Forum

Plante træer i skel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Gudmandsen, 29. februar 2008 kl. 7.44

Hej!

Vi bor ud til en vej, men kommunen ejer omkring en meter mellem vores grund og vejen. Kommunen vil nu gerne plante to-tre lindetræer på denne strimmel grund de har. Det synes vi ikke om, da de vil tage lys i haven, udsyn og i sidste ende vil rødderne ødelægge vores stakit (vi må ikke plante en hæk eller levende hegn, da der på grunden skal være frit udsyn til kirken.

Kan kommunene gøre det uden vores biligelse? Jeg har prøvet at finde svar i hegnsloven, men er forvirret...

Venlig hilsen
Tine med den store nabo

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. februar 2008 kl. 15.35

Hej Tine med den store nabo

Jeg forstår det sådan, at Lindetræerne er tænkt plantet mellem din grund og kirkens areal. Hvis det er rigtigt forstået, så synes jeg det lyder en smule mærkværdigt, at der ikke på din grund må plantes noget, som tager udsynet – men at "kommunen" har til hensigt at plante lindetræer.

Er begrænsningen vedr plantning på din grund et mundtligt krav eller er betingelsen tinglyst? Det er vigtigt at vide præcist, hvis du vil gå videre med sagen.

Det er også vigtigt at vide, om der er planer om at holde lindetræerne beskårne, så de ikke tager alt udsyn og udvikler rod og stamme over ganske mange år.

Måske indgår lindetræerne i en samlet løsning for plantning omkring hele kirkearealet?

Har du talt med Menighedsrådets kirkeværge – og med chefen for teknisk forvaltning? Det kan da være, at noget kan afklares ad den vej.

Hvis det ikke fører til en fælles forståelse, kunne du overveje at kontakte Hegnssynet i din kommune, forklare om problemstillingen (det skal gøres skriftligt men ganske kort). Og så kan du bede om at få foretaget hegnssyn.

Du må indstille dig på, at hvis du taber en hegnssynssag, så er det dig, som skal punge ud med de ca 1200 kr, et hegnssyn koster.

Jeg håber, at du inden længe får klarhed og får en løsning, som er god for dit forårshumør – :-)!

Venlig hilsen
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Gudmandsen, 5. marts 2008 kl. 20.12

Tak til dig Lone.

Jeg havde håbet, at der stod noget konkret i hegnsloven, osm jeg kunne henholde mig til – noget så som at en hæk ikke må være højere end 180 cm med mindre begge naboer er enige – eller noget ligende. jeg vil ikke køre sager, for slet ikke at tale om at tabe sager.

Jeg siger endnu engang tak og må vel leve med det som bliver.

VH
Tine

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. marts 2008 kl. 8.21

Hej Tine

Jeg bliver en lille smule trist over din reaktion. Mest fordi du skriver om at "leve med det som det bliver" får mig til at tænke, at dine ønsker da sagtens kan være lige så meget værd som "kommunens" ønsker!

Jeg kan godt forstå og har respekt for, at du beslutter, at du ikke vil rejse en hegnssynssag.

Men det er jo tydeligt, at kommunen / menighedsrådet ikke har tænkt på, at du jo er borger og nabo til kirkeområdet, og derfor har krav på naborespekt = et ordentligt samarbejde om de planlagte forandringer, som har betydning for dig.

Jeg tænker, at du kunne slippe for kommende års ærgelser, hvis det kunne lykkes at komme til at tale ordentligt om tingene.

Ærgelser er livet alt for kort til – ja de kan faktisk forkorte livet...

Det vil være en stor glæde, hvis der her i Forum'et pludselig kom en fortælling fra dig om, at nu havde du talt med chefen for teknisk forvaltning eller med kirkeværgen. Og om hvad der kom ud af den / de samtaler.

Det er jo ikke sikkert, at det ville kunne gøre en forskel for dig og din have...

Men i det mindste kan teknisk forvaltnings medarbejdere eller menighedsrådets medlemmer måske blive lidt klogere og fremover gøre sig mere umage med at aftale forandringer på en bedre måde – menlig ved at tage hensyn til ALLE, der bliver berørt af små og store forandringer.

Og bare DET ville være en forandring til det bedre!

Jeg håber meget, at du finder energi til at arbejde lidt videre med tingene.

Venlig hilsner
Lone

Nyt svar til emnet »Plante træer i skel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Plante træer i skel

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider