Forum

Sommerfuglebusk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 14. juli 2003 kl. 11.11

Er der nogle der kan hjælpe mig, med en sommerfuglebusk hvor bladene bliver rippet for alt bladkød og kun skelettet er tilbage, og det er alle blade.

Hjælp mig, på forhånd tak.

Hvor almindeligt er det?.

Venlig hilsen

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 14. juli 2003 kl. 18.22

Den slags sker. Det er sommerfugle, enten dagsommerfugle eller aftensværmere, der har opdaget at bladene er god næring til næste generation og at ikke kun blomsterne er gode nektar- og pollenkilder. Er larverne væk, er der ikke noget at gøre, -fuglen er fløjet så at sige, og så synes jeg, at du skal glæde dig over at have opfostret nye sværmere og måske smukke flagrende eksemplarer.

Det hårde angreb kan gå ud over plantens blomstring og trivsel midlertidigt, men på lang sigt tager den ingen skade af gæsterne, den skal alligevel skæres hård tilbage til marts – april.

Indsamling af larver vil i sagens natur medføre, at der klækkes færre sommerfugle, hvadenten det er dagsommerfugle eller natsværmere, som det vel egentlig var tanken, at tiltrække ved at plante busken. Så bekæmpelse er ingen god service efter denne invitation; betragt det i stedet som et naturens lune og charmerende indslag, der kan få smilet frem under vinterens frokost.

Det er lidt sjovt med os mennesker, vi vil gerne have sommerfugle, men glemmer ind i mellem at de først skal udvikle sig i form af larver, der altså også skal have sulten stillet. Jeg tror ikke, at du behøver at frygte for næste sæson, der er tit store udsving fra år til år.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 4. september 2007 kl. 17.28

Sommerfuglebusk hvonår kan den beskæres og hvor meget må man beskære den

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else B.H., 16. september 2007 kl. 21.10

Den må beskæres om foråret og gerne ned til 30 cm over jorden...

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen, 12. marts 2008 kl. 1.58

Må man beskærer den når bladene såsmåt allerede er begyndt at springe ud

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 12. marts 2008 kl. 19.45

Hej Ellen.

Jeg tager chancen-,og gjorde det også sidste år hvor vi også havde en mild vinter.Og med strålende resultat.Men jeg har også nok at tage af hvis nogen skule smutte.Har frøsået så jeg nu har overskud af buskene.

Men retteligt er det vel medio/slut. april.

For mig er det et spørgsmål om at prioritere og jeg kan altså ikke vente med alt det man burde vente med til det er 100% sikkert for så skal jeg arbejde i døgndrift.

Så man må vælge.

Venlig hilsen Sanne

Nyt svar til emnet »Sommerfuglebusk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Sommerfuglebusk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider