Forum

Varmkompost

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 14. juli 2003 kl. 22.55

Andres erfaringer med at sætte en varmkompost efterlyses.

Hvornår laver Havenyt et spørgeskema om, hvor mange der laver varmkompost?

Jeg har aldrig set eller hørt om andre end eksperternes erfaringer.

Efter flere års om, hvordan jeg skaffer materiale nok på et givent tidspunkt, forsøgte jeg så i år. Med det formål at lave forårets staudestilke, forsommerens tjørneafklip samt noget haveaffald om til jorddække til efteråret. Alt i max 10 cm længde og ca. lige store portioner af hver slags. Bunken blev ca. 1 m3.

Alt blev blandet godt på et stort stykke plast, tilsat aske og dolomitkalk. Lagt over på stedet med greb og for hvert lag vandet let med fortyndet urin og klappet til med greb. Det var midt i juni.

Nu har jeg stukket den om 3 gange. Temperaturen ville ikke højere en hhv. 34, 39 og 34 grader før den sank igen (sidste gang fordi jeg med foden trykkede den lidt til, så den var altså ikke for løs, det var idag). Første gang var den brændt tør indeni med skimmelsvampe, anden gang var den våd og sort foroven, men stadig tør nederst, fordi den ikke var stukket godt nok om. Sidste gang (idag) så den faktisk godt og ensartet ud, men efter mit tramp, sank temperaturen på 5 timer til 30 grader.

Hvad skal jeg mon gøre næste gang? For jeg bliver nødt til at åbne den igen, for mine briller må ligge i den!

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 15. juli 2003 kl. 23.17

Hej Clara

Jeg har også sat en varmkompost i foråret, og der er vel efterhånden godt halvanden m3. Jeg har ikke noget komposttermometer, så jeg ved ikke om den fungerer. Men man kan åbenbart se den på den? Du skriver at den er skimlet i midten, eller sort foroven, når den ikke virker. Men hvordan ser den ud når den fungerer?

Hilsen
Martin

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 16. juli 2003 kl. 22.59

Ja, det ville jeg også godt vide, for det er første gang, jeg sætter en rigtig varmkompost. Når jeg skriver, at den efter 3. omstikning så godt ud, var det fordi der hverken var skimmel, svampe eller andet ulækkert ved den.

Min 4. omstikning blev noget tjatteri, jeg orkede ikke mere, vidste ikke, hvad den behøvede udover måske at blive luftet lidt. Lidt fortyndet urin kom dog over og ind i og den blev dynget bedre op.

Næste dag var den 41 grader, men idag kun 37 grader. Den damper under sit plast. Men jeg har prøvet at skubbe lidt til side og måle temperaturen længere inde, der var den kun 32 grader. Der er ingen tegn på, at den er brændt tør, så jeg klappede den bare til igen, usikker på hvad jeg skulle gøre. – Måske skal den stikkes om fra bunden igen og have en anelse mere vand, det befordrer ihvertfald en kortvarig temperaturstigning. Men jeg har jo prøvet at give den for meget vand øverst, så...?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 13. oktober 2003 kl. 0.29

Nu er en del af den "varmkompost", jeg satte i juni, og som kun nåede 41 grader, lagt ud. Den har ligget under plast siden, og der er røde orme m.m. i den. Bunken er brunsort med lyse, grove staudestilke, løs, ikke våd, men fugtig. Tjørneblade kan genkendes, men der er meget fint smuldret sort kompost imellem. Den ville faktisk kunne sigtes nu. Stak mig dog på en ikke nok mørnet tjørnekvist, det var min frygt, for jorden får thai-massage før såning.

Men du milde, det var en fryd at skalpere lag af med greb og lægge det på de urtebede, jeg kunne rense for andet allerede lagt dække, som så kom på igen bagefter, med grene, net, fiberdug o. lign. øverst, så fuglene ikke tager de røde orme, der skal arbejde videre eller roder det ud på urtestierne.

Så uanset om komposten evt. indeholdt noget fuldt omsat, som burde være sigtet fra, så er det herligt at have så meget brunt dække nu. Det var umagen værd.

Idag har jeg hentet en pose tang fra strandkanten, mon der er snegleæg eller andet i, som ikke burde komme i min have?

Nyt svar til emnet »Varmkompost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Varmkompost

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider