Skrevet af: Helene, 13. april 2008 kl. 9.31
Hej er der nogen der vil hjælpe med et godt råd.
Vi skal til at anlægge en græsplæne ca. 1400 m2 fordelt på 3 sider omkring vort nybyggede lille bolig/erhverv. Det skal ikke være en "golfbane" heller ikke en hurtigt voksende plæne da vi ikke har tid til at slå den så tit. Grunden er stadig meget fugtig og pladret når det regner står der små søer i det, der engang skal være plæne. Vi har revet området fri for sten, og har talt om at bestille noget harpet muldjord og/eller grus til at køre ud over hele området til
plæne. Håber på et hurtigt svar, på forhånd tak.
mvh RK
Skrevet af: Pille Nielsen, 13. april 2008 kl. 10.13
Jeg tror det må være en fordel, at få jorden grubbet, dvs, løsnet i dybden. da der må have kørt store tunge
maskiner rundt og trampet jorden sammen.
Sidste år blev der lanceret en ny græsblanding med en ny minikløver i. Den så interresant ud. Jeg har ikke prøvet den. men jeg synes den lød genial.
mvh SvÅN
Skrevet af: Helene, 14. april 2008 kl. 11.23
Hej SvÅN,
tak for dit svar, vi vil helst undgå at gruppe jorden,
da vi så skal starte forfra med at rense for sten.
Jeg har købt 20 poser af den nye græsblanding du nævner, det var hulens dyrt, derfor vil vi ikke så før vi har den rigtige bund.
mvh
Helene
Skrevet af: Line Mathiesen, 14. april 2008 kl. 17.20
Hej Helene
Hvis jorden er kørt sammen, og det er den, hvis der har kørt noget på gummihjul på arealet, så kan I ligeså godt bide i det sure æble og få den løsnet inden I sår og planter i den. Ellers vil I opleve, at græsset ikke vil gro ordentligt, og der vil stå vand i våde perioder. Og det er virkelig surt at få anlagt græsplæne og plantet, for et år senere at indse at man er nødt til at gøre noget, hvis man vil have en have ud af det. Den nemme løsning er sjældent nem i det lange løb, jeg har efterhånden set det mange gange...
I kan enten få grubbet med traktor eller gravemaskine. Jeg vil anbefale at grubbe med en maskine på bælter fremfor gummihjul, da den ikke trykker jorden sammen igen. Bagefter kan man lægge et lag kompost eller muld ud, og eventuelt et lag sand, som kan forbedre jodstrukturen, hvis den er meget leret.
Alternativt kan I så arealet til med fx. en blanding af forskellige planter, som med deres dybtgående rødder naturligt grubber jorden i løbet af en sæson eller 2. Du kan læse mere herom i Politikens bog ''''Jord og kompost''''. Der står meget godt i den bog om jordforbedring.
God fornøjelse med jeres projekt.
Skrevet af: Helene, 14. april 2008 kl. 19.39
Hej Line,
tak for dit gode råd, ja jeg kan godt se at vi nok bliver nødt til at få grubbet. Der har ikke som sådan kørt store maskiner på det øverste lag jord,
da vi efter byggeriet fik udjævnet en skrænt de havde lagt op med vores muldjord og da der ikke var nok til hele grunden, blev der taget jord fra et område
hvor mulden blev lagt da man gravede ud til veje.
Ialt tror jeg niveauet er hævet 30 cm. Hvor dybt grubber man egentligt?
Hilsen Helene
Skrevet af: Line Mathiesen, 15. april 2008 kl. 10.33
Hej Helene
Man skal grubbe så dybt, at man får hul på det faste lag, som gør at vandet ikke kan trænge ned. Og det er ikke nemt at vide hvor dybt, inden man kommer igang.
Gummihjulsmaskiner (fx en rendegraver, gummiged, traktor) komprimerer jorden meget kraftigt. Og specielt hvis jorden er våd, så er det FORBUDT at køre på den, hvis man vil kunne dyrke på arealet bagefter. Så hvis jeres muld er lagt ud på det forkerte tidspunkt, så er den smule trafik med rendegraveren nok til at ødelægge jorden. Men den udtalelse er entreprenøren som regel ikke enig i ;-)
Når nu I får grubbet, så sørg for at jorden ikke bliver endevendt fuldstændig, så mulden ender i bunden og råjorden øverst. Så vil mulden rådne og forsure jorden.
Afhængig af jorden beskaffenhed, kan det være en god ide at tilføre et lag sand/grus.
Hvis der er store problemer med vand, så kan det være en god ide at dræne, når nu I alligevel er igang med at grave.
Hvis jeg var dig, ville jeg få en fagmand ud og kigge på det, så han/hun kan give sit bud på hvad der skal gøres.
Skrevet af: Helene, 15. april 2008 kl. 11.38
Hej Line,
vi har nu bestilt en entreprenør som kommer her i morgen og kigger på området. Han har lavet kloakker og anlagt de grønne områder her i udstykningen, så nu vil jeg fortælle/vise ham hvad du har skrevet hvis det er ok. Tak fordi du ville bruge tid på at svare.
mange venlige hilsener
Helene
Skrevet af: Line Mathiesen, 16. april 2008 kl. 11.45
Hej Helene
Det er i orden, han kommer jo nok ikke efter mig, hvis han ikke er enig ;-)
Held og lykke med jeres have.
Skrevet af: Helene, 16. april 2008 kl. 12.04
Hej Line,
nej det gør han ikke, han har lige været her og vi blev enige om at han grubber og planerer og gør klar til græssåningen. Du har været en meget stor hjælp, hvis ikke du havde givet så faglig en forklaring havde vi nok bare planeret og smidt græsfrøene og håbet på at vandet forsvandt "ad åre".
Har du lyst til at give råd om beplantningen (buske og træer) eller er det for meget at trække på din ekspertise.
mange venlige hilsener
Helene
Skrevet af: Helene, 16. april 2008 kl. 13.00
Hej igen, nu fik jeg lige læst lidt mere på Havenyt.dk
og kan se det er en forening. Årsagen til jeg spurgte mht. til beplantning var kun fordi vi skal til at beplante et område der er meget forblæst, og haven kommer til at ligge med vindretning direkte øst/vest eller mest omvendt, da det næsten altid blæser fra vest her og det meget kraftigt, så vi skal have hårdføre/vindstærke vækster. Vi vil kun købe nogle få større træer, da det meste skal være græs, og så havde jeg forestillet mig at vi sætter laurbærkirsebær i skellet. Helene
Skrevet af: Line Mathiesen, 16. april 2008 kl. 15.56
Hej Helene
Dejligt at kunne hjælpe :-)
Mht. beplantningen har jeg ingen ekspertise. Jeg ved en del om jord, fordi jeg arbejder som ingeniør i et jordentreprenørfirma, men mht. have er jeg blot en glad amatør. Men kig dig lidt omkring på denne fantastiske hjemmeside, du kan garanteret finde en masse hjælp til din problemstillinger. Jeg synes du skal lave en ny tråd mht. din beplantning, så er der større chance for at der bliver svaret seriøst.
Mvh. Line
Skrevet af: Lone Brems, 17. april 2008 kl. 10.26
Hej Helene
Jeg har prøvet turen fra absolut intet læ til en situation, hvor bier, sommerfugle, høns, urter og mennesker kunne trives i læ for vinde fra alle verdenshjørner. "Turen" tog 7 år og vores efterfølgere vil have læ de næste hundrede år, hvis de følger den plejeplan, der blev lagt fra begyndelsen.
Hvis Jeres plæne ligger udsat for vestenvind kan det godt være, at I vil få glæde af at tænke i lidt bredere og højere hegn end det, i vil få fra laurbær-kirsebær altså et to- eller trerækket læhegn, som fylder 35 meter i bredden.
Hvis I planter hækvare (3050 cm) vil der selvfølgelig være et stykke arbejde i at holde læhegnsarealet nogenlunde ukrudtsfrit, indtil planterne er vokset til og selv skygger ukrudtet væk. Men ved at plante helt unge eksemplarer holder I prisen nede og planterne gror som regel villigt og etablerer sig godt. Plantearbejde med barrodsplanter (som hækvarer jo er) foregår optimalt i november / december måned.
Der er mange muligheder for at blande forskellige buske og træer enten lidt tilfældigt eller efter et rækkesystem. Det sidste giver store fordele, hvis I enten vil / skal holde hegnet nede i ca 2 meters højde eller vil / gerne må lade det må gro mere i højden og om 1020 år beskære det (det gir godt brændeovnsbrænde!)
Afhængigt af hvilke arter af buske og træer der passer ind i Jeres område, kan I jo vælge mellem nogle af de vindstærke: Eg, bøg, ask, vilde roser (IKKE Rosa Rugosa, som er en såkaldt invasiv art), tjørn, sargentsæble men der er rigtig mange andre gode.
Og hvis I trænger til faglig vejledning, så kan en havearkitekt hjælpe Jer rigtig godt på vej og give sikkerhed for, at det I køber og bruger tid på at passe også er til glæde og gavn mange år frem.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Helene, 17. april 2008 kl. 11.39
Hej Lone,
tusind tak for dit svar, og hvor er I dog fantastisk søde til at svare her på Havenyt.dk
Jeg kan sagtens følge din læplan, men hvad jeg ikke har nævnt er, at vi har en pragtfuld udsigt mod syd og nord, som vi gerne vil bevare.
Både vi og vores nabo vil gerne have stedsegrønt i skellet som er 70 m x 35 m, ingen af os gider klippe hæk, ingen af os kan lide Thuja som hegn og vi vil ikke have "fast hegn" hverken i træ eller trådhegn. Så var det jeg kom på den ide'vi måske kunne plante laurbær som hæk da vi havde en sådan busk i vores gamle have, og som er god at klippe af til blomster- og juledekorationer. Vi ønsker faktisk kun lidt læ ved vores terrasse som vender mest mod syd men vi har jo den langsgående vind fra øst og vest. Vi kan pt. ikke have lette havemøbler stående, de flyver "ad pommern til" når det stormer så det optimale vil være at si vinden på en eller anden måde fra vestsiden (ikke pileflet).
mvh
Helene
Skrevet af: Lone Brems, 17. april 2008 kl. 16.50
Hej Helene
Klart nok kan I ikke bruge forslaget om at etablere læhegn... Men kig engang på dette forslag:
Bøg har den i læsammenhæng særligt værdifulde egenskab, at de beholder bladene i vintertiden og først slipper dem lige inden løvspring så hvis Jeres terrasse er "pakket ind" i et bøgepur vil der være læ at finde også på forårs- og efterårsdage, hvor eftermiddagssolen lige lokker temperaturen op på det, der dur til en kop te i det fri.
Helt tæt på terrassen kunne en bræmme af bøg hhv på østsiden og vestsiden let formes i den ønskede højde og form og give et robust læ.
Hvis I ønsker at starte sådan et "bøgepur" sker det ved at plante hækvare-størrelse planter helt tæt ca 30 cm mellem rækkerne og 30 cm mellem planterne.
Brug bygningernes form som udgangspunkt og vælg en stram eller en mere fri form. Forsøg at få fat i nogle trillebørfulde halvomsat bøgeblade /muld fra bøgeskov (Spørg først det er IKKE lovligt at hente i statssskovene, men måske i kan finde en privat skovejer, som gir'jer lov).
Bland det halvomsatte løv i jorden hvor bøgepur'ret skal placeres det er en fremragende starter af den bakteriekultur, som fremmer bøgeplanternes trivsel.
Plant i november / december og lad planterne nå den ønskede sluthøjde, før I klipper toppen første gang.
Venlig hilsen
fra Lone
Skrevet af: Jette G., 17. april 2008 kl. 17.21
Hej Helene,
I stedet for laurbær vil jeg foreslå dig at plante myrtegedeblad, Lonicera nitida, den breder sig godt nok også som laurbær, men den forbliver lav og er stedsegrøn.
Jeg har selv god erfaring med den, netop fordi udsigten fra stuevinduet gerne skulle bevares.
Lily
Skrevet af: Helene, 20. april 2008 kl. 14.12
Hej til både Lone og Lily,
mange tak for jeres forslag, vi har lige idag haft
en nabosnak om hvad vi skal plante, og de nævnte de havde fundet en type laurbær de gerne ville have i skellet. De har bestilt en havearkitekt som kommer i næste uge, så det bliver spændende hvad "den"
siger. Ham entreprenøren vi har bestilt skulle gerne starte i morgen, der skal nemlig både rettes en skrænt af og grubbes og planeres, så vi håber på det holder tørvejr til han er færdig.
Et spørgsmål til Lily lugter myrtegedeblad lige så fælt som buskbom? det var ellers et godt alternativ.
Helene
Skrevet af: Helene, 21. april 2008 kl. 22.35
Status idag fik vi grubbet, hmm vi måtte distutere lidt med ham der førte "grubben" den stak ikke særligt dybt, så han måtte skifte klo, eller hvad det nu hedder, så fik vi også det harpede muld igen et hmmm mange sten og næsten noget der ligner det jord vi har i forvejen men forhåbentligt bliver det godt. Lone's råd om et bøgepur bruger vi nok på nordsiden af huset, det er et supert forslag som jeg godt kan se for mig, og da vi har mulighed for en "aften" terrasse hvor der egentlig er lidt læ mod vest, vil det være ideelt at lave en lille grøn afdeling der med (forhåbentligt) plads til grill osv. igen mange tak for jeres råd
Helene
Skrevet af: Helene, 21. april 2008 kl. 22.38
Diskutere skulle der selvfølgelig stå undskyld!
Skrevet af: Gitte Nørgaard, 3. september 2008 kl. 20.28
Hej.
Vi har bygget vores eget lille "Gods" ude på landet. Vores grund er på godt 2 hektar og meningen er, at det skal bevares som naturgrund med en sø og et læbælte både fra øst og vestsiden.
Dog vil vi gerne have en "lille" græsplæne på syd og øst siden. Der er masser af folk der fortæller os, at vi nok er nødt til at grubbe jorden, da den jo er blevet godt overkørt af diverse maskiner og så er der også rigeligt med ler og som følge deraf, står der mange søer rundt omkring.
Kan man selv gruppe og helt præcist hvordan gør man?
M.v.h.
Gitte
Skrevet af: Helene, 4. september 2008 kl. 10.18
Hej Gitte,
du SKAL få grubbet, hvis du læser debatten jeg har haft med Line, Lone, Lilly og Svend Aage, omkring vores egen græsplæne så måtte vi "bide i det sure æble", og godt vi gjorde det. Vi havde små søer i haven indtil vi fik grubbet, nu er jorden løsnet, ingen søer, og vi har smidt de nye græsfrø med kløver i. Det var hulens dyrt, MEGET længe om at komme igang, og vi måtte efterså flere gange, om det var tørken eller fuglene der fik frøene til at forsvinde ved jeg ikke, men til gengæld har vi en plæne nu der er GRØN hvor vores naboer (som også har sået græs i denne sommer med alm. undskyld billigere blandinger) har gule plæner i perioder). Jeg tror ikke I selv skal gruppe, vi betalte kr. 7.500,00 excl. moms for grubning, afretning og planering, det synes jeg ikke var dyrt (vores grund er 2400 kvm). God fornøjelse, Helene
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.