af grundlaget for, at der efterhånden er opnået enighed i den videnskabelige verden om et fælles inddelingssystem, som bruges i dag af forskere og gartnere over hele kloden.

Forskernes arbejde med at finde et fælles system har taget mange år. For lidt mere end 100 år siden var der botanikerkongres i Wien. Her fandt man frem til fælles regler for navngivningen af planterne, men det virkede ikke helt godt, fordi f. eks amerikanske forskere ikke ville bruge disse regler.

Først 25 år senere (1930 i Cambridge) anerkendte alle forskere, at det var mest praktisk, at alle anvendte det samme system.

Har du haft mulighed for at følge historien om opbygningen af verdens "genbank" på Svalbard?

At sådan noget kan lade sig gøre hænger blandt andet sammen med, at forskere over hele jorden har accepteret et fælles system for plantebeskrivelse.

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Klasser?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Klasser?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider