Forum

Haveredskaber

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pantamonium, 1. maj 2008 kl. 13.43

Jeg er lige flyttet i hus og skal til at anskaffe mig en bunke have redskaber, men hvad skal jeg bruge, er en kultivator nødvendig? og behøver man at købe "mærkevarer" eller kan de billigere være lige så gode? Har tidligere købt nogle ting hos en netbutik der hedder Multikøb og overvejer nu også at fylde redskabsskuret op, men hvad skal jeg vælge? multikoeb.dk/hus_have/haveredskaber_402_da/

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. maj 2008 kl. 23.02

Det kan virkelig godt betale sig at købe nogle gode redskaber, stålet er betydelig bedre og det hverken ruster (hvis det får olie) eller bøjer. Der er heller ingen knaster i træet, som for det meste er bøg eller ask. En god kvalitet kan du lade gå i arv, hvis de ikke er slidt op til den tid.

Dit behov er en spade, en rive, en skovl, en grev, en kost, en hæksaks og et høgenæb med udveksling.

Sneskraberen kan du ønske til jul.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. maj 2008 kl. 23.21

+ et skuffe eller hakkejern, + en trillebør + en rosensaks. Bliver der penge tilovers skal du nok have en græsslåmaskine, måske bare en håndskubber.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pantamonium, 2. maj 2008 kl. 21.23

Hej Mogens
Tak for hjælpen, nu har jeg noget at gå ud fra :O)

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Graae, 2. maj 2008 kl. 21.31

Det afhænger af haven.

Er der frugttræer, er en løvrive vigtig i efteråret (Til at samle nedfaldfrugt op med)
Er der bede/køkkenhave skal du have hakkejern og rive.

Er der gamle og store buske og gamle hække, er et ørnenæb nødvendig.

Skal du anlægge må du have skovl og rive.

Er der plane skal du have en græsslåmaskine.

Er du fattig kan du klare rigtig meget med:
SPADE (hold den skarp)
MÆLKEBØTTEJERN (Kan bruges til de særeste ting)
TO ROSENSAKSE (Een du passer på og een du bruger til alt hvad du kan finde på!)
VANDKANDE (til alle nyplantningerne ;-))

Pøj-pøj med haven og haveglæden
Annette

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. maj 2008 kl. 22.36

Til Annette.

Og er man helt på spanden; kan man mange gange find anvendelige haveredskaber på genbrugsen. Med lidt fingerfærdighed kan de gøres brugbare igen.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. maj 2008 kl. 23.07

Kommer an på haven!

Vi anskaffede en "folkebør"- og så skal ting som spade, skovl og greb være "mærkevare"- de billige knækker!

Vi har købt rive + kost i Netto- okay kvalitet (Fiskars). Kultivator og hakkejern i Coop.

Spade, skovl og skuffejern (kunne være sparet!) i ergonomisk fra byggemarkedet. De er for tunge efter min mening, men holder til en del- også at være glemt ude.

Diverse beskæresakse og save kan jeg ikke leve uden. Og en jacksav (fukssvans)- og en god stige i letmetal.

Desuden planteske- og løgskovl. (planteskeen er fin til at rense tagrender med!)
Hæksaks/el-klipper og evt græsklipper.

Træredskaber renses af i efteråret og får lidt koldpresset linolie på skafterne.

Metal do renses af- og bladet kan få lidt smøreolie.

Kultivator er til bede- dvs stauder og køkkenhaven.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pantamonium, 5. maj 2008 kl. 22.19

Super – I skal have mange tak for hjælpen :o)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pantamonium, 13. maj 2008 kl. 11.11

Mit budget sammenholdt med mit behov – skal jo ikke i gang med de helt store anlægsprojekter og efter god vejledning fra multikøb.dk har jeg nu valgt at købe nogle af de billigere haveredskaber bla. rive, løvrive, skuffejern og en ergonomisk skovl og spade. Hvis de passes efter forskrifterne, som Tine også skriver ovenover, skulle de kunne holde rigtig godt! Tak for råd og vejledning til Jer alle ;o)

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 14. maj 2008 kl. 19.56

Min, mangeårs erfaring, har lært mig, at især, afhængig af forbrug, anskaf et smalt skuffejern der er "skarpt", "i både frem og tilbage" og i god stålkvalitet, så der ikke bliver grater i stålet ved konfrontation med sten. Og smalt så det kan begå sig mellem planterne. Samt et hakkejern med uskiftelig blad, det er selvfølgeligt naturligt skarpt. Det kaldes egentlig roejern, fra dengang man hakkede roer, før såmaskinen såede roerne med det mellemrum som var passende til afgrøden. Og ukrudtet blev sprøjtet væk.

Gardena muger sig frem med buede skafter som kæntre under brug. Mit eneste Gardena, havekultivator, bruger jeg bestemt aldrig. håp

Nyt svar til emnet »Haveredskaber«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Haveredskaber

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider